Ladda 12V batteri på elbil?

Säkert en dum fråga men det var några år sedan jag behövde understödsladda ett 12V batteri på en bil. Nu säger verkstaden att vi behöver köra längre sträckor så att 12V batteriet inte laddar ur. Nu till frågan: är det bara att koppla på en batteriladdare på batteriet eller finns det risk att man förstör eller återställer något om man t ex kopplar bort ±polen??

Bara att koppla in. Har du en vanlig underhållsladdare behöver du inte koppla bort polen heller.
Det är egentligen inte konstigare än på nån annan bil.
På en del bilar laddas 12v när bilen är inkopplad i en evse (laddbox).

1 gillning

Vilket märke/modell pratar vi om?

Jag kör Kia Soul EV.

Du kan ansluta tex en ctek underhållsladdare på 12V batteriet inga konstigheter. Det är inte säkert att soul laddar 12V när du laddar högvoltsbatteriet. Du kan mäta över polerna med en multimeter, friskt 12V-batteri ligger på ca 12,3-12,7V när vilande. Om det laddas brukar spänning vara 13,5-14V över polerna. Har du under 12,0V ladda batteriet och mät igen.

2 gillningar

Känns rätt B med en elbil som inte kan ladda 12V-batteriet själv. Borde väl Kia kunna fixa? Om inte annat kan dom väl bjussa på en laddare?

Sen vet jag att många tillverkare har och har haft problem med urladdade 12V-batterier, men det tycker jag inte ursäktar Kia.

Nä det är lustigt… Min MG laddar 12V när högspänningsbatteriet laddas. Den kan lämna hela 220A på 12V kretsen och Kia är säkert nåt liknande så pulver finns. Alla moderna bilar reglerar laddningen så dom inte laddar förrän batteriet är halvtomt, förbränningsmotorer verkar ju hantera det lite bättre bara.

Varenda gång bilen startas så laddas 12 volt från högvolt och hålls på maximal nivå under körning. Jo du kan underhållsladda men det låter som om ett nytt batteri hade varit en smidigare lösning då det som du har är dåligt.

Har du haft några startproblem överhuvudtaget eller är det enbart verkstaden som enligt vad de ser i siffror har kastat ur sig sin rekommendation? Själv har jag sedan länge en startbooster som jag köpte hos Netonnet liggande i bilen. Laddar den var fjärde månad då den då tappat några procent.

Kom också på nu att jag kan komma in i min bil med nyckel. Kan man inte det så känns det som det är kört om 12 volt lägger av för då står du där utan att kunna komma in i bilen där ju startboostern ligger.

Om inget annat felar så hade jag köpt ett nytt batteri. Urladdat 12-voltsbatteriet är den vanligaste anledning för att ringa en bärgare oavsett om det är en elbil eller bensin/diesel-bil. 12-volt oavsett biltyp laddas oftast inte när bilen är avstängd. Undantag finns såsom Tesla tror jag där 12-volt toppas upp när en laddkabel är inkopplad även om högvoltsbatteriet inte laddas. Just Tesla kan ju ha en massa igång när bilen är parkerad såsom kameror och annat. Även i dog mode och camp mode laddas 12-volt från högvolt antar jag.

Av verkstaden vid senaste servicen som påpekade detta, kör längre sa de! Kommer inte in i bilen utan ström (utveckling?) så det kan nog bli spännande! Inga startproblem än så länge och bilen är årsmodell 2022 så den har bara rullat i 1,5 år.

Några frågor angående laddning av 12V batteriet på en Tesla MY -23!

Laddas det upp fr högvoltsbatteriet när man kör och när man laddar bilen?

Och när man kör schemalagd uppvärmning inkl. förkonditionering av batteri nu på vintern tar det ström fr 12 V eller högspänning?

Och när man startar “kupévärmaren” innan man ska åka, varifrån tas den strömmen?

Är det samma som med dieselvärmare att man bör köra en bra sträcka för att 12V batteriet ska hinna laddas upp igen efter amn kört värmaren?

/Maria

Hej Maria!
På en Telsa model Y -23 behöver du inte fundera på sånt, bilen har stenkoll på lågspänning under alla omständigheter så länge du laddar och sköter högvoltsbatteriet, du kan köra värme dygnet runt så länge du har ström i ditt stora batteri.

Vill du ha alla detaljer kolla på Videon från professor John Kelly:

1 gillning

Tack för svar Haris @elmacken!
Men jag har Litiumjon batteri i min enligt infon i bilen.
Gäller det samma ändå som i videon? :thinking::slightly_smiling_face:

Ja, det gäller även bilar med Lithium batteri (16V). Energiinnehållet i det batteriet är väldigt litet det fungerar som en liten mellanlagring med konstant kommunikation med bilen, en av uppgifterna i kommunikationen är alltid att se till 70-80% SoC på 16V-batteriet. Enda sättet att tömma det lilla batteriet är att låta det stora högvoltsbatteriet gå under 0%, vid en viss punkt stänger bilens styrsystem av alla förbrukare till det stora batteriet för att skydda det, därmed upphör även laddning av det lilla och då är det kritiskt för när det lilla också är under 10% så stängs det också av för att skydda sig självt, sen blir det lite jobbigt.

Så här borde lågspänningsdelen fungera och övervakas på alla elbilar men tyvärr har många utmaningar på det området.

I ägarhandboken till Tesla finns en instruktion om hur man ska starta lågspänningsbatteriet(16V).

Är det bara till för när man lyckats helt tömma lågspänningsbatteriet alltså? Vilket i princip aldrig händer om man inte tömmer högspänningsbatteriet?

Helt rätt.
Det finns några scenario till där man kan stänga av lågspänningsbatteriet tex om enormt hög strömstyrka flödar ut, tex om man hjälper till att boosta igång en dieselbil, det får man inte göra. Kolla gärna videon han går genom allt där på nördnivå.