Köpråd - ny förmånsbil

Hej

Mitt första inlägg här och jag är en trogen lyssnare av podden. Det har blivit dags för mig att byta förmånsbil efter 14 000 problemfria mil i en Skoda Enyaq Sportline. Jag är otroligt nöjd med denna bil men det finns möjligheter att välja något annat.

Jag provkörde en Zeekre 001 i fredags och det var en performance. En trevlig bil.

Xpeng G6 lockar också lite med tanke på priset och att den blev utsedd till årets bil i förra avsnittet.

Max pris för bil är 700 000kr.

Vad ska jag mer titta på?

Med vänlig hälsning, Kribban

Hej! Roligt att höra att du gillar podden. För att kunna hjälpa dig vidare så behöver vi nog veta vilken situation du har. Kan du ladda hemma? Familj som ska få plats? Barnvagn? Dragkrok?

Zeekr 001 Performance kostar ju 729, det är väldigt mycket bil men också väldigt mycket pengar. Xpeng G6 Perofmrnace kostar runt 600K och levererar mycket mer bil och teknik för pengarna skulle jag säga :slight_smile:

1 gillning

Lite mer information :smiling_face:

10 mil enkel resa till arbete. Möjligt att ladda hemma och på jobbet. Ingen barnvagn. Det är framför allt jag som använder bilen men ibland följer frun och 11 åringen med.

Ser inget behov av dragkrok. Har nog använt den 3 ggr på 3 år på nuvarande Skoda Enyaq.

Är otroligt nöjd med Enyaqen men det hade varit kul med lite förändring :smiling_face:

Om du kikar på Zeekr 001 så slår jag som i alla andra trådar ett slag för Polestar 4 som enligt mig har snyggare design och trevligare infotainment :slight_smile: Låter inte som du behöver större bagage än så heller, så det kunde vara en bil som passar dig och numera kvalar in under 700 tkr.

Har själv precis gått igenom denna process och beställt en förmånsbil. Det stod till slut mellan Enyaq eller Kia EV6 och valen hamnade på EV6. Fick en bra deal hos Kia här i Malmö och fick ner en GT-Line strax under 700k (exkl. vinterdäck). I mitt fall fanns inte de kinesiska tillverkare med på listan över vad som fick väljas, ej heller Tesla.

Efter prissänkningen så är Polestar 4 och ett intressant alternativ, det som oroar mig med den är att de verkar ha en del problem med att få sitt infotainmentsystem att fungera problemfritt.

Vad har vi att säga om Xpeng P7? Otroligt snygg bil :stuck_out_tongue:

Håller med. Fanns ingen inne på Xpeng när jag körde G6 så kunde inte klämma och känna men är den i samma klass som G6 & G9 så är den nog också trevlig.

Nu har jag varit och tittat på Xpeng G6. Väldigt trevlig bil känns det som.
Provkörnning bokad lör 14:30 till måndag :slight_smile:

1 gillning

Chefen öppnade upp för G9 så det blir provkörning av den med :grin:

1 gillning

Jag gillade G6an bättre. G9ans skärm var inget för mig och mitten bak är bedrövlig.Sidoplatserna bak är däremot nästan som framstolarna.
Men iom att vi är 5 i familjen så är mitten bak ett måste.
Tesla MY har också bedrövlig plats mitten bak. Iof är hela baksätet på Teslan bedrövligt… :roll_eyes:

1 gillning

Lite hybris idag. Ska först provköra G9 i 1 h sedan så ska jag prova G6 resten av lördagen och hela söndagen.

Är lite synd att de flesta tester på YT är lite äldre. Finns det några planer från @Esse och @cgullin att göra nya tester efter de uppdateringar som kommit?

Är det något som jag ska fokusera på och testa speciellt nu när jag har G6 nästan 2 dagar?

Det har väl inte kommit nyare modeller av G6 & G9?
De tester som finns borde vara aktuella. G7 är väl en ny kommande modell att hålla ögonen på.

Det har ju hänt en del med mjukvaran som jag tolkar det

Samma mjukvara som i G6 och dessa videos är ju inte så gamla :slight_smile: Hämtade en G9 idag, tänkte campa med den med Xpengs madrass men den 12V-kontakten saknade sökring så den är helt död. Försöka få tag på en ny så jag kan få igång den så kanske det kan bli en video!

1 gillning

Så kan det vara men det blir inte en ny bil med större mått invändigt osv. :wink:
Xpeng har väl inte tydligt så mycket av dålig mjukvara som tex. Polestar så ingen fara på taket så att säga. :grinning:

Ok. Jag kanske har missuppfattat att körassistenterna, navigationen med planerade laddstopp var så dålig när G6 lanserades.

Jag har fått uppfattningen från ägare att det har blivit ett kliv framåt efter de senaste 2 uppdateringarna av mjukvaran och att det har blivit en mer ”klar” bil. Lite därför jag undrade om någon av herrarna från elbilsveckan skulle göra något nytt litet test där man bedömde förändringarna.

@cgullin intressant. Hoppas på en liten video men kanske vi får höra om det i podcasten? :smiling_face:

Det var mjukvaran som jag tänkte på. Tyckte jag var tydlig med det. Jag är inte så korkad att jag tror att bilen mått ska förändras :clown_face:

Det kommer video på det. Min G9 var inte uppdaterad till senaste så den står å uppdaterar nu så att jag får det nya. För navigeringen är fortfarande knas på gamla versionen. 52 > 99 på 10min är liksom inte användbart när man ska åka långt…

2 gillningar

Sjävklart förstår jag att du inte trodde att bilen blir en ny bil. Dåligt försök av mig att vara rolig.
Ska inte säga upp mitt jobb och satsa på komiker… :roll_eyes: Sorry.

1 gillning

Just nu ligger Xpeng väldigt bra till. Chefen öppnade för möjlighet att ta en G9 performance AWD med komfortpaketet.

Vi började med att provköra just en sådan idag. Tycker det är en otrolig bil. Fantastisk komfort och frugan tycker även detsamma. Sitter som en kung både fram och bak. Otroligt tyst bil. Känner sig som en direktör när man framför den :rofl:

Vi har även lånat hem en G6 AWD performance över helgen. Också en mycket trevlig bil. Jag tycker den känns mycket trevligare än den Skoda Enyaq Sportline som jag har tillbringa 14000 mil i de senaste 3 åren.

Jag har även möjlighet att välja en ny Skoda Enyaq RS men i det här fallet så tycker jag inte Skodan har en chans.

Beställning på måndag och det lutar åt G9.