Vi planerar att köpa en andrabil som damen ska puttra runt i, mestadels småresor inom närområdet och inte så mycket motorväg så tänker att en elbil är perfekt!
Vi kollar runt på begagnade bilar till runt 150-250k och har väl egentligen inte så värst många krav alls då det blir mestadels småresor, men vi har en 3-åring och man vet aldrig om det kommer en till så helst inte föör liten.
Kikat lite på bl.a; Opel Corsa-e/Mokka-e, Peugeot e-208, för prisbilden så verkar man få runt 2022 modeller med få mil på mätaren!
Även kikat lite på t.ex renault zoe med friköpta batterier och alla olika MG modeller som ligger ute.
Går man upp lite på miltalen och lite äldre finns ju även t.ex id3, model 3 etc.
Är det någon som har input eller rekommendationer? Har hyffsat koll på bilar och elbilar generellt men har ingen erfarenhet från någon av dom här modellerna förutom Teslan.
Du kan nog hitta en del passande begagnade bilar inom 150-250kkr intervallet med dom kraven.
Citroën ë-C4 är ju en bekväm och lagomt stor bil med ungefär samma räckvidd som Opel Mokka är väl den jag först tänker på!
Sedan kan du nog hitta VW ID.3 och en del Kia E-niro, Hyundai Kona och kanske en Renault Megane för dom pengarna. Enormt många lite nyare MG ute till försäljning också om du inte räds kina bilar.
Läs gärna och kolla på provkörningsvideos som @cgullin lagt upp.
Jo det finns en del att välja på! Det enda som man funderar över är väl egentligen kvalite! Är det något man bör akta sig för gällande opel, peugeot eller citroen? T.ex vissa årsmodeller eller liknande? Eller är det bättre att satsa på mer välkända bilar t.ex id3 eller dylikt fast med lite mer mil på mätaren?
Jag har en Mokka-E, 2022. Efter att ha hängt en del i diverse användarforum och facebook-grupper, så verkar ombordladdaren vara en en svag punkt, som kan bli rätt dyr (men verkar tas på garanti / goodwill för det mesta). Krängningshämmarstag verkar också vara förbrukningsvara. Tycker väl att det är en rätt ok andra bil. Med småbarn och eventuell barnvagn, så skulle jag rekommendera att kika på Peugeot e-2008 eller kanske Citroen e-C4, med lite större lastutrymme än Mokkan. Eftersom de här bilarna tappar app-uppkopplingen när 2G/3G stängs ner, så skulle jag också rekommendera att kika på rätt utrustningsnivå, då det bara är högsta utrustningsnivåerna som har möjlighet att sätta ladd- och klimattimer i bilen. (Basnivån kan endast göra det via appen)
Ultimate för Opel. På Peugeot är det GT, jag tror att det för Citroen går att sätta timer för laddningen i bilen oavsett variant, men att det för klimatet är Shine-utförande som gäller.
Det känns som det har kokat ner till antingen 2020-2022 Nissan leaf eller 2020-2022 Renault Zoe, även kikat lite på MG ZS EV, men den kan jag så lite om!
Av de hade jag valt ZS. Leaf är rymlig förvisso men Chademo börjar bli ganska utdaterat och byggs inte ut så mycket längre, ifall man ska iväg.
Zoe är bra men ganska liten, man måste ha koll också så man får snabbladdning, den äldre laddar med 43kW AC men såna laddare börjar försvinna också. CCS var tillval på dom.
Du mämner inte vilken ZS, dock är båda ”moderna” bilar jämfört med de två andra, den äldre har kört räckvidd, ensafladdning och klen snabbladdning samt ingen batterivärme men är sjukt mycket bil för pengarna.
Faceliften är en mycket bättre elbil med mycket längre räckvidd, snabbare laddning och trefas (på Luxury) och batterivärme.
Kvaliteten tvistas det om, min har gått 11000 mil och har gått väldigt bra, andra har en del problem.
Nu har jag visserligen inte förstått varför du ringar in just dem, kanske har jag missat din motivering. Som jag ser det så är de vettiga köp i prisklass runt 150 kkr, men om budgeten sträcker sig till 200 kkr eller högre så finns det modernare alternativ. En sak som jag tittar på är tillgången på reservdelar någorlunda snabbt om oturen slår till, jag jobbar på verkstad och därifrån har jag inga goda erfarenheter av Renault och MG medan Nissan är ok ibland. Det plus att jag upplever bilen som den trevligaste av dina 3 vid ”torrsimning” gör att jag väljer Leafen.
Men i ett bredare perspektiv så för omkring 200 kkr så skulle jag snarare satsa på Kia e-Soul eller e-Niro eller Hyundai Kona och gardera med en VW ID.3.
Vi har två Byd atto 3 där du får otroligt mycket bil för pengarna som du bör kunna få för 250k i begagnat skick.
Bilen har 5 års garanti och bra utrustning och riktigt bra passagerarutrymme. Lägg till 5000kr i budget för att du kommer behöva byta 12 volt batteri samt bromsbeläggningarna om de inte är gjort.
Bilen fungerar även som långfärdsbil om du har barn som äter långsamt, du tar dig 25-40 mil beroende på fart och lfp batteriet kan laddas till 100%.
Tack för inputs! Vi vill helst ligga runt 150-180k, därav bilarna vi kollat på!
Tyvärr så kändes baksätet på leaf väldigt trångt, såpass att vi ratar den. Zoe verkar få extremt dåligt med poäng i Euro NCAP och MG verkar ha en del rostproblematik när vi läst på lite extra. Vi har hitta några Hyundai kona i övre delen av våran budget, men som verkar intressanta. E-golf har vi hittat en del till ok priser som verkar kanske mest intressant i nuläget!
Av de 2 skulle jag välja Konan, och då är jag ändå VW-färgad efter att ha jobbat med märket i många år. E-golfen är nog bättre på en del punkter, jag vill minnas att jag tyckte att Konan var väldigt trång främst i baksätet och jag har fått uppfattningen att den är ganska bullrig. Men på de elbilsmässiga egenskaperna som energieffektivitet, laddning och räckvidd uppfattar jag som att Konan har ett övertag.
Mazda MX-30! Snygg, trevlig, känns mer premium än Citroën, Nissan, Renault etc. Litet batteri men behöver man inte mer så är det mycket bil för pengarna. Du får en välutrustad med HUD å annat lyx för 150-160k