Mitt första inlägg här och jag är en trogen lyssnare av podden. Det har blivit dags för mig att byta förmånsbil efter 14 000 problemfria mil i en Skoda Enyaq Sportline. Jag är otroligt nöjd med denna bil men det finns möjligheter att välja något annat.
Jag provkörde en Zeekre 001 i fredags och det var en performance. En trevlig bil.
Xpeng G6 lockar också lite med tanke på priset och att den blev utsedd till årets bil i förra avsnittet.
Hej! Roligt att höra att du gillar podden. För att kunna hjälpa dig vidare så behöver vi nog veta vilken situation du har. Kan du ladda hemma? Familj som ska få plats? Barnvagn? Dragkrok?
Zeekr 001 Performance kostar ju 729, det är väldigt mycket bil men också väldigt mycket pengar. Xpeng G6 Perofmrnace kostar runt 600K och levererar mycket mer bil och teknik för pengarna skulle jag säga
10 mil enkel resa till arbete. Möjligt att ladda hemma och på jobbet. Ingen barnvagn. Det är framför allt jag som använder bilen men ibland följer frun och 11 åringen med.
Ser inget behov av dragkrok. Har nog använt den 3 ggr på 3 år på nuvarande Skoda Enyaq.
Är otroligt nöjd med Enyaqen men det hade varit kul med lite förändring
Om du kikar på Zeekr 001 så slår jag som i alla andra trådar ett slag för Polestar 4 som enligt mig har snyggare design och trevligare infotainment Låter inte som du behöver större bagage än så heller, så det kunde vara en bil som passar dig och numera kvalar in under 700 tkr.
Har själv precis gått igenom denna process och beställt en förmånsbil. Det stod till slut mellan Enyaq eller Kia EV6 och valen hamnade på EV6. Fick en bra deal hos Kia här i Malmö och fick ner en GT-Line strax under 700k (exkl. vinterdäck). I mitt fall fanns inte de kinesiska tillverkare med på listan över vad som fick väljas, ej heller Tesla.
Efter prissänkningen så är Polestar 4 och ett intressant alternativ, det som oroar mig med den är att de verkar ha en del problem med att få sitt infotainmentsystem att fungera problemfritt.
Håller med. Fanns ingen inne på Xpeng när jag körde G6 så kunde inte klämma och känna men är den i samma klass som G6 & G9 så är den nog också trevlig.