Köra elbil i regn/skyfall!

Vad säger ni om detta?
Hur ska det bli i framtiden när “alla” ska/bör köra elfordon :thinking:

Den är märklig.

Dels för att en elbil tekniskt bör tåla vatten bättre än en vanlig bil p.g.a mindre känslig elektronik och dels för att det alltid gått innan.

Rent administrativt är det ju inte fel, vattenskador ska ju gå genom försäkringen, men tycker Tesla borde ha ett egenintresse i vad som faktiskt har hänt, batteriet bör (och ska) vara mer eller mindre hermetiskt tillslutet.

Jag skulle aldrig vara orolig att köra elbil i regn eller genom översvämmade viadukter t.ex (förutom Tesla då, tills vi vet VARFÖR det blev som det blev).

Vet att Kina, Japan m.m gör rätt tuffa tester och första generationen Nissan Leaf t.ex är byggd och testad för att klara en halvmeter vatten.

2 gillningar

Känns som att Tesla försöker en fuling, kan inte tänka mig att batteriet ska vara så dåligt tätat, säkert en Freemontbyggd bil med undermålig kvalitet. Kontakta konsumentorganisation och jurist.

1 gillning

Jag har usa byggd t3lr 2021- har kör 10780 mil och …upplever inte att den är dåligt bygg… regnet har inte stoppa mig ännu.

1 gillning

Typiska förhållanden för Storbritannien, vid 2:08 kommer en MG4 som hanterar vattnet som de flesta andra elbilar, med en klackspark.

Lite för lätt dock för den börjar flyta i mitten av vattnet. :sweat_smile:

Man kan också notera att tidningen måste bara full av artiklar om förbränningsmotorbilar som drunknat och stannat at lite vatten… :sweat_smile:

2 gillningar

Haha!! :rofl::rofl: Tack @Larsson

Batteripacken är ju förseglade och helt vattentäta normalt sätt så det skall inte vara några problem ur det hänseendet, övrig elektronik uppskattar naturligtvis inte att bli blöt – men där ligger väl dragkrokskontakten värst till i alla bilar generellt :slight_smile:

1 gillning

Tvättar ni era elbilar i biltvätt med underspolning? Det billigaste tvättprogrammet brukar sakna underspolning. Jag betalar lite till för att få just underspolning.

Japp. “motor” tvättar min också för att få bort damm och sånt som kan nära sönder koppling och kablar.

Bilar är till för att användas och skulle inte tveka att göra något med min elbil som jag gjort med mina förbränningabilar.

2 gillningar

Tänkte faktiskt på det där med vatten och el som inte alltid är bästa kombon när jag drog ur laddkabeln efter en natts ösregn. Det låg en hel del vatten nere i laddluckan och droppade lite väl mycket uppifrån.

Men som ni säger, jag antar att allt detta måste vara mycket väl testat innan godkännande. Det verkar ju som el-säkerheten har varit väl prioriterad vid många konstruktioner.

När inte bilen laddar är igen ström på bl.a. Sen är det öbeslagskydd inbyggt i bilen och jordfelsbrytare i laddboxarna.

Nej, så måste det ju vara. Men om man har bilen parkerad utomhus hela tiden, så måste man ju ibland ladda, oavsett väder.

Tänkte på det där med laddning i det blöte idag. När jag pluggade in igår var det fortfarande blött i ladduttaget på bilen sedan förra laddningen i helgens ösregn.

Kanske är det en Nissan Leaf-grej, då det ladduttaget sitter vinklat ganska mycket uppåt.

Jag torkar alltid ur laddporten och luckan om det är blött innan jag stänger. Ser även till att torka av utsidan av laddkontakten om den är blöt. Vintertid kör jag med en laddhandske likt denna vid snö: Laddhandske (snöskydd, väderskydd) - Tässla Store

Rent allmänt tycker jag ladduttag lämnar mycket att önska när det kommer till utomhusladdning. Innan jag skaffade laddhandsken på vintern har jag vid tillfälle fått stå med fryspåse med varmvatten för att tina snö/is så att laddluckan ska kunna stängas. Nya ID7 har åtminstone en lucka som öppnar uppåt vilket borde ge lite skydd.

Skall komma ihåg att ha en handduk med mig att torka med. Laddhandsken? Kanske. Den känns lite omständig.

Laddluckan borde väl 1) vara placerad så att inte vatten samlas där, 2) om det ändå gör, vara dränerad så att vatten inte stannar där och 3) vara uppvärmd så att inget fryser fast?

Bilden talar ju för att det är en bil byggd i Berlin, mig veterligen finns bara den silverfärgen från Berlin.

Min Polestar 2 har dränering i botten av laddporten. Det hjälper ändå inte mot att det blir blött runt hela uttaget och insidan av luckan som sticker ut och som sedan sitter direkt mot kontakten när man stänger. Det kanske är petigt att torka av där men det känns iaf bra.

Uppvärmd lucka/laddport vore kanske något, men helst en konstruktion som minimerar chansen till strul (motordriven lucka lockar exempelvis inte mig!). Just laddhandsken är suverän vid de tillfällen man pluggar in när det är runt 0 med nederbörd och det sedan fryser på.

1 gillning

Dränering x 2 har jag i min VW e-up. Flera hål längst in i kontakten under DC-stiften där vatten rinner ut och ett synligt hål i nederkanten när man öppnar laddluckan. Vad gäller att handsken skulle fastna så har jag löst det genom att spruta PTFE-smörjmedel överallt i kontakten. Det har aldrig varit problem med fastfrysning även om allt annat varit fryst eftersom PTFE gör att ingen kan fastna.

När jag har haft strul är det laddluckan som är problemet med snö/is i vägen så att den inte går att stänga.

Jag ska också tillägga att jag är nog är en bit över genomsnittet när det gäller skötseln av min bil så många andra skulle nog bara pressa igen luckan. Som en granne som sopade av snö på sin Tesla med en piasavakvast :smile:.

1 gillning