Hej Charles,
Min familj på fyra leasar en Kia Niro EV my-23 som är vår första och enda bil och vi ska lämna tillbaka den aug-25. Så jag har bara erfarenhet av Kia. Vi är mycket nöjda med bilen överlag trots lite konstruktionsfel, byte av drivmotor (!) pga missljud etc.
Fördelen med Kia är dock 7 års nybilsgaranti som täckt allt. Så ska du ha en bil som räcker länge, tänk på garantierna är mitt råd. Särskilt för en ny elbilsmodell där det kan dyka upp dyra fel från tillverkningen. (Eller fel som inte ens går att hitta…)
Vi hade nog behållit vår Niro om den hade varit lite större. Infotainmentsystemet är ganska basic (samma som i EV6), men det är stabilt och snabbt, utan buggar.
Navigationen är svårjobbad och fyrkantig men om man inte åker så många långa semesterresor är det helt okej.
Ett stort plus är att Kia har mycket fysiska knappar kvar i förarmiljön, istället för touchytor och menyer i skärmen.
Förarassistanssystem som adaptiv farthållare är också så lyxigt/skönt och Kias är bland de bästa.
Vad jag förstått/känt har Kia EV6 bra sittkomfort och laddar snabbt, vilket är användbart vid långresor, men den är relativt hård ”sportig” i fjädringen och känns som en stor bil. Så om du kör mycket små landsvägar/grusväg till och från förskolan istället för pendlar motorväg så kanske du vill ha något mjukare/smidigare.
Nästan alla elbilar idag är tillräckligt pigga/starka i grundutförande, så ja, GT är overkill, om du inte vill impa på svärfar eller den fjortonåriga grannpojken. Jag hade prioriterat låg förbrukning och bra räckvidd.
Polestar 2 är nog den bästa vad gäller körglädje, men du vill helst inte klämma in hela familjen i den. Skulle nog välja bort den.
Id.4/5 bra familjebil med komfort men tråkig design och interiör. Också mycket gammalt/enkelt infotainment som haft buggar men blivit bättre med uppdateringar. Se upp så att du verkligen får värmepump och funktion för förvärmning av batteriet.
Eller varför inte ta en Skoda Enyaq med samma plattform/infotainment som id.4-5 men som är trevligare och rymligare med bra stolar.
Tesla Model Y är väl ökänd för dålig komfort och meh körkänsla, men den nya modellen ’25 kan ha fixat mycket av det. Fortfarande osäker kundservice vid fel eller skador. Extremt goda utrymmen, mycket bil för pengarna, och det är en ”dator på hjul”, så helt okej om man gillar minimalism, att stuva saker överallt, och kan behålla lunchen vid tanken på Elon Musk.