Köpråd min första elbil

Hej,
Skulle behöva lite hjälp, ska köpa vår första elbil. Vi står inför valet av, ev6, polestar 2, id5, id4 och model y.

Viktigt för mig är komforten, användarvänligheten och så lite ”strul” som möjligt.

Vad har ni för erfarenhet av dessa, årsmodellerna som är intressanta är 2022-2024 men Tesla model y är 2025.

Inget av det du vill ha men en Skoda Enyaq nu kommer den uppdaterade 2025 och då ska 24orna bort så det är läge på att köpa någon ÅFs 2024 Demobil dom är ofta ganska bra utrustade välskötta och med ganska få mil på mätaren

Brukar gå att pruta till sig ett bra pris då ÅF har fått en rabatt på bilen det borde även gå att deala till sig ett extra års garanti och dom flesta Demobilar har både vinter och sommarhjul

Kanske inte det du tänkt dig men värt att kolla

1 gillning

Tack för tipset, ska absolut kolla på den. Det enda jag anser är att ”hastighets skärmen ” är lite liten, men det kanske är en sak som man vänjer sig vid.

Berätta lite mer om behov och hur många ni oftast är i bilen :slight_smile:

1 gillning

Vi är fyra stycken i familjen, en framåtvända bilstol och en bakåtvänd.
Vi har precis sålt vår v60 från 2016. Det som vi uppskattade med den var komforten. Jag är 1.85 och även om vi inte hade mer än standard stolarna, så blev jag aldrig trött i benen.

Kör ungefär 2500-3000 mil om året, känner att det då är av vikt att delvis se över räckvidden med en elbil.

Även komforten, och dess förbrukning. Bilen måste kunna dra ett vanligt släp på 750-1000kg.

Vi har sneglat lite på id5 gtx, gillade bilen men fortfarande trots att den var utrustad med paketet top sport - bättre stolar, så känns den kort för mig och mina ben/lår. Men annars gillade jag den.

Kia ev6, verkar lite ”omodern” i sitt infotainmentsystem kontra konkurrenterna, men stolarna är väldigt sköna. Den känns rymlig. Är lite små sugen på en Kia ev6 gt i såfall, men kanske ovettigt?

Polestar har tappat en del på begagnat marknaden, vilket gör att vi får ”mycket” bil för pengarna. Osäker om den funkar för oss dock, rent storleksmässigt.

Model Y, orolig för andrahandsmarknaden om säg 3-5 år. Samt dess kvalitet, men gillar bilen.

Så ja, tyst, bra komfort, bäst stolar och räckvidd är det vi är ute efter.

Mycket pengar oavsett, så därav vill man få lite tips.

Hej Charles,

Min familj på fyra leasar en Kia Niro EV my-23 som är vår första och enda bil och vi ska lämna tillbaka den aug-25. Så jag har bara erfarenhet av Kia. Vi är mycket nöjda med bilen överlag trots lite konstruktionsfel, byte av drivmotor (!) pga missljud etc.

Fördelen med Kia är dock 7 års nybilsgaranti som täckt allt. Så ska du ha en bil som räcker länge, tänk på garantierna är mitt råd. Särskilt för en ny elbilsmodell där det kan dyka upp dyra fel från tillverkningen. (Eller fel som inte ens går att hitta…)

Vi hade nog behållit vår Niro om den hade varit lite större. Infotainmentsystemet är ganska basic (samma som i EV6), men det är stabilt och snabbt, utan buggar.
Navigationen är svårjobbad och fyrkantig men om man inte åker så många långa semesterresor är det helt okej.
Ett stort plus är att Kia har mycket fysiska knappar kvar i förarmiljön, istället för touchytor och menyer i skärmen.
Förarassistanssystem som adaptiv farthållare är också så lyxigt/skönt och Kias är bland de bästa.

Vad jag förstått/känt har Kia EV6 bra sittkomfort och laddar snabbt, vilket är användbart vid långresor, men den är relativt hård ”sportig” i fjädringen och känns som en stor bil. Så om du kör mycket små landsvägar/grusväg till och från förskolan istället för pendlar motorväg så kanske du vill ha något mjukare/smidigare.

Nästan alla elbilar idag är tillräckligt pigga/starka i grundutförande, så ja, GT är overkill, om du inte vill impa på svärfar eller den fjortonåriga grannpojken. Jag hade prioriterat låg förbrukning och bra räckvidd.

Polestar 2 är nog den bästa vad gäller körglädje, men du vill helst inte klämma in hela familjen i den. Skulle nog välja bort den.

Id.4/5 bra familjebil med komfort men tråkig design och interiör. Också mycket gammalt/enkelt infotainment som haft buggar men blivit bättre med uppdateringar. Se upp så att du verkligen får värmepump och funktion för förvärmning av batteriet.
Eller varför inte ta en Skoda Enyaq med samma plattform/infotainment som id.4-5 men som är trevligare och rymligare med bra stolar.

Tesla Model Y är väl ökänd för dålig komfort och meh körkänsla, men den nya modellen ’25 kan ha fixat mycket av det. Fortfarande osäker kundservice vid fel eller skador. Extremt goda utrymmen, mycket bil för pengarna, och det är en ”dator på hjul”, så helt okej om man gillar minimalism, att stuva saker överallt, och kan behålla lunchen vid tanken på Elon Musk.

Provkör nya faceliftade ev6, tyckte den kändes lite bekvämare nu.

1 gillning

Min EV shortlist just nu:
Hyundai ioniq 5
Renault Scenic E-tech
Kia EV6
Skoda Enyaq IV80
Volkswagen id.4
Kia EV5

För små?
Kia EV3
Skoda Elroq 60

Slog till på en id5, 2023.

Tack för samtliga tips! Så får man se hur min räckvidds ångest känns efter ett tag :face_with_peeking_eye:

2 gillningar

Gratulerar!
Berätta gärna hur det känns om nån vecka eller två! :slightly_smiling_face:

Ja, Id-bilarna tappar relativt mycket räckvidd på vintern (ca 20-30%) men du kör oftast inte längre sträckor än att du måste stanna på nån mack till slut ändå, och kan ladda i princip överallt nuförtiden, så ångesten har aldrig varit ett problem för mig.

1 gillning

Känns ändå lustigt att shortlista en bil som inte släppts, tänk om det är en roligt skitbil, troligen är inte EV5 det men man vet ju inte :smiling_face:

2 gillningar

Ja, det är ytterst personligt. Men det är en Kia, den är lagom stor och släpps troligtvis i Sverige i höst. :ok_hand: Och den här recensionen, från Australien där bilen går att köpa nu, tycker jag ger EV5 en rättvis första titt.

1 gillning

Definitivt! Ska ge den en till två veckor. Kör varierat, men max 30 mil. Polaren hade en id5, han kom 40 mil innan han behövde ladda.

Så vi får se, har två dagar nästa vecka då jag kommer köra 25 respektive 30 mil. Må vädergudarna vara med mig🫣

Rådfråga, laddbox tips? Samt vilken super charger är ”billigast? Behöver man abonnemang?

Har du Tibber så har deras funktion för smartladdning och Grid Rewards stöd för Zaptec och Easee.

Om du ska ha abonnemang eller inte beror på hur många mil du kör och behöver snabbladda.
Du kan se olika laddplatsers priser på ChargeFinder - Laddstationer för elbilar. Priser varierar med flera kronor per kWh så det kan vara värt att titta efter billigaste laddaren på just den resa du ska göra.

Jag får min bil i maj/juni och kör rätt mycket i tjänsten. För mig lutar det på Ionity Power. Då kostar det 3,50:-/kWh.
Hade planer på abonnemang hos Tesla men det går helt bort nu efter Elons idioti.

1 gillning

Ja, det beror på dina förutsättningar och behov. :slightly_smiling_face:

Jag letar efter Evinys-snabbladdare när vi ska på långresa om några veckor, 4,99 kr/kWh utan abonnemang just nu. Annars är t.ex. OKQ8 helt okej på 5,84 kr/kWh.
Vissa enstaka lokala laddare kan ha bra pris, så det går att tjäna några kronor om man kan tänka sig ladda i ett industriområde/bilhandlare/in the middle of nowhere. ChargeFinder finns som app och visar de flesta laddare med uppdaterade priser.

Kör du mycket och saknar möjlighet till laddning på dina destinationer så kan du absolut tjäna på ett abonnemang. Vilket du ska välja är beroende på hur mycket och vart (förbi vilka laddare) du ska köra.

Förstår! Jag får sätta mig in i det hela tänker jag. Kör du själv de märkena?

Tack för länken, ska försöka bli lite påläst på det här med laddning. En helt ny värld för mig:)

Jag har en sån laddbox från Skåne och letar alltid Circle K när jag är ute för att köra autocharge.

Jag kör diesel nu men får som sagt min elbil i maj/juni så jag gör inget annat än undersöker och läser på.
Fått tillsägningar av familjen att sluta tjata om elbil, laddningar och bästa rutter. :grinning:

För mig lutar det åt att köra Ionity Power för då laddar man för 3,50:- kWh för 139:-/mån.
Kanske väljer VWs We Charge Go for 65:-/mån för att få Plug & Charge. Då betalar man 4,50:-/kWh på Ionity.

Man får idag 9,50:- per körd tjänstemil så allt över 4,75:-/kWh (2 kWh/mil) går bort. Jag vill inte betala privata pengar på tjänstemil.

Antar att du inte laddar så mycket snabbladdning?
Eller så är pengar ingen trång sektor. :grinning:

1000 mil snabbladdning på ett år och betala 2:- mer per kWh blir en del.

Har ingen erfarenhet, men får en rejäl ersättning per mil från företaget. Med det sagt, är min plan att skaffa en laddbox så jag sparar på att ladda hemma:)