Krånglande laddare

Hej på er!

Alla här har nog stött på en krånglande IONITY-laddare, men vilka andra laddare stöter ni på som krånglar extra mycket?

Jag har vid några tillfällen haft problem med EON-laddare. Det har blivit ett ganska frekvent problem faktiskt, i princip varje gång jag laddar.

Vid två tillfällen har t ex laddaren på McDonalds i Södertälje (Genetaleden 35) slutat att fungera för mig. Ena gången gick det bra att bara starta igen, men andra gången så startade jag den några gånger och den slutade att fungera varje gång.

Samma på EON-laddaren i Falkenberg (Mellangårdsvägen 6). Samma typ av fel som i Södertälje, dvs den menar att fordonet kommunicerar ett fel.

Men varför är det bara hos EON som det krånglar? :grinning:

Än har jag aldrig råkat ut för en laddare som slutat fungera eller som jag inte lyckats få igång. Däremot har man stött på flertalet redan trasiga laddare :).

En sak jag dock noterade på bilsemestern i somras är att det är ganska vanligt med folk som kör fram till en laddare, hoppar ur bilen, kopplar in kabeln och först sen börjar fundera på hur man ska starta den. Inte sällan leder detta till strul och jag har hjälpt flertalet med detta. Rätt märkligt för jag är tämligen säker på att de flesta tankat bensin/diesel innan och det finns mig veterligen inte en bränslepump idag som startar innan man betalat. Det verkar man helt glömt när man bytte till elbil. (i den bästa av världar hade det fungerat som för Tesla på SUC överallt men så är det tyvärr inte)

Detta är ett roligt ämne. Den EON laddaren i Falkenberg på mellangårdsvägen är en Alpitronic HYC150 med smal kabinett och därmed 2st DC-moduler på 75kW var. Normalt en relativt stabil hårddvara. Alla bilar beter sig lite olika i kommunikationen när man ansluter där laddaren och bilen kommer överens om massor med parametrar innan strömmen släpps på ”handskakning”. Bilen ställer krav och laddaren svarar och bekräftar till bilen, därefter släpps strömmen på. Förutsatt att auktorisation är klar (betalning) så skulle jag påstå att felet är lokalt, alltså kompatibilitet i mjukvaror/kommunikation bilen vs. laddaren. Inte så troligt att EONs cloud påverkar (virta). Kan tex vara så att EON använder en särskild FW i laddaren anpassad till EON där en bugg finns alt finns ett hårdvarufel i laddaren.
Ser på bilder att kablar är ganska långa och upphängda i Falkenberg, för att minimera dålig kontakt bör CCS2 kabeln sitta så bra som möjligt mot uttaget på bilen utan spänningar åt något håll.

Vilken bilmodell gäller det?

4 gillningar

Tänk om det ändå fanns en webbsida där man kunde läsa om allt detta :wink:

1 gillning

Kan inte annat än älska din kunskapsnivå och nördighetsnivå! :smiley:

Det är en (2023) ID 4 med 3,2-mjukvaran.

Upplever att det är MYCKET bättre idag än 2020 när jag köpte min första elbil.

Jag har bara haft strul med InCharge, specifikt ABB 1x120/2x60 stolparna, både på min förra Opel och på MG:n, och med Tesla som bara är skräp, där fastnar MG:n och är jättesvår att få loss.
Med reservation för att jag inte provat och kollat om jag fått den uppdaterade FW än.

Hade strul med Opeln i Eskilstuna, de Eonladdarna vid donken hade en tendens att bara ladda i 10 min med bra fart sen stanna, men bara gick att dra igång igen.

Sen de gamla MER 50kW skåpen… Man ska vara glad om det funkar när de behövs…

En observation jag gjort med är att laddare och destinationsladdare ofta fungerar mycket bra sålänge det är gratis, det är när man börjar ta betalt som det strular.

1 gillning

Hahaha japp jag är lite insnöad.
ID4 med 3.2 SW bryter ALDRIG under pågående laddning på Kempower. Gick genom senaste 500 sessioner lite snabbt med MEB-bilar. Bara en bil hade brutit med nödsignal till laddaren, se bild.

4 gillningar

De gamla Efacec (Garo)-snabbladdarna upplevde jag som lite halvt opålitliga, numera slipper man ofta dem.
Delta & Kempower är stabila enligt min erfarenhet.
ABB & Hypercharger är helt okej.
Tritium är värdelösa.
Numera dyker det även upp halvt okända märken på snabbladdare med…

När jag tankar bensin så kör jag fram min bil, öppnar tanklocket, blippar mitt kort, slår in koden, tar kortet och sedan tankar jag. Detta går smidigt men mest för att jag är van och vet vad jag skall göra. När jag laddar publikt, vilket inträffat mindre än 10 ggr, så tenderar jag att köra fram till laddplatsen (för jag vill ju vara säker på att jag har en laddare innan jag sätter igång), sedan börjar jag med att lägga 10 min på att scanna qr-kod eller ladda ner appar, registrera mig för att sedan trycka i laddaren.

Men jag vill gärna göra rätt så vill gärna veta om det är så att man bör ha app och registrering gjord innan man parkerar? Lite surt då om någon annan glider in och tar den sista laddplatsen på ex Kålmordens parkering under tiden som du står och fipplar med telefonen.

Tycker du gör både rätt och fel. Problemet är skapat av marknaden så det är ju uppenbarligen så det är tänkt.

Jag försöker kolla upp innan jag kommer till en laddare hur den ska startas. Särskilt snabbladdare för då vill man (jag) gärna komma igång så fort som möjligt medan batteriet är varmt. Jag har dock full förståelse för att det ibland strular och tar tid att komma igång.

Det jag mest ville få fram var att jag tror många skapar sig onödigt med problem genom att plugga in laddkabeln utan att sen veta hur man startar laddaren. Antagligen ger det timeout-problem vilket gör att man ändå får göra om hela proceduren från början när man väl klurat ut hur man betalar och startar laddaren.

2 gillningar

Ja det är helt rätt, i särklass vanligaste orsaken till strul är time-out dvs folk pluggar in och sen börjar olika typer av problem. VW har nu ändrat med SW 3.0 och högre på MEB så får man 3x100sek mot tidigare 100sek. Nu använder VW en teknik som startar om sessionen utan att du behöver plugga om, rätt unikt då de flesta bilar klarar inte det. Andra problem med tex Zoe och E-Niro när väl time-out inträffar så tar det tid innan bilens styrenhet startar om även när du pluggar om, då är katastrofen en faktum för de som snabbladdar sällan. Varför kan vi inte få en time-out klocka på bilens instrument eller jämte CCS-uttaget? Eller gör som Volvo/Polestar och sätt 5min då klarar alla det, extremt ovanligt att någon Volvo träffar time-out. De flesta andra ligger kring 150sek. Ford mach-e är dagsformen ibland slutar den kommunicera redan efter 60sek.

Vet inte om vi skall kartlägga time-out tider på de vanligaste bilarna, finns det intresse för det så kan jag skriva en lista så kan vi hjälpas åt på de bilar jag inte har koll på.

8 gillningar

Det där låter som en matnyttig lista faktiskt!

1 gillning

Ja då kör vi en lista
Timeoute tider CCS, tider nedan i sekunder.

MEB (ID3/ID4/ID5/Born/Enyaq/Q4) 100sek, med senaste mjukvaran SW 3.0> 3x100sek.

Ford Mach-E - 60-100sek, inte helt konsekvent, behöver mer data.

Opel Mokka/Peugeot e208 - 120sek (osäker, behöver mer data)

Zoe med CCS - 120sek, tar lång tid på sig att starta om kommunikation efter timeout.

Tesla samtliga - 150sek
Mercedes samtliga - 150sek
Audi e-tron - 150sek

Taycan/E-tron GT - 150sek (osäker, behöver mer data) Max 350A vid 500V laddare ≈ 143kW peak

MG samtliga - 180sek (första gen. ZS 45kWh har ibland svårigheter att upprätta laddning även innanför timeout)

Nissan Ariya/Megane E-tech - 180sek
BMW i4/ix/ix3 - 150sek
BMW i3 - 180sek
Kia E-Niro/Hy Kona - 180sek

E-GMP (EV6/IO5/IO6) - 180sek, vissa EV6 har bekymmer med kommunikation på första försöket även inom tiden, fungerar dock alltid på 2a försöker. Max 230A vid 500V laddare ≈ 104kW peak

C40/XC40/Polestar2 - 300sek, nästan aldrig ett problem här.

BYD ATTO3 - ??
Toyota Bx4X/Solterra - ??
Fiat 500e - ??
NIO - ??

Vi börjar så här så kan ni som har bilar ovan testa och rätta datan om något är fel. Anslut kabeln på valfri CCS laddare ta tiden tills man får ett felmeddelande på laddaren/bilen utan att försöka starta laddning.

2 gillningar

Vad är det som gör att man väljer en viss timeout-tid? Och varför har BMW valt att sänka till 150 sekunder i de nyare bilarna?

Kommunikationen drar av 12V batteriet.

@Bankiren
Bra frågor, jag har tyvärr inget svar på det.

Kan någon förklara för mig hur det är.tänkt att denna ska fungera?

Hårdvaran:
Ganska ny produkt på marknaden från Alpitronic, modellen heter HYC50 och kan Max ladda 50kW (150A) om en bil är ansluten eller 2x25kW vid två bilar. Rätt kompakt design och kan även monteras på vägg som gör den unik på marknaden, går även att utrusta med kortläsare för Visa/MC dock verkar enheten på bild sakna det.

Betalning:
Överlåter till andra på forumet då jag ALDRIG laddar på operatör enligt bild.

2 gillningar

Recharge har ingen egen app, dom hänvisar till sin webbsida också, men jag (och många andra verkar det som) har aldrig fått det att fungera. Appen Easypark fungerar med Recharge dock, även ett par andra roamingappar fungerar.