Ladda fullt hemma eller ladda snabbt senare?

Om några veckor ska jag åka till Sundsvall från Umeå. Ca 85% laddning kommer inte att räcka dit. Vad sliter minst på batteriet: Ladda till 100% hemma för att komma fram garanterat, eller ladda 80-85% hemma och toppa upp på SuC i Härnösand på vägen?

(Andra forum tycker laddning till 100% hemma, men tänkte höra med experterna här också :slightly_smiling_face:)

Skulle säga att ladda 100% en gång är ingen fara. Det ska såklart gå att använda hela batteriet om det behövs och det du beskriver är precis vad som anses med det :slight_smile: Det som är med 100% är att man inte bör ha det inställt jämt så att bilen alltid står på 100%. Men en gång är ingen gång :slight_smile:

2 gillningar

Det låter bra! När vi åkte Umeå->norra Östergötland september/oktober behövde vi ladda under ca 1 h, vi utgick med 85% och kom fram med 29% efter laddning i Sundsvall-Gävle-Arboga. Det skall bli intressant att se hur mycket/hur lång tid vi behöver ladda den här gången.

Om jag åker på en längre resa där jag kommer att behöva ladda på vägen laddar jag alltid 100% hemma före avfärd Övernattar jag på hotell längs vägen brukar jag också passa på att ladda 100% det ger lite fler alternativ på första laddstoppet

Ska bli spännande att se hur mycket batteriet har degraderat över 3 år med säkert 75% av laddningen hemma till 80% för dom lär väl kolla det vid återlämnande av privatleasingbilen

1 gillning

Detta ämnet är intressant.
Jag har bara haft bilar med NMC/NCA kemi sen 2018. I början var jag noga med 20-80% osv. Sedan ett antal år tillbaka har jag skrotat den strategin helt och använder hela batteriet dagligen. Märker ingen skillnad på degradering, kör 6000mil/år. Dock låter jag bilen aldrig stå med låg/hög SoC.

Hade jag kört 1000-1500mil så kan jag tänka mig att gå tillbaka till 20-80% strategin men jag upplever inte att det nån big deal ang. degradering som det låter på många forum.

I det fallet tror jag snabbladdning sliter mer. Ladda fullt hemma!

Min tanke generellt ang. livet med elbil är att användbarhet går före bevarandet av batteriet.
Lika med körning, hellre 120km/h på motorväg och ladda 10min någonstans än ligga bakom lastbil i 90 och nå destination UTAN att DC-ladda.

De flesta icke-nördar jag pratat med lägger stor vikt att kunna köra till destination X utan att ladda på vägen, man ser snabbladdning överlag som ett psykologiskt hinder och skippar det helst, når man inte destination X vintertid är räckvidd/bil undermålig.

Fyll gärna på med era erfarenheter/idéer kring detta.

3 gillningar

Jag känner igen det och tycker det är feltänkt.
Jag tycker tvärtom att sålänge man klarar den NORMALA dagliga körningen på en laddning är det okej.
Detta förutsätter ju då hemma laddning.

Utan hemma eller jobbladdning behövs det ett riktigt stort batteri, ladda en gång i veckan kan jag tycka är rimligt så problemet kommer om man pendlar långt och saknar laddning hemma och på jobbet.

Att lägga 20-40 minuter av sitt liv VARJE dag på att bara ladda bilen, det är inte kul eller rimligt.

Nu när jag flyttat 15km från jobbet istället för 60 tycker jag mitt 72kWh batteri är waste egentligen, skulle lätt klara mig på en 24kWh e-golf eller liknande men bilen är för ny för att var avskriven ännu och tjejen gillar den.

Kanske ska ge den till henne och köpa en begagnad elbil…

2 gillningar

Håller helt och hållet med dig. :+1: Produkterna ska användas - det är inga museiföremål. :smiley:

2 gillningar

Intressant, tack för alla inlägg! Är själv inte insatt i hur ett batteri :battery: mår bäst, finns så mycket tyckande. Som jag tolkar det: om du alltid snabbladdar, sätt gränsen till 80% ( om inte annat för att de i kön får mord i blicken!), ladda hemma/destinationsladdare 7-11 kW, sätt gränsen till 90% och ladda 100% när du ska åka långt! Ha inte bilen inpluggad hela tiden om den inte behöver ladda, brukar ladda vid 20-40% kvar. Eller?

Jag är själv inte batteriexpert men lyssnat på en del forskare kring ämnet. Det som alla är överens om är att värme över tid ökar på degradering särskilt om du har hög SoC och bilen får sitta i solen där vi har 45C+ typ Mellanöstern, delar av USA, Australien, Södra Europa. Förvaras bilen däremot i ett svalt klimat även med hög SoC mildras degradering kraftigt. Optimal förvaring skall vara 30-50% SoC vid svalt klimat. Eftersom elbilarna står still 90% av tiden sker mest påverkan här, vid användning även vid tufft klimat sker idag bra kylning och smart mjukvara från de flesta tillverkare. Med andra ord tuta o kör, njut av den fossilfria friheten.

Du har helt rätt, man skall inte noja! Dock kommer bilen så småningom säljas och då kanske det inte är fel om degraderingen är så liten som möjligt… om det nu är någon som bryr sig om det! :slight_smile:

Nedan är sammanfattning av en undersökning från Chalmers 2017. Den är säkert inte hela sanningen men är den enda vetenskapliga sammanfattning jag hittat om batteridegradering hittils.

Conclusions
In this thesis an extensive test matrix for commercial cells is presented together with a physics-based aging model. The results from the lifetime cycling tests showed the expected temperature dependence for 90% DOD, that
higher temperature degrades the battery faster, while a different and interesting observation was made with 10% DOD. The temperature dependence had
little effect within SOC intervals having a maximum lower than 50%. The
expected temperature dependence could first be observed above 50% SOC
and only at temperatures higher than 40◦C.
When comparing the Hyzem Rural drive cycle to the synthetic CC cycle,
the lifetime cycling test results showed that the Hyzem Rural drive cycle is
less detrimental compared to the CC cycle with the same RMS current as
C-rate.
The study also confirm that operating at high SOC levels lead to more
rapid aging; only moderate aging could be observed in the low SOC intervals,
while more rapid aging was noted for SOC intervals higher than 40% SOC.
For 60% SOC and above that are no large differences.
Several of the 10% DOD tests in low SOC intervals showed an initial
capacity drop followed by a regain and a stabilization of the capacity, thus,
experiencing only minimal aging overall. The author’s hypothesis is that
anode material gets blocked or is in some other way reversibly hindered from
participating in the cell reactions. This hypothesis is supported by the ICA
made at the capacity drop and after the recovery.

Tycker inte man ska fundera så mycket, har man hemmaladdning så fine ladda till 80% men i övrigt nej. Tror inte 10 eller 15% degradering kommer påverka andrahandsvärdet, en fossilbil med enbart kallstarter är ju inte billigare än en som haft motorvärmare eller varmgarage. :blush:

Em framtid där man kan byta batterier på bilar, datorer, mobiler mm men där man laddar till 100% om man vill känns som den enda logiska framtiden enligt mig. Alternativt eller i kombination med att tillverkarna stryper maxladdningen så att vi tror att vi laddar 100% men egentligen är det 80 eller 90.

Ibland måste man blicka mot dåtiden för framtiden. Var inte hemskt många år sen man kunde byta batteri i datorer och mobiler.
Min nästan nya jobbdator (HP Z-Book Fury 15) går att plocka ut batteriet ur, men det är en företsgsmaskin.

Laddar man till 80% i vardagen, så är det absolut inga problem att ladda till 100% vid långresor för att få de där extra kilometrarna en behöver. Flera tillverkare rekommenderar dessutom laddning till 100% minst en gång i månaden för att BMS-systemet ska vara kalibrerat. Däremot kanske man undvika att bilen står många dagar med hög ladd-/spänningsnivå utan att användas.
Flera faktorer som nämns i tråden kring kyla, värme och hur snabbt elektronerna flyttas med laddströmmen är faktorer som påverkar mer än laddnivån.

1 gillning

Ovanligt med en så sansad tråd där alla klarar att ha flera tankar i huvudet samtidigt! Upplever annars att man antingen inte bryr sig ett skvatt eller att man tror att bilen ska explodera om den laddas fullt. Samt att det brukar blandas hejvilt vad som är batterivård och vad som är laddhyfs på offentliga laddstationer. Jag har tidigare utvecklat mina tankar i ett blogginlägg: Laddningsgränser - Femobility

Och dessutom skapat ett litet enkelt test :wink: Stoppa eller toppa - Femobility

1 gillning

Det var en bra bloggpost så vitt jag kan bedöma. Jag tycker med min något begränsade kunskap att folk ofta blandar ihop att ladda till 100% och att låta bilen stå med 100%.

1 gillning

Delar den här erfarenheten helt!