Ladda från 220 uttag Myt eller Fakta

När jag precis fått hem ID.3 laddade jag med den medskickade VW 220 laddaren i ett utomhusuttag på husknuten Några veckor senare havererade våran avloppspump ut till kommunala avloppsnätet ringde Österlen VA och några timmar senare dök två gubbar upp och bytte ut den trasiga pumpen mot en ny när dom lastade sin Caddy sa den ena av gubbarna “har du elbil? hur laddar du den?” jag berättade att jag laddade med den 220 laddare som kom med bilen då började han berätta om att dom på senaste året i minst 10 fastigheter fått byta avloppspumpar som fått elfel och havererat och där folk också laddade elbil från ett 220 uttag han sa att han inte var elektriker utan en enkel VA gubbe men när dom talat om detta fenomen på jobbet så var det någon mer elkunnig som spekulerade att om bilen står på laddning och pumpen kör igång så kan det bli någon form av “snedbelastning” som orsakar haveriet

Myt eller Fakta

Jag kan 0 om el men någon vecka senare när våran Elektriker Per monterade GARO laddboxen så frågade jag honom och han sa “utan att kunna mäta kan jag inte svara JA eller NEJ men det kan nog ligga något i spekulationen”

En liten notering: Många av husen på Österlen bebos bara på sommaren och inte många har installerat laddbox på sommarhuset utan laddar från 220 uttag bara runt oss har 4 sommargäster elbil och bara en har laddbox

låter ju heeeelt galet.

Vi körde med 220 uttag i många många år innan det sattes upp laddboxar vården 2020.
Så länge uttaget är korrekt installerat så ska det inte vara några problem kan jag tycka.

Klart att man kan ladda i ett 230V uttag.
Men man ska inte av olika anledningar om man inte måste.
Mest beror det på att installationen som helhet i regel inte är dimensionerad för höga effekter över tid.

Laddboxen gör ingen magi, det är ett vägguttag med lite extra säkerhet som att det inte är nån ström på om det inte är nån bil inkopplad och lite skydd för kabelskador m.m.

Det som är skillnaden är att att man ofta drar nya kablar i samband med laddboxinstallation och på så vis vet att allt är fräscht.

Problemet med 230V uttag är att det är sån skillnad i kvalitet också och börjar det väl bli rost i kontaktytor och/eller förskruvningar kommer varmgång direkt med medföljande brandrisk.

Varför är det speciellt för bilar? Man kör ju verktyg, brödrostar m.m?
Det handlar om tiden, det är skillnad på 3600W momentant, i en eller t.om några timmar mot 2300W (10A) i 15-20-30 timmar.

Ett annat problem är att dom ofta går genom en eller flera kopplingsdosor, alla i sig en risk.

Ett stöddigt 230V uttag med lika stöddiga kablar till direkt från elcentralen är säkert lika bra nästan.

Varför pajade vattenpumpen?
Elkillen är inne på rätt spår, i många framförallt äldre hus ligger mycket belastning på L1, och vid hög belastning kan spänningen sjunka vilket gör att pumpen behöver mer ström för att göra sitt jobb och därför slits hårdare, var det inte prima innan heller så kan lindningar och sådant ta stryk av ojämn eller låg spänning.

3 gillningar