Köpråd elbil som andrabil

Hej allihopa!

Vi planerar att köpa en andrabil som damen ska puttra runt i, mestadels småresor inom närområdet och inte så mycket motorväg så tänker att en elbil är perfekt!

Vi kollar runt på begagnade bilar till runt 150-250k och har väl egentligen inte så värst många krav alls då det blir mestadels småresor, men vi har en 3-åring och man vet aldrig om det kommer en till så helst inte föör liten.

Kikat lite på bl.a; Opel Corsa-e/Mokka-e, Peugeot e-208, för prisbilden så verkar man få runt 2022 modeller med få mil på mätaren!

Även kikat lite på t.ex renault zoe med friköpta batterier och alla olika MG modeller som ligger ute.

Går man upp lite på miltalen och lite äldre finns ju även t.ex id3, model 3 etc.

Är det någon som har input eller rekommendationer? Har hyffsat koll på bilar och elbilar generellt men har ingen erfarenhet från någon av dom här modellerna förutom Teslan.

Tacksam för tips!

Du kan nog hitta en del passande begagnade bilar inom 150-250kkr intervallet med dom kraven.
Citroën ë-C4 är ju en bekväm och lagomt stor bil med ungefär samma räckvidd som Opel Mokka är väl den jag först tänker på!
Sedan kan du nog hitta VW ID.3 och en del Kia E-niro, Hyundai Kona och kanske en Renault Megane för dom pengarna. Enormt många lite nyare MG ute till försäljning också om du inte räds kina bilar.

Läs gärna och kolla på provkörningsvideos som @cgullin lagt upp.

Tack för svar!

Jo det finns en del att välja på! Det enda som man funderar över är väl egentligen kvalite! Är det något man bör akta sig för gällande opel, peugeot eller citroen? T.ex vissa årsmodeller eller liknande? Eller är det bättre att satsa på mer välkända bilar t.ex id3 eller dylikt fast med lite mer mil på mätaren?

Dessa tre är stabila bilar, och kommer från bra företagsgrupper. (service o reparation)

Jag har en Mokka-E, 2022. Efter att ha hängt en del i diverse användarforum och facebook-grupper, så verkar ombordladdaren vara en en svag punkt, som kan bli rätt dyr (men verkar tas på garanti / goodwill för det mesta). Krängningshämmarstag verkar också vara förbrukningsvara. Tycker väl att det är en rätt ok andra bil. Med småbarn och eventuell barnvagn, så skulle jag rekommendera att kika på Peugeot e-2008 eller kanske Citroen e-C4, med lite större lastutrymme än Mokkan. Eftersom de här bilarna tappar app-uppkopplingen när 2G/3G stängs ner, så skulle jag också rekommendera att kika på rätt utrustningsnivå, då det bara är högsta utrustningsnivåerna som har möjlighet att sätta ladd- och klimattimer i bilen. (Basnivån kan endast göra det via appen)

Jo det känns som ett ”säkrare” val, enda är väl att dom blir lite dyrare bara!

Intressant!

så t.ex med Mokkan så är det då ultimate som gäller om jag läst till mig korrekt? Vet du motsvarande paket på Peugeot och Citroën?

Ultimate för Opel. På Peugeot är det GT, jag tror att det för Citroen går att sätta timer för laddningen i bilen oavsett variant, men att det för klimatet är Shine-utförande som gäller.

1 gillning