Köpt andra elbilen - skaffa en laddbox till?

Har DEFA 22kW laddbox med Perific lastbalanserare idag.
Supernöjd med detta, display på DEFA är kanon.

Med två elbilar som ska laddas samtidigt, vad är alternativen?
En till laddbox eller ?

Har 25A trefas matning till huset.

De smidiga är väl att ha två boxar men samtidigt tror jag att man egentligen klarar sig med en. Då du har 25 amp säkring så måste du nog ändå se till så boxarna är kopplade i ett system med lastvakt så du inte smäller några säkringar.

Har själv bara en bil så inte erfarenhet av de men har funderat på de då vi planerar ha 2 elbilar snart.

Ja 3Fas 25A ger dryga 17kW så glad jag redan har Perific lastbalanserare.
Man kan tex ställa ner laddströmmen till 10A i varje bil (6.6kW) vilket ger 4kW över till huset.

För lite då enbart bergvärmen drar 3-6kW.

Utan den bedrövliga effektskatten hade vi laddat EN bil i taget på maximal effekt från EN laddbox!

Perificen klarar ju att vara ansluten till fler laddboxar så smidigast är helt klart en till.

1 gillning

Vi har två elbilar och en laddbox samt 16A säkring, det funkar väldigt bra och har aldrig ställt till problem.

Beror på hur långt man kör om det hanterligt med en laddare.
Med hustruns 6k mil/år och mina runt 3-4k mil blir det en del laddning varje natt…

Tack.
Ja helt klart smidigast, Ville dock först ha en oberoende koll om det fanns andra smarta lösningar.
Offertförfrågan skickad till laddboxkillarna. Samma som installerade systemet i somras.
Skitproffsiga killar!