Kristallkulan - 2024 edition

Vad kan vi förvänta oss av marknaden kommande år? Vilka nya modeller kommer?

Vi vet ju att det aldrig blir som man tänkt sig eller trott, men det är ju alltid roligt att spekulera, eller hur? Vad har ni för förväntningar, förhoppningar och önskningar inför 2024 vad gäller nya bilmodeller?

Tror kina kommer köttar på nya modeller och tror det kommer komma lite enklare bilar, självklart kommer ingen av dom vara färdig och dom kommer ändå vilja ta betalt.

Det vore ju roligt om det kom lite mer i den där EUR20000-klassen som alla pratar om. Tesla är där, VW är där. Kia utlovar ju modeller. Men ingen av dessa har väl lovats till 2024?

Det kan nog mycket väl vara så att det kommer kinesiska modeller som kommer tidigare, och därmed riskerar att sopa mattan med de “gamla” tillverkarna. Då behöver man inte ens konkurera med priset.

Polestar3 kommer börja rulla på vägarna men jag får vänta ett år till… That’s what’s going to happen…

Efter nästan 40år i fordonsbranchen och ett kontaktnät i Design Leverans ÅF och Finans så är min kristallkula lite grumlig inför 2024 som känns som ett “mellanår”

I Europa kommer EV försäljningen sakta bromsa in ännsålänge är suget efter billigare ICE bilar större än efter rena EV BMW & Mercedes kommer att fortsätta i sin utstakade riktning BMW efter misslyckandet med i3 (som är en av mina EV favoriter) och i8 som inte hittade sina köpare så jobbar man vidare med ICE/Hybrid/EV plattformar och finslipar modellprogramet för sin BMW kund Mercedes kommer att gå mot elektrifiering med nya helt EV modeller i alla sina segment jag har hört att just nu jobbar men med 2029 år modeller
Volkswagen tar inga större steg mer än ID.7 Touring under 2024 men 2025-2026 kommer det hända jag tror att ID bilarna går i graven förutom ID.7 som troligtvis byter namn till Passat/Arteon ID.BUZZ kommer i otaliga Westfalia och andra camping versioner utöver Transport versionen som säljer bra men störst blir ID.2all som blir Golf Mk9 och sen kommer Tiguan Touareg Touran och eventuellt en helt ny Polo EV
Stellantis fortsätter slipa på sina ICE/Hybrid/EV plattformar så dom kan sälja alla sin bilar med dieselmotorer in i det sista det är där deras smör och bröd är dom kommer med sina otroligt duktiga designhus komma med den ena efter den andra snygga och väl byggda modellen man kommer även att finjustera dom olika märkens possition på marknaden först ut att gå helt EV blir troligtvis Fiat där man även väcker liv i Lancia som en lyxigare småbil för the stylish Italian

I USA backar EV försäljningen rejält (hybrid is the new black) mycket pga ett odugligt laddnätverk (läs Electrify America) Amerikaner är otroligt konservativa när det gäller bilar att man “alltid kört Ford” är inget ovanligt men det verkar som ingen riktigt vågar ge sig ut på vägarna om man inte kan ladda Både Ford och GM (Mercedes Volvo och andra förjer efter) har valt att 2024 gå med Teslas NACS laddkontakt för att kunna nytja dom nu öppnade Tesla Superchargers

I Kina går EV försäljning och produktion som tåget men kan man lita på dom siffrorna det flyter runt bilder på enorma inhängnader med tusen på tusen på tusentals nya olevererade bilar som bara står och förfaller Geely dras med enorma finansiella problem och det är bara frågan om hur länge The Chinese Communist Party kan hålla alla dessa företag under armarna med den stora nedgången i landets ekonomi som man just går igenom

I Korea har både KIA och Hyundai hittat sin väg KIA EV9 blir en storsäljare och får en lillebror EV5 Hyundai ger sig in i performance med N series bilar både ICE och EV Jag gissar att KIA & Hyundai låter sina ICE/Hybrid/EV bilar levea vidare tillsvidare precis som Stellantis

Volvo EX30 och EX90 (och kanske en mellanbror EX60) blir storsäljare både i Europa och USA OM man kan leverera

Japanerna har suttit på sidlinjen och kollat det kan vara smart jag gissar att 2025-2026 kommer vi få se innovation från Nissan Toyota Mazda spännande

Slutsumering 2024 många nya Kineser men från Europa en ström av förfinade EV modeller och från USA Stort Dyrt och minst 700 hästkrafter

En liten intressant fakta: Just nu i USA bland The Hollywood Left och andra vänsterlutande grupper dumpar man sina leasade Teslor som heta potatisar efter att Elon uttryckt antisemitism konspirationsteorier sagt “Fuck Them” till annonsörer som lämnat X och Alex Jones så är handlare som Car Max överösta av lätt begagnade Teslor Jag har en god vän som är Car Broker i Beverly Hills och ALLA hans Tesla kunder har eller vill bli av med sina bilar “igår” dom byter till nya Prius Mercedes Audi Porsche jag vad som helst som inte är associerat med Elon Musk

Sorry det här blev långt…

7 gillningar

Jag har haft både en i3 och i8… Men i8 föll ju på att det fanns inget värdigt sätt att komma i och ur den. Annars var den grymt härlig bil.

1 gillning

Vi som inte har råd att dumpa Tesla för Porsche eller Mercedes, går det att hoppas på nästa folk-Tesla (efter M3)? Är det att hoppas för mycket att den skulle komma i slutet på nästa år? Man kan tycka vad man vill om Elon (och jag är ingen fan), men en Tesla i det mindre segmentet för 300 någonting, det skulle nog locka många. Och förhoppningsvis är strejken historia om ett år.

Tesla säljer strax under 30000 (har ingen exakt siffra för 2023) bilar om året i Sverige iår blir nog Modell Y Sveriges bäst säljande bil men 30000 bilar av 1,37 miljoner Tesla (2022) är mindre än en piss i havet för Tesla och Elon (som bestämmer allt i företaget) kommer aldrig att vika sig för kravet om kollektivavtal och om IF Metall inte viker sig så spekulerar jag att Tesla drar sig ur Sverige innan 2024 är över…

Båda parter verkar ha gott om tid så risken är att det tar lång tid. Men jag tror att man hittar en lösning båda parter är nöjda med. Tesla har ju en företagskultur som är lösningsorienterad, sägs det. Själv tror jag på en lösning där de lägger ut “kollektivavtalsdelen” på ett partnerbolag. Då räddar båda parter ansiktet och kan internt basunera ut att man “vann”.

Sen tror jag också att det skulle kunna få mer konsekvenser för Tesla att lämna Sverige än bara att tappa försäljning av drygt 20 000 bilar (inte 3 000) om året. Kinesiska marknaden domineras av inhemska tillverkare, I USA går omställningen trögt. Känns som Europa kan bli slagfältet mellan Tesla, kineser som BYD med billiga bilar och europeiska tillverkare som desperat kämpar för att komma ikapp. Men kan ju vara lite önsketänkande, kör Tesla själv…

1 gillning

Sorry tappade en 0 i mina siffror

Jag tror att Tesla problemet i Sverige kan ge ringar på vattnet fackföreningar i Danmark och Norge pratar sympatiåtgärder och stora IG Metal i Tyskland följer med stort intresse Bloomberg Wall Street Journal Tyska och Franska ekonomitidningar skriver mer och mer om konflikten som nu har blivit en världsnyhet och det sprider sig som ringar på vattnet och jag misstänker att Tesla har järnkoll och det billigaste sättet att få tyst på kritikerna (som hopar sig efter Elons minst sagt irrationella beteende på sista tiden) är att dra sig ur Sverige och så fort som möjligt lägga locket på

Tesla skulle kunna göra som Porsche dom har ett program där man köper sin bil och får den levererad på fabriken i Tyskland reggad och klar för att sen köra hem den Största skillnaden mellan Tesla och Porsche är att Porsche har ett etablerat ÅF och servicenätverk i Sverige som kan hantera garanti och service

Visst kommer Svenska Tesla ägare hamna i ett prekärt läge men det får framtiden utvisa

Visst är ett fullständigt tillbakadragande från Sverige ett alternativ, just för att Elon är Elon. Men tror att det är mer sannolikt med ett annat alternativt. Bilköpare har traditionellt varit relativt märkestrogna. Om Tesla får rykte av att kunna lämna vid motgång kan det nog få en del europeiska kunder att tänka en extra gång på om det inte vore bättre/säkrare att köpa en elbil av samma märke som de alltid haft på sin fossilbil.

1 gillning