Kortbetalning på alla nya snabbladdare

Hörde på Morgon Ekot 8.30 att alla nyinstallerade snabbladdare från mitten av april ska ha kortbetalning och att även redan befintliga oavsett när dom installerats ska ha det från 2027

Dessutom utreder EU ett liknande lagförslag

Säger som Gert Fylking: ÄNTLIGEN

3 gillningar

Ja äntligen :slight_smile: Fattar inte att det kunde vara så svårt, godisautomater har ju haft detta i åratal även på den mest avlägsna tågperrong

Håller med, äntligen!

Det är väl ett EU-förslag från början?

Bra…fast 2027 har väl alla bilar typ autocharge / plug-and-charge osv så då behövs kanske ingen kortläsare längre?

Japp, det är AFIR som det handlar om.

Säg det till Volkswagen :slight_smile:

Vi har ju en hel del elbilar idag som inte har det och fler kommer till ett tag framöver och dom kommer fortfarande rulla 2027

Funderar lite på vad det kommer att kosta att ladda publikt efter 2027 när alla större laddoperatörer Tesla Ionity e-on mfl måste installera kortbetalning (eftersom dom tyckte sig ha en bättre lösning) på befintliga laddare det lär ju kosta en bra slant och som Esse brukar säga “det får kunden betala i slutänden”

Klart är att laddoperatörernas kostnader för kortterminaler/-betalningar förs över på kunden. Hur mycket det kan påverka slutpriset per kWh är en annan fråga.

Tidigare argumentation har varit att det har varit relativt små försäljningsvolymer per transaktion (dvs såld energi per köp) - det förändras ju med växande batterier och det är ju inte onormalt att ladda för 250-300 kr per tillfälle idag.

Ingen vet givetvis hur framtiden kommer se ut men 2027 är tre år fram i tiden vilket enligt mig är en evighet i en så pass snabbväxande bransch som elbilen befinner sig i. Om vi då fortfarande befinner oss i en mix av appar, kortbetalning och plug and charge är jag rätt besviken. Ambitionen måste ju vara att laddning är en icke fråga 2027. Lite som tankning idag. Sedan förstår givetvis även jag att det vore lite väl tufft att säga att alla laddare skulle ha kortterminaler senast slutet av 2024 men kanske trots allt slutet av 2025 kanske?

För mig blir inte publik laddning en ickefråga förrän ALLA snabbladdare har kortbetalning

Det första allmänt accepterade kreditkortet var Diners Club lanserat 1950 följt av American Express 1958 Dessa kort lade grunden för det utbredda kreditkortssystem vi har idag och varför skulle något annat betalningssystem vara bättre
I princip alla har ett plastkort i plånboken och många av dom som kommer att skaffa elbil dom närmaste åren vill inte betala med sin telefon för att vi ska få dom att acceptera att byta ut sina dieselbilar till elbilar måste dom kunna “tanka” på samma sätt dom alltid gjort Jag känner många i min 50talist generation som inte är intresserade av att hålla på med appar taggar QR-koder och väntar med en EV till “allt funkar som det ska”

1 gillning

Okej nu har jag åkt på skidsemester med 5 personer i bilen och takbox och imponerande att det påverkade marginellt men måste hålla med alla tidigare skribenter som föredrar kortläsare på elbilsladdarna! Har laddat ned minst 3 nya appar på denna resa! Konstaterar också att Tesla fortfarande är kung på infrastruktur och bilar. Inte nöjd med ABRP! Hoppar mellan dennoch Chargefinder och Apples kartor! Känns som det optimala är en liten elbil för de dagliga bestyren och sedan hyr man en fossilbil för de 1-2 långresorna man gör per år. Det finns fossilmackar i varenda lantortshåla som man ändå inte behöver eftersom vilken bil som helst gör 600 km på en tank, problemet är snarare att hitta toalett och matplatser.

2 gillningar

Kan man betala med kort på en sån här borde det gå att lösa kortbetalning på alla publika laddare

Hur svårt ska det vara

1 gillning

Tydligen inte bara i Sverige utan hela EU

Inte en dag för tidigt

2 gillningar

Verkligen inte. Begriper inte strategierna hos aktörerna, trodde man på allvar att man inte skulle tvinga på kortbetalning? Borde ha varit enklare att fått det rätt direkt.

1 gillning

Men fortfarande inget om att annonsera priset INNAN köp?

I SVT artikeln står det

Nu ska man få tydlig prisinformation, som när man tankar bensin eller diesel

Haha! Jag läste tydligen för snabbt. Det var på tiden - att även prisfrågan blir löst!

1 gillning

Det är ju egentligen sinnessjukt vilken vilda västern det har varit i branschen.

1 gillning

Ska vi för en gångs skull tacka EU för lite ordnung :eu:

Hade det inte varit för alla teknikförblindande early adopters kunde det ha varit såhär från första början

1 gillning