Tycker ofta att diskussionen kring mindre bilar dvs bilar som kanske kan lämpa sig som andrabil får fel fokus.
I senaste avsnittet så handlade det om EV3, där diskussionen hamnade kring stora batteriet mm.
Är det bara jag som önskar en bra andrabil med räckvidd på maximalt 15-20 mil men med en sjukt snabb snabbladdning? Ekvationen kanske inte håller?
Vi har en Model Y LR för dagliga resor i mitt jobb och längre utflykter privat.
Vår andrabil använder sambon ca 4 mil tor till jobbet och kanske en sväng till någon träning på kvällen, så max 10 mil en vanlig dag. Men, kanske 10 gånger om året så blir det en resa längre, typ 30 mil. Då vill vi ju att laddningen ska vara sjukt effektiv.
Att endast komma ca 15 mil innan laddning är enligt min erfarenhet inte något problem, då den ovane gärna stannar och sträcker benen efter 1,5 timmes körning. Dock bara en liten stund.
Alltså, Hur snabbt skulle man kunna ladda en bil som bara har räckvidd ca 20 mil? Vilka modeller är i närheten av att göra detta snabbt?
Vår andrabil idag är en diesel och värd ca 200 tusen.
Hade gärna hittat som inte landar på 500 tusen
Ju större batteri, desto snabbare kan du ladda bilen. Det beror helt enkelt på att batteriet går långsammare att ladda ju fullare det blir.
Vi kan ta Renault Mégane som ett exempel, bara för att jag råkar vara som mest hemma på det.
Både modellerna med 40 kWh och 60 kWh laddar 10-80% på cirka 30 minuter. Däremot blir ju laddningen med 60 kWh-batteriet “snabbare” på det sättet att 70% av 60 kWh blir mer än 70% av 40 kWh.
Eller uttryckt på ett annat sätt, genomsnittlig laddeffekt 10-80% är 55 kW med 40 kWh-batteriet, eller 88 kW med 60 kWh-batteriet.
Men det beror liksom på att du laddar ett större batteri och därmed är 10% laddning mer energi, inte att laddningen går snabbare utifrån hela batteriets storlek.
Vill du ladda “jättesnabbt” (alltså många laddade kilowatt, eller kilometer per timme) behöver du alltså ett stort batteri. I alla fall med dagens teknik.
Eller uttryckt på ett annat sätt: Hade det gått att göra en bil med litet batteri som laddar superfort så hade man bara kunnat sätta två såna batterier i bilen och ladda dem samtidigt. Att tillverkare inte gör så betyder alltså att det inte går.
Varför inte en begagnad VW e-UP/Skoda Citigo/Seat Mii, samma bil, kul att köra, batteriet på 30+ kWh räcker till 25 mil på sommaren (18 på vintern-10), otroligt enkel! Leasade en under 3 år och var supernöjd. Bra priser nu.
Skulle säga Honda-e nu när den modellen gått i graven så står många ÅF med sina demobilar som inte längre säljer nya bilar och kan förhandlas till ett riktigt bra pris Min lokala ÅF har 2 st jo jag har blivit erbjuden en av dom men tackat nej Honda har säkert några på lager som kanske är lite dyrare
Känns som jag hakat upp mig men BMW i3 (också den ett avslutat kapitel) finns både äldre och nästan nya till salu för riktigt bra pengar återtagna Privatleasing bilar kan fortfarande finnas hos ÅF
Mini kommer helt ny nu så en tidigare årsmodell kan vara prisvärd samma som Renault Zoe
Hur det är med “supersnabb laddning” vet jag inte men man kan oftast inte få allt man önskar man får ibland kompromissa lite
För egen del tycker jag att upplägget med förstabil och andrabil är lite omodern. På något sätt tänker man sig en stor bil som mannen och familjen nyttjar. Sedan skall andrabilen vara en liten bil som frun (och jag) nyttjar för de små resorna i vardagen samt hennes pendling. Så har vi haft det och så byter man bil om frun skall åka långt ex på tjänsteresor.
Nu har vi valt att göra tvärtom. Vi valde att köpa loss vår stora Kia Sorento plug-in hybrid som min fru använder dagligen för pendling men även för att köra hem skrymmande möbler eller växter som hon handlar. Samtidigt åker jag tills vidare i en liten Renault Zoe. När vi nu byter ut Zoe’n vid årsskiftet så blir det absolut inte till en ny småbil utan andrabilen blir den roliga och mer avancerade bilen som då jag nyttjar.
Precis som vi har fullständig jämställdhet inom andra områden så som barnomsorg, handling och VAB så tycker även jag att det skall gälla när det kommer till bilarna. Om man har möjlighet så skall man ha den bil som passar en och inte att mannen har den stora och dyra bilen och frun har den lilla vardagsbilen.
Jag har tyvärr under mina år i bilbranschen sett hur far i huset har den nya stora bilen och mor får nöja sig med något mindre äldre och lite slitet även om hon har barnstolar och matkassar att dra på
Jag som kärat ner mig i den lille knubbige fiat 500e som inte bara har fina fysiska kurvor, utan även laddningskurvorna som visar på bra siffror tycker jag
En liten nostalgifilm och nya 2024 versionen av bilen. 2021 versionen som testen baseras på kan du köpa för ca 190k.
En bil jag alltid får ett leende av att titta på och kolla på fronten så ser du att den ler tillbaka
Grannen rakt över åkern har en tidig 2020-21 tror jag det är en Cab och så snygg tyvärr har dom haft massor av problem med 12volts batteriet jag tror att dom är på det femte problemet är nog att dom bara använder den under det varma halvåret sen står den Fiat har bytt flera batterier men nu har dom tröttnat på att åka till Malmö så dom har köpt dom senaste själva Förövrigt har den varit väldigt problemfri och jag tror inte den har varit inne på en riktig service sen dom köpte ut den från leaset
Jag har kört den en del och stortrivs i den med taket öppet är den en fröjd och rätt analog med inte så mycket tech
andrabilen vi har nu är en XC70 med utgångspunkt att det ska vara en bra och säker bil i alla väder. Valde AWD för att vara säker i den norrlänska vintern. Men tittar man krasst på det så är det otroligt sällan det verkligen behövs AWD för vardagspendlingen. De dagarna kan sambon kan ta min bil om jag råkar vara hemma.
Jag reser dock Sundsvall och uppåt i jobbet så det fungerar dåligt att byta bil som permanent lösning.
Tror Xpeng G6 SR ligger bäst till här, 10-80 på ca 20 min med ett 66 kWh-batteri. Annars är det ju som pv2b säger, ju större batteri, desto snabbare laddning. För EV3 specifikt så skulle laddtiden vara ungefär densamma med både stora och lilla batteriet så där skulle man lika gärna kunna ta det lilla om man tänker ditt körmönster. Xpeng G6 börjar ju fortfarande på 530 och jag tror EV3 SR skulle ha en möjlighet att komma betydligt lägre i pris.