Dags för våra nuvarande Volvo v60 recharge att pensionera sig i favör mot elbil!
Jag har fått en del offerter och har kommit fram till någon av följande;
Tesla MY LR/P
Xpeng G6 performance
Zeekr 001 performance
Volkswagen ID7 GTX tourer
Vet att det kanske inte är helt exakt jämförbara bilar men alla lockar på sitt sätt och prismässigt ligger ungefär jämförbara!
Vet också att det beror mycket på vad man har för preferenser och så vidare, men ni som har kört alla eller några, vad har ni för input eller rekommendationer? Något jag bör tänka på?
Utan att kört varken Zeeker 001 eller ID.7 så blir mitt svar lite löst då det gäller egen upplevelse och delvis baserat på tester jag sett eller läst.
Nu vet jag inte om du åker tusentals mil per år men många långresor eller mer korta tjänsteresor, behovet av vad bilen ska leverera ändras med hur du tänkt använda den.
Jag hade personligen av dessa bilar valt ID.7 GTX först. Komforten i sätena ska vara bra, gott om plats för 4 vuxna om du ska skjutsa kollegor. Räckvidd och laddninghastighet räcker till mer än väl (dock inte sett laddtest på det större batteriet som sitter i GTX men jag gissar på lika bra eller bättre än det som sitter i vanliga ID.7) Väl utbyggt service nätverk för VW.
Delad 2:a Xpeng G6 eller MY
Xpeng G6, bättre komfort än MY, även här inga problem med 4 vuxna. Har radar, regnsensor och parkeringssensorer (som tester visar om och om igen är inte Tesla Vision ännu lika bra fast det blir bättre). Även förardisplay om det är viktigt. Snabbladdning på 800 volts laddare, osäkert vad den levererar på laddare som inte har 800 volt. Osäker tillgång på service, ingen anläggning norr om Borlänge ännu. Men rör du du dig mer i mellan Stockholm/Göteborg/Malmö så finns det anläggningar. Om du inte akut måste beställa bilen snabbt så tror jag mer och riktiga tester är på gång för G6, tex Björn Nyland ska testa den i september. Det som ligger ute på Youtube just nu är mer provkörningar än riktiga tester. Alt du kan få lång låna en G6 själv, för lite grisen i säcken är det just nu. Har du behov av 40/20/40 fällning eller genomlastningslucka i baksätet så går denna bil bort. ID.7 har lucka och MY har 40/20/40.
MY ser jag väl främst tillgång till service anläggningar även norrut och Teslas laddnätverk med att bara plugga in bilen. Min högst personliga åsikt är att MY erbjuder bara det (låt Tesla fansen skälla på mig som anser MY har mycket mer att erbjuda). Även här får 4 vuxna plats.
Zeeker har jag sist mest för brist på tester och därav har jag väldigt lite kunskap om bilen. Det man hört i elbilsveckan så verkar de vara svåra att få kommunikation med, så hur fungerar det då när man har behov av reparation?
Skulle det visa sig med riktiga tester på G6 på att den levererar vad Xpeng lovar och att utbyggnaden av servicenätverket hos Bilia fortsätter enligt planen på 20 anläggningar innan årets slut så skulle jag sätta Xpeng 2:a och MY 3:a.
Kör inte lika mycket som jag gjorde men det mixar mellan stockholmsområdet & sedan 1-2h motorväg utanför. Men på fritiden så kan det bli lite långresor pga familj.
Vi är 2 vuxna och en 2-åring ska också tilläggas!
MY vet jag nog lite vad jag får och tror inte jag hade blivit missnöjd med en sådan, nackdelen där är nog helt enkelt att dom känns ibland lite för avskalade, må va i-landsproblem men jag gillar ändå lite ambient belysning, HUD, massage i stolar och allt det där.
Zeekr & Xpeng verkar lovande men som du säger, man vet inte ju inte riktigt hur det blir aftersales så att säga.
ID7an provkörde jag faktiskt nyligen, dock ej GTX, men kändes helt ok i rappheten, GTX är ju den “långsammaste” av dom alla, men i ärlighetens namn så blir det sällan full gas vid rödljusen… Men man satt skönt, gillade verkligen stolarna med massage och den kändes rymlig. Dock känns den inte lika teknikfylld som dom andra och tyvärr även den dyraste av dom alla om man ser till TCO.
Men återigen, man blir nog nöjd med vilken man tar & ser detta som ett litet i-landsproblem, men man vill ju som dom flesta få det mesta för pengarna!
Jag har kört samtliga bilar och skulle jag stå och välja mellan dessa skulle jag välja ID.7 GTX Tourer. Det är fortfarande embargo till imorgon kl 18 så kan inte säga så mycket än.
Xpeng G6 har absolut potential att bli en populär bil och tester kommer börja dyka upp i sep-okt. Det är märkets osäkerhet på denna som jag tänker är det stora problemet.
Zeekr 001 har en riktigt dålig farthållare och navigator som hjälper till att planera laddning och blir på långresor rätt bökig. Man behöver bråka med bilen för att göra som man vill (lyssna på senaste avsnittet av Elbilsveckan) och man behöver planera in laddning själv. Saknar lårbensstöd vilket borde vara kriminellt.
Drar du en husvagn modell större eller hästsläp Bor du norr om Gävle eller tillbringar vinterhalvåret i Åre om inte…
Så är GTX (eller annan 4 hjulsdriven) lite overkill den ökade vikten kortare räckvidd fler komponenter som kan gå fel och högre pris gör den egentligen inte så mycket bättre än en ID.7 eller ID.7 Tourer idag finns det riktigt bra Editions av båda till riktigt förmånliga priser (som kanske inte är viktigt för förmånsbilar)
Absolut ska du provköra både 2 och 4 hjulsdriven och försöka göra en objektiv bedömning och inte stirra sig blind på GTX loggan
GTX lockar nog mest för lite extra kräm men framför allt designen, dom små detaljerna gör den lite sportigare, sedan går GTX in i budget även fast den är dyrast av alternativen!
För att krångla till det tillräckligt så har vi även fått in Xpeng G9 standard range fast med premium paket och dragkrok till väldig förmånlig TCO & G9an tickar ju av dom flesta boxarna!
Men det är just standard range, vågar man kapa av 10-15 mil på pappret jämfört mot några av dom andra?
@cgullin@Esse Vet att ni har kört G9an, men hann ni testa standard range också?
Hej! Nej trots tjat har de inte haft några standard som pressbilar. Det är väl framförallt komforten man är intresserad av att känna skillnaden då de vi provar haft luftfjädring.
Nej jag är nog tyvärr lite enig där! För samma peng så får man ju G6 med AWD och mycket mer räckvidd så det kanske är det mer logiska valet av dom två.
Jag skulle undvika Kinesiska bilar typ Zeekr 001 och XPeng men det är bara för att jag inte gillar diktaturer. Jag gynnar hellre europeiska tillverkare även om det förstås är massor av komponenter och batterier från Kina.
Jag provkörde Xpeng G6 performance. Riktig trevlig bil. Men sen provade jag en BMW ix1:a och den kändes otroligt mycket roligare att köra och mer som en “bil”. Jag tvekar också när det kommer till Xpeng, Zeekr och Nio pga av okända märken och oklart andrahandspris.
Mitt tips är (om du inte redan är) att gå med i lite Facebook-grupper för att få en känsla för vad du kan vänta dig om du väljer en Xpeng eller Zeekr.
En kompis ska ta ut en ny tjänstebil och jag tipsade om iD7 Tourer. Fick detta svar: We tested id7 tourer gtx and were close to ordering but decided in the end to go for hybrid with much larger range so that we could manage all day to day on el but not on expeditions to Norrland on sportlov etc since it doesn’t work to travel on the same road with everybody else at exactly the same time. The delivery times at VW were crazy too. Passat (for example) could be delivered next June…
Tar han ut en PHEV nästa år så blir förmånsvärdet långt högre än EV eftersom reglerna görs om vid årsskiftet.
Så om han vill ha en PHEV för att ”köra till Norrland på sportlovet” så är det nog billigare att hyra en bil på sportlovet om det nu ger honom ångest att köra EV.
Är det inte så att @cgullin har utmanat sportlovstrafiken mer än en gång och kört till Åre på stugbytardagen. De klipp jag har sett har sannerligen inte varit så kaotiskt som man kan tro. Det finns nog ett rätt mycket bättre nätverk av laddare indag än för bara ett par år sedan.
Barnen i Fjollträsk har sportlov samma vecka! Men jag kan hålla med om att det argumentet är lite svagt. Tror bara inte han är redo, hans senaste var en XC90 hybrid.