En sak till är ju i vilket köpläge man är och såklart vad man söker. Nytt eller begagnat.
Tittar man på nya bilar som knappt lämnat fabriken så köper man ju lite grisen i säcken (lite hårddraget), även om recensenter hunnit känna lite på bilarna. Men då har man problemet jag tog upp med vad som finns ute i butikerna att testa.
Köper man begagnat så finns det ju större utbud både ute på vägarna och i hallarna och det är väl det bästa om man ska ha mera underlag för sitt köp. Jag föredrar begagnat själv, då man slipper en del barnsjukdomar och det finns ett större utbud i hallarna. Gäller väl bara att man har lite mera udda krav än andra för, begagnatmarknaden är även den tuff att hitta det man vill ha numera vad gäller modeller och bestyckning
Att mäta kupéljud i “bara” dB är helt missvisande, ja. Man behöver även mäta frekvens på ljudet. Skiljer ganska mycket. Man kan vara känslig/störa sig på en viss frekvens (är oftast där problemet ligger). När vi köpte vår förra bil, V70, så hade jag med mobilen med ett flertal appar för att kolla dB och frekvens….slutade med en V70 som vi uppfattade som tyst genom hörseln och inga appar via mobilen (mobilen är inget kalibrerat verktyg och apparna sisådär, även om man kan få en fingervisning). Vid senaste bytet till vår Nissan Ariya visade den sig vara den bil vi hittills provkört med en “lugn/tyst” kupé. Säkert “rätt frekvens” på det ljud den frambringar för helt tyst är den givetvis inte, bara känns så för oss. Men de som åkt med framhäver åtminstone hur tyst den upplevs. Så det går ju att “bygga tyst” bil.
Så tycker jag med, men kanske inte alla andra.
En klart trevlig bil överlag, gillar inredningen som inte är lika plastig som vanligt. Även det en personlig känsla som säkert inte alla delar…
Nej, jag menar inte att Ariya’n i sig är en bil som faller alla i smaken. Däremot kanske man som vi gör/gjorde ; man söker bland bilmärken och modeller som man är bekant med och/eller man läst eller hört om. Då letar man inte i “periferin” av andra märken/modeller som kan vara det man söker efter. Nissan som märke och dess modeller fanns inte “på kartan” för vår del. Rätt eller fel…..det får framtiden utvisa.
Det är inte helt lätt för biltestare att mäta bullret i kupén eftersom bilar vid lansering provkörs på olika ställen med olika underlag. En bil som går tyst på spansk motorväg bullrar mycket mer på svensk grov asfalt.
Jämförelser måste alltså göras på samma vägar under samma väderförhållanden. De enda som gör det och dessutom mäter bullernivåerna är Vi Bilägare i sina jämförande trebilsteetster. Ändå måste mätvärden värderas av en reporter, för som påpekats här, buller stör olika mycket beroende på frekvens. När jag ska byta bil provkör jag alltid ett gäng på samma bullriga vägsträcka. Låg bullernivåer är viktigt för både körupplevelse och komfort.
Det är inte på grund av ljudnivån jag kör elbil, men det är ett stort plus.