Köpråd ID.7 eller annat?

Vi tycker det är skillnad i baksätet både på bredd och benutrymme. Vi fokuserade inte alls på bagageutrymmet iom att vi inte har barnvagnar och likande längre.
Däremot är barnen nu lite äldre och längre så bredd och benutrymme var det fokus på vid bilbytet.

Det är också skillnad på vad man ”accepterar” beroende på vad man kommer ifrån. Familjen är vana med att åka runt i en Seat Alhambra (minibuss) så att gå från den till en betydligt mindre bil är svårt. Det mesta går om man vill.

Tur att det finns olika tillverkare och modeller av bilar så att det finns bilar för oss alla. :+1:
I ID.7an kan jag få in golfbanan diagonalt utan att behöva plock ur drivern… :grinning:

Tittade inte så noga på id4 faktiskt. Vill helst inte ha suv och när jag provpackade med barnvagn i grannens id4 så tog den upp väldigt mycket av utrymmet och det blir allmänt svårpackat. I id7an kan man bara slänga in den på längden och så finns det ändå rätt bra med platt, lättpackat vid sidan om vagnen. Men tar tacksamt emot tips på andra bilar som skulle kunna passa så klart.

Den är ju helt klart väldigt lång. Kändes redigt stor nu när jag är van med en liten golf men tror inte det kommer vara nåt problem.

Jag kör också runt med barnvagn och nu beror det ju på vad man har för vagn. Jag jämförde ID4, ID7 och Polestar 4 med vår barnvagn och efter lite olika varianter landade jag i att ID4 lämpade sig bäst för oss. Vi har en Cybex och den kan jag ställa på höjden med sittdelen ihopvikt i ID4 vilket inte alls går i ID7 Tourer. På så vis tar den mindre plats än vad den gör när man lägger den rakt in. Detta ger också fördelen att jag kan ha skidor i genomlastningsluckan bredvid barnvagnen. För mig var kombinationen barnvagn och ID4 oslagbar, så slipper jag köra runt i en lägre & längre bil :grinning:

Vi hade en Alhambra innan Galaxyn. Båda rymliga men Forden klart större på alla ledder, och låg “brett” på vägen där Alhambran var vinglig. Barnen älskade båda men mest Galaxyn.

Då måste det varit en jättegammal modell eftersom ni hade Galaxyn 2010?
Våran är en 2016 som går hur bra som helst på vägen.

När vi tittade på en 7-sitsig bil tittade vi på Galaxyn som var mindre och bakersta sätena jättedåliga jämfört mot Alhambra/Sharan.
Dessutom gick den sämre på vägen vilket är tvärt emot din känsla då ni hade bilarna.

När man jämföra bilmodeller ska man göra det samma modellår. Bilar ändras och växer men behåller namnet.
En Skoda Octavia från -96 är tex. inte samma bil idag. :grinning:

Men som sagt, bra att det finns många olika tillverkare och modeller så att vi alla kan hitta bilar som passar just oss. Den enes krav är för den andre helt ointressant.

Jag köpte en Id 7 Pro Sedan. Jag är supernöjd med bilen. Kommer från en rad AWD bilar. Senaste V60 Cross country, XC60 innan, Audi Quattro mm. Jag har alltid velat ha 4hjusldrift och gillat det. Gör lite nytta även vid vått, inbillar jag mig. Men hittills har jag inte saknat det. Bor i Skåne men i mer i inlandet där det ofta re bilr halt och snö.

Premiärturen för vår del blev en 90 mils trip tor och retur till Tänndalen i vintras. Uppvägen var smällkallt. -25 och en väg sista biten som aldrig sett en plogbil kändes det som. Is över hela banan.

Id/ an klarade sig alldeles utmärkt i dessa förhållanden. Så nej du behöver inte awd om du inte verkligen vill. DU får kortare räckvidd, samt stötigare chassie även med DCC.
Har inte koll på vad det erbjuds i de olika bilarna nu men har de inte någon Swe edition nu där man får massa utrustning. Våran är välutrustad., Harmon Kardon stereon, Ventilerade sägen (guld värt) panoramatak mm.
Det du verkligen INTE ska tumma på är väl DCC chassit kan jag tycka.

Sedan varianten sväljer mycket mer än våra gamla V60 CC och klår nog även XC60 som var snarlik V60 i bagaget.
Baksätet är grymt i bilen.
PS, vinterresan gjordes med fullastad bil och takbox.
Snart bär det av söderut till Belgiens Grand Pix med den.

Stämmer 2007. Seaten 2002. Barnen är 20år nu typ…
Då fanns det få alternativ för en familj som reste massa i EU och hade krav på komfort & utrymme.
Vi hade V70, V50, 9-5 innan vi fick tredje barnet.
Nu kan man köpa en dröse stora bilar, familjebussar o SUV…EV9 tex.

1 gillning

Hade vi haft mindre barn nu så hade jag lätt tagit en EV9 (kanske 6-sits). Jäkligt trevlig bil. :grinning:

Nu är barnen så pass stora och vi har tom. blivit av med åkkudden för yngsta barnet så nu sitter alla riktigt bekvämt och bra i ID.7an.
Åren med småbarn (om man har fler än två) hade inte varit kul utan Alhambran så en EV9 eller kanske en ID.Buzz hade varit aktuellt nu.

1 gillning

Ok det låter lovande. Ett alternativ jag tittat på var faktiskt en beggad sedan med all utrustning då de verkar finnas till ok priser och som du säger med halvkombi-luckan känns det som att det finns rätt bra plats ändå och så får man all utrustning. Men lutar nog till slut åt Tourer ändå. DCC tänker jag nog lägga till oavsett precis som du säger. Ventilationen grämer mig lite men fasen har man varit utan i 40 år bör man väl kunna klara några år till.