Eftersom du inte har fått något svar från dom mer Elbils kunniga här , så får väl jag göra ett försök . Vad jag har förstått så handlade kritiken mycket om ,
att bilarna inte kom i närheten av den räckvidden man förväntade sig . Och att dom laddade långsamt . Toyota med sina generösa batteri garantier valde en väldigt stor buffert för att skydda batterierna . Om det är ett problem för dig beror ju på hur du har tänkt att använda bilen , och om du kan tänka dig längre tid vid snabbladdning eller inte . Själv skulle jag med mina transportbehov se den stora bufferten som en fördel vid begagnat köp . Alla är ju inte så noga med eller har kunskapen till lämplig batterivård / handhavande . Tryggt att veta att Toyota har sett till att dom inte har kunnat vara allt för elaka mot batteriet .
Håller med det är tryggt på med garantin och att det borde vara större chans att köpa ett hälsosamt batteri begagnat.
Jag har hittat ett exemplar där jag faktiskt begärt att dom gör en hälsokontroll på batteriet och skickar till mig innan jag skriver på, blir intressant.
Ett sådant test verkar exempelvis Carla lägga ut som standard i alla annonser, det tycker jag dom auktoriserade också borde ta efter, transparens mot sina kunder
Hos dom VAG Volvo Mercedes KIA BMW Ford Toyota ÅF jag frekventerar i min närhet finns som oftast den informationen på prisskylten i begagnade bilar sen att dom inte lägger ut det i sina annonser på nätet kan nog ha med begränsat utrymme och annan info känns viktigare men jag tror att iochmed Carla gör det kommer vi nog se det snart i begagnade elbilsannonser från seriösa handlare
Har inte hört om handlare som inte tillhandahåller den infon om man frågar efter det
Sen finns det lika många sätt att testa batterihälsa som det finns dom som tycker det ena är felaktigt men det andra är korrekt det har ju varit uppe till diskussion
Dela gärna med dig om vad det säger och hur metodiken ser ut.
I och med Euro 7 ska bilen själv kunna ge ett mått på batterihälsan. Förhoppningsvis har EU specat hur det ska mätas, men jag har inte koll på några detaljer.
I lillkusinen till bz4x (Subaru Uncharted, samma plattform) i 2026-modell finns det information i huvudförarskärmen (den framför föraren, inte infotainment-systemet) om man hoppar runt lite i menyerna - man kan alltså kolla det själv. Informationen är i form av “så här mycket av laddningskapaciteten finns kvar“, om jag minns rätt. Du kan kolla om det finns även på äldre modeller.
Tesla-Björn har en del videor om varför inte alla SoH (state of health)-procent-siffror nödvändigtvis betyder samma sak eller är speciellt meningsfulla. Han är dock rätt rörig och jag har ingen specifik video att hänvisa till. Det handlar hur som helst om att om enskilda celler blir dåliga till någon nivå, så påverkar det visserligen hur mycket man kan ladda bilen totalt, men det är inte entydigt hur man ska uttrycka det i procent och det säger inte så mycket om hur länge man kan köra innan bilen är skrot eller måste byta batteri.
Carla beskriver lite flummigt vad man testar, men det är en alldeles för kass beskrivning för att man ska få någon uppfattning om vad procentsiffran faktiskt betyder.Se även här. Antagligen har man någon proprietär algoritm som inte säger ett skit, eftersom man inte vågar tala om hur procentsiffran faktiskt räknas ut. Om man har en cell som är skrot av 100 så är 99% antagligen inte ett bra betyg. Tips till våra värdar på forumet att förklara detta om ni vill begå lite journalistik.
Gullins recension av 2026 bz4x har en hel del information om vad som var problematiskt i tidigare årsmodeller. Här finns en annan genomgång om problemen med bz4x och Subaru Solterra 2023-2025.Advokatbyrån som står bakom grupptalan mot Toyota och Subaru har sin sida för fallet med den kassa batteriladdningen under drift här, fäll ut “Case documents“ för att komma till stämningsansökan.
Tyvärr inte. Euro 7 säger bara att det ska gå att få tillgång till datan, men det är upp till tillverkaren att bestämma hur SoH kalkyleras, och inga krav på att metoden ska redovisas heller. D.v.s. High Chaparral, och helt ojämförbara siffror.