Köpråd ID.7 eller annat?

Behöver ny bil och är nu sugen på att välja elbil för första gången. Själv bara ägt gamla skrutt bilar tidigare men nu familj och två bakåtvända barnstolar så behöver mer plats och vill ha en säkrare bil. Helst ingen SUV och ej kinesiskt. Känns som att id7 tourer skulle vara ett rimligt val om ingen har andra tips.

Fått offert på ca 610k för swe-edition dvs rwd 77kwh med drag, dcc-chassi och vinterhjul. För 80k till så får man ju gtxen med 4-hjulsdrift, bättre ljudsystem, ventilerade säten. Tänkte i första hand köpa bilen och tänkt äga längre tid.

Allt jag testat hos handlaren är gtx och i princip fullutrustat.

Bor i Stockholmsområdet men ganska lång brant backe med tveksam vinterhållning upp till huset så skulle kunna tala för gtxen men det blir väl problem högst någon dag per år ändå. Åker en del norrut till familjen och kanske fjällen nån gång men det gör väl många i fwd/rwd-bilar ändå.

Någon som testat vanliga ljudsystemet, är det OK (behöver inte vara grymt)? Kanske värt med gtx för andrahandsvärdet när man väl ska sälja? Andra tankar?

Då ska du köpa exakt den bil du vill. Verkar som du vill ha 4wd…

Så här långt, en och en halv månad, är jag nöjd med GTX Tourer.

Vi har inga bakåtvända barnstolar men 3 barn varav en på bilkudde och det var inga problem nu när vi åkte Sthlm-Vildmarksvägen. Alla tre i baksätet satt bra med gott om benutrymme.

Med GTX-versionen finns inte så mycket att lägga till men panoramataket är uppskattat av familjen. Bilen blir lite ljusare också eftersom man tyvärr inte kan välja ljus inredning i GTXen känns det i alla fall lite bättre med ljusinsläppet.

Det vet jag inte om jag har ekonomi till :grinning:. Nä men visst, jag förstår din poäng. Blir lätt att det springer iväg bara. Basversionen av id7 till gtx till varför inte A6 etron istället till quattro. Svårt var man ska dra gränsen.

Kul att höra att du är nöjd. Ja panoramataket var en annan fundering jag hade faktiskt. Kanske barnen uppskattar framöver…

Köp en beggad bil du verkligen vill ha, alt vänta tills de rear ut A6 etron.
Svinmycket pengar så bra att vara nöjd, om du dessutom ska ha den länge.
Vi köpte elbil till hustrun förra veckan, jag sa “köp exakt den du vill ha, så har vi den länge. Målbild om du trivs = 10år”.
Vi lägger massa pengar på bil men håller ekonomin rimlig på det sättet.

Hej

Har kört ID.7 Tourer GTX sen i oktober och ca2400 mil, som förmånsbil. Anledningen till att det blev en GTX istället för en Pro/Pro s, var att när jag valde det jag hade som krav (stora stereon och elstolar med minne, fler som kör) så var prisskillnaden så liten.
Men det är svårt, som du skriver ska bara lägga till en grej till… Men med en skillnad på 80 000:- så hade jag lagt dom pengarna på något roligare.

1 gillning

Jag håller med ovan, just nu är prisskillnad mot GTX för stor för att välja den om man inte har absolut behov av fyrhjulsdrift. Sen är ju GTX roligare att köra, mappningen på gaspedalen är bättre i GTX enligt mig.

Kört en hel del id.7 (mest GTX), i stort nöjd med upplevelsen. Går snålt, rymmer mycket, laddar fort nog. Har man den som familjebil så har man i de flesta (alla?) fallen laddat klart innan alla gått på toa/ätit. Komfortabel på långresa, just nu den bil i livet som jag kännt mig minst påverkad av en 100mils tur på en dag. Nu i sommar har jag verkligen uppskattat ventilerade säten.

Rattknapparna som testare klagar på blev jag fort van vid och har endast minimala problem med (ibland trycker jag för hårt på hastighetsinställning för adaptiva farthållaren så den ändrar med 10km/h istället för 1km/h).

Tillskillnad mot Ymmot så vill jag inte ha glastak och uppskattar mörk inredning, tycker det är mycket vilsamare för ögonen. Men smaken är som baken.

Det jag inte gillade med id.7 är att jag i Pro tyckte att fjädringen är för mjuk, med dcc chassit så kunde man “rädda” det men typ 2/3 av skalan var ej användbar för mig. Personligen tycker jag att GTX är bättre, men andra tycker GTX är för hård. Så viktigt att provköra även en Pro innan du bestämmer dig.

Sedan tappar du svängradie med GTX pga drivningen fram så Pro är smidigare.

I slutändan rekommenderar jag att köpa det som känns bäst. Då njuter man mer varje gång man kör, speciellt om man har för avsikt att äga bilen länge.

Tack för att ni delade med er av era upplevelser, uppskattas. Kanske ändå ska se om det finns en pro att testa också. Tycker ändå det känns som en rätt bra deal med pro-modellen just nu. Om jag trivs med det kanske det får vara värt att skippa 4wd, ljud och ventilation trots allt.

GTX Edition har ju en del utrustning som är dyr eller svår att få annars, som HUD som jag personligen är väldigt förtjust i på den Enyaq jag har nu. VW vill verkligen sälja GTX, av prissättningen att döma.

En sak jag själv funderat över är vändcirkeln på GTX, vilket nämns här ovan. Den är på 12,3 meter, vilket är… väldigt stort. Som jämförelse ligger Polestar 4 på 11,6 och Volvo ES90 (knasig jämförelse men jag råkar ha siffran) på 11,8. Det är nästan svårt att hitta andra bilar som ligger över 12. Enyaq/Elroq är tio komma något med 4WD och nio komma något lågt med 2WD.

Själv är jag inte sugen på att baxa runt iD.7 GTX i trånga parkeringsgarage. Det är klart det går, men bökigt. Vad säger ni som har en?

HUD finns i rwd-editionen också.

Kommer från en bakhjulsdriven Mercedes C-klass med grym svängradie.
ID.7an är en ju större bil i grunden men i jämförelse så tycker inte jag alls den känns klumpig.

Sett en del inlägg om dålig svängradie men det kanske är från personer som inte är så bra på att ratta bilar… :grinning:

Ja titta det gör det faktiskt. Undrar vad jag tänkte på. Kanske DCC och stora ljudet. Man kan få dem också (till Pro S i alla fall) men då springer priset iväg så jag tror det blir billigare att ta GTX.

(edit: detta var svar till Asch ovan, om att HUD finns i rwd-editionen också)

Jo precis, det kan säkert varit annorlunda tidigare också. Vet inte vilka versioner som funnits. Den som är nu känns eg ganska välutrustad. Det verkar vara interörpaketet för typ 25k och det enda man får extrae är ventilerade säten och ljud. Sen exteriörpaketet och typ det enda man får extra då är dcc för nästan 20k. Lägger man till båda känns det ju som att man nästan lika gärna kan ta gtx.

Jämfört Enyaq 80x som jag också kört en hel del så känns GTX mycket klumpigare, men då är GTX också ca 30 cm längre som säkert påverkar en hel del av den uppfattningen.

1 gillning

Jag tycker ID7 är i längsta laget och som ni är inne på lite onödigt lång i vardagen när man parkerar i garage och dylikt. Jämförde den mycket med ID4 och absolut är bagaget djupare i ID7, men volymmässigt är de väldigt lika tack vare höjden i bagaget. Jag valde därför en ID4 GTX, med den nya uppdateringen tycker jag ID4 är en bättre kompromiss och då fick jag GTX för samma pris som en bakhjulsdriven ID7 Tourer vilket gör den mer körglad än ID7. Det djupare bagaget saknar jag inte, packar på höjden istället.

1 gillning

Det är väl ingen som är ”inne” på att ID.7 är onödigt lång? Behöver du inte en stor bil ska du inte ha en stor bil.
En liten ID.4 får tex. inte vi med 5 i famlijen plats i. Men får ni plats i en mindre bil så är det rätt för er.

Enligt mig är den onödigt lång och jag tror många tycker det när de kör den. Ett exempel är den enorma bakre stötfångaren som man varje gång ska lyfta det man fraktar över, denna är ca 15 cm på ID7 och något som inte ens finns i ID4 tack vare en annan design, det tycker jag är onödigt. En ID4 rymmer 543 liter bagage mot ID7 Tourer 545 liter med baksätet i normalläget (vilket jag antar 99% kör runt med). Att kalla ID4 liten är bara fel, bagaget har ett annat format och man får avgöra själv vilken som passar bäst.

Jag håller med om att självklart ska man köpa den bilen som rymmer sina egna behov, men min poäng är att skillnaden är mindre än många tror och det ska vara väldigt speciella förutsättningar på det man ska packa in som gör att det krävs en ID7 Tourer. Jag tror många köper den för att de vill ha en kombi och utgår från att de behöver denna långa bil. Inte meningen att stöta sig med någon, det är ett tips i välmening om man som jag tycker den är (onödigt) lång.

Är det så stor skillnad i baksätet till fördel för ID.7 menar du? Antar det gäller främst mittplatsen. Vi har haft 3 barn i olika åldrar i baksäte med barnstol för 15år sedan, och enbart en Ford Galaxy (den på Volvochassi ca 2010, som var en förlängd Ford S-Max) var OK på den tiden.
Bra om ID.7 är bred nog!

ID7 Tourer är 13mm bredare i baksäte än ID4 enligt Volkswagen.