Jodå, jag vet att det är dumt att ladda med chuko och genom vanliga uttag etc. Nu är det så här att jag bor i en förening som inte kan bestämma sig om att sätta upp egna laddstolpar pga ett antal anledningar.
Jag bor så att jag kan dra en sladd från min uteterass till parkeringen och laddar med chuko och max 8 A, eftersom säkringen är på 10 A och jag behöver ju lite till lampor och annat också.
Som boende i lägenhet kan jag inte göra några installationer på utsidan men funderar på om det finns något som hindrar att jag gör om dragningen internt, så att jag kan få ut kanske 16A ur mitt uttag? Beroende på hur kablarna ser ut kunde det ju gå direkt till min central i lägenheten.
Tror ni jag kan hitta en elektriker som är intresserad av ett sådant uppdrag?
Har du tre faser så är det inget som hindrar en elektriker att dra fram ett tre-fasuttag till din terass och sedan kan du använda en laddbox så som Ctek Njord Go (eller om du råkar ha en Audi kan du använda medföljande laddmojängen som också är trefas).
Nej, det är lite därför jag vill hålla mig till det uttag som redan finns, men gärna få lite mer kräm i det så att säga. Jag behöver gå försiktigt fram!
Samtidigt vill jag ju inte plocka ut mer kräm än vad grejerna tål.
Jo, jag misstänker det. Men jag kanske kan göra det utan att göra allt för stor åverkan på ytterväggar och sådant.
Vad jag förstår kan Chuko-uttag köras i max 16A. Det skulle ju halvera min nuvarande ladd-tid, så det kan vara ett intressant alternativ. Men då måste jag vara säker på att kablaget bakom klarar det, och att uttaget hekst sitter på en egen säkring.
Det finns några aspekter att ta hänsyn till.
Nummer ett är värmeutveckling i kablage.
Det går säkert att dra om kablage i befintliga rör och säkra upp det uttaget med egen säkring.
Nummer två är att göra en beräkning så att kablage klarar den last under de timmar den är tänkt för.
Nummer tre är att kolla bakomliggande innan din lägenhet så det är möjligt att plocka ut mer last än vad som beräknat när man projekterade anläggningen från början.
Men allt är möjligt. När det kommer till höga laster från ett chucko så är det inte gjort för det och risken finns för varmgång i kontakten.
Bästa är att installera laddboxar såklart.
Finns föreningen i Skåne så kommer jag gärna förbi och går igenom förutsättningarna, hur man kan göra det, vad det kommer kosta, vilken typ av finansiering vi kan erbjuda och även om föreningen kan låta allmänheten ladda på några punkter och skapa en intäkt.
Tack för uttömmande svar!
Om Göteborg ligger i Skåne, så är det ju nära! Men föreningen har andra problem, som gör att man har svårt att få till laddboxar till de egna parkeringarna, därav mina tankar att försöka lösa det själv.
Jag har försökt hålla så god koll jag kan göra på värmeutveckling och annat, men då jag endast laddat med max 8A har det fungerat hittills. Jag skall försöka höra med en mera “lokal” elektriker vad som går att göra.