Vi skall köpa vår första elbil nu och har lite funderingar på följande 3 bilar som jag har kommit att skala ner till. Jag punktar lite vad som är viktigt för mig i dagsläget Jag kommer från en Hyundai i30 från 2010 så den mesta är bra!
Pendlar 7-10 mil/dag, mestadels landsväg
Har 2 barnstolar i bak en stund till, snart 1! Dessa åker med 2-3 ggr i veckan.
Vill även kunna åka lite utflykter allihop (4st)
Jag kan ladda hemma och finns även stolpe på jobbet mot betalning.
max 200 000:- i budget (våran andrabil)
Det är väl de viktigaste jag tänker på nu på rak arm gällande mina förutsättningar och har tänkt på nedan tre bilar:
Megane E-Tech
ID.3
Peugeot e2008 (Allure/GT)
**
Vad skulle ni säga vore rimligt? Jag är väldigt kluven i den här frågan!
Ska man se på det ren krasst så Peugeot får du med största säkerhet nyare och färre mil för pengarna då den har ett sämre andrahandsvärde (bra för dig) och planerar du att behålla den en längre tid så brukar din lokala ÅF ha en bra verkstad för service 2008e är en trevlig bil utan en massa pling&plong bra innerutrymmen och ja Fransk
VW ID.3 gillar jag en praktisk bil som är trevlig att köra och med generösa innerutrymmen du får en äldre bil med mer mil för dina pengar viktigt är att kolla att alla mjukvaruuppdateringar och service bulletiner är utförda innan köp ID.3 är en bil vi kommer se på våra vägar många år framöver
Megane har jag varken kört (mer än flyttat en på min uppfart) eller någon direkt koll på
Kör själv en Ioniq 28 kWh -18 och har babyskydd och bilbarnstol. Fungerar super!
Som sämst när vi hade -33grader iår och jag kör 98% motorväg till och från jobbet (2,5mil enkelväg) så hade jag en räckvidd på ca 11 mil. Annars är det 20 mil på sommaren och 15-16mil vid 0grader.
Om du är nojig finns 38 kWh 2020 så du får lite mer marginal om det behövs. Den har även fördelen av förvärmning utan att vara ikopplad till laddare och app.
Ligger riktigt bra i pris, servicen är billig och reservdelar är billiga. Bilen finns som elbil, bensin och plugin så är inga dyra specialgrejer. Försäkringen är låg, förbrukningen är löjligt låg. Finns bekvämligheter som adaptivfarthållare, keyless, m.m.
Riktigt dåliga helljus så en ledramp kan vara önskvärt.
Går att få för 130-170’ beroende på hur låga mil du är intresserad av.
Av dessa, tveklöst VW. Service och delar finns överallt. Stabilt märke i EU. Kolla även på Cupra Born, samma bil fast snyggare och brukar vara billigare.
Det står nog mellan ID.3 och E-techen tror jag, beroende lite på vilka bilar som kommer ut och finns. Ja det är väl Pro life och uppdatering 3.0 på ID.3 vad jag kunna läsa Tycker det känns att ju mer du läser på ju mer osäker blir man! Man kollar reviews hit och dit och det sägs lite olika.
ID.3 är ett bra val om man ska köpa en begagnad och leva med många år framöver Dom som finns har nästan alla fått dom tidiga problemen med framhjulslager stabbstag länkarmar länkarmsbussningar spolarvätskebehållare mm bytta med uppdaterad delar sen delar den en del delar med andra VW bilar så (billigare) reservdelar kommer aldrig vara ett problem En annan fördel är trumbromsar bak så man slipper nerslag vid besiktningen på rostiga och kärvade skivbromsar som annars är en vanlig anmärkning på elbilar
Många kommuner köpte tidiga ID.3 som hemtjänstbilar och många av dom verkar att ha gjort sitt på bildelar.se och laga.se finns det mycket bra delar till vettiga priser om olyckan skulle vara framme begagnad Vinterhjul finns det många på Blocket även om jag är lite emot att köpa en begagnad säkerhetsdetalj