Ny på forumet. Vill börja med att tacka för en bra podd samt bra tester! 
Som jag sett att många andra har gjort startar jag en tråd om byte av förmånsbil. Har skummat igenom de andra men det rinner ju en hel del vatten under dessa broar..
Jag är ingen långdistanspendlare utan jobbar hemifrån, laddar publikt 5-10 gånger per år så räckvidd och snabbladdning är inte av yttersta vikt.
Jag söker en bra familjebil som sväljer två backar med hockeyprylar mellan 650.000-700.000 inkl dragkrok, lasträcken och vinterhjul (efter rabatter). Komfort och låg ljudnivå går före massvis med hästkrafter och stora fälgar. Kommer från en 2023 Enyaq 80x RS coupe.
Jag uppskattar ett hyfsat ljudsystem och ett relativt enkelt infotaintment som ändå erbjuder bra kartor och spotify.
EX60 går bort pga pris.
De jag kokat ner det till är i princip:
Skoda Peaq - svårt att säga något om den nu
ID 7 GTX tourer
Zeekr 7X
Mercedes GLB 350 4matic
Jag har fått offerter på PEAQ och en 90x explorer edition ligger bra till men behöver välja mellan relax paketet (som har högt ha-begär) eller en annan interiör. Jag är orolig att standard interiören (loft) och det gråa tyget ska bli fläckigt med tiden.
ID7 GTX tourer kryssar alla boxar utom priset som på offert just nu är i klass med EX60 och då känns som ett idiotiskt val även om den nya årsmodellen verkar lovande.
Zeekr 7X snygg, snabb, lyxig men plåttrigt infotaintment (tycker jag), jobbiga eldörrar och lite “not so nice” egenskaper som ingen farthållare med släp.
Mercedes GLB 350 4matic något litet baksäte och känns vääldigt plastig invändigt trots att det är en merca.
Vad säger expertisen? Hur hade ni som kanske sett och provat mer navigerat i denna “djungel”? 
Har svårt att se varför du inte skulle välja Skoda Peaq i din situation, den är väl som klippt och skuren. Som du är inne på så är den nog också billigast i kvartetten efter rabatt.
Jag är själv lockad av den som förmånsbil men för mig är nog merkostnaden för EX60 ändå värd det 
Det som får mig att tveka lite är att jag vill ha både läderinteriör och relaxpaket eller sportline och då sticker priset iväg. Jag ser framför mig hur det kommer bli kaffe och choklad i det där ljusa tyget i standard interiören. Utrymmet är nice men inte nödvändigt.
ID7 har verkligen allt - ny ratt med knappar, nytt Infotainment som ser helt ok ut dcc chassi mm. Det märkliga är att jag fick 11% rabatt på peaq och 5% på ID7 från samma firma och vad jag tror är samma ramavtal.
Standardinteriören i Peaq är ju mörkgrått/svart? Men visst vill man helst ha sportline, det förstår jag. ID7 har verkligen mycket rätt men jag hade velat ha en förardisplay igen, just nu kör jag en ID4 GTX och karta i förardisplayen saknar jag.
Nu vet jag inte hur ditt förmånsbilupplägg ser ut. Vi har 12% rabatt på Peaq (och också 5% på VW) vilket såklart är väldigt bra, men restvärdet från leasingbolaget är ändå satt väldigt lågt så det blir trots detta marginellt billigare per månad än en EX60.
Ja sätena är någon svart läder/tyg-kombo vilket är okej men dörrar, panel och mittkonsol är i ljusgrått.
Ex60 hamnade på typ 12800:- för mig med vinterhjul. Peaq ca 11800:-. Vi har upp till 11.500 utan löneavdrag. Blir för snål för EX60.
Kanske är dåliga rabatter generellt på VW?
Tesla model y funkar inte?
Den blir billig iom nollränta och bra förmånsvärde eftersom det inte finns så mycket tillval att kryssa i. Sen kan jag förstå att man väljer bort tesla av olika anledningar.
Det är ändå en bra summa pengar du kan handla för. I mitt fall är det personalbil vilket i slutändan innebär att jag betalar allt med min lön, så har stor flexibilitet i upplägget men det blir mycket pengar per månad.
Inte säkert det går att nyttja nollräntan, det beror helt på vilket upplägg bolaget har.
Ok, så är det säkert. Blir intressant att följa tråden. Jag har ungefär samma bilar på min radar.
Ja alla el-mercor är det, mer eller mindre.
Kollat på de mindre BMW EV?
Ja ett krav. Polestar 4?
Klart trevlig bill
För mig är kombin ett mycket bra alternativ, skulle bara vilja se den någon gång så man vet hur bagaget blir. Annars är det EX60 eller Peaq som ligger bäst till.
Har testat PS4 också. Gillade inte backspegeln. Vanesak kanske.. i slutändan kommer nog pengen få avgöra för mig men vill ha så mycket som möjligt för den 
I den kommande kombi-versionen är det vanliga backspegel. Polestar 4 Coupé blir relativt förmånlig i mina kalkyler då den både har ganska bra rabatt och gynnsamt förmånsvärde.
Att det kommer en PS4 kombi har flugit över huvudet på mig. I samma pris som nuvarande Coupe är det helt klart ett alternativ.
Bra, de har tappat mycket försäljning på det
Jag går också och väntar på den. Fick höra av en säljare att den ska gå att beställa vecka 36, men vill som sagt gärna se den så man vet…