Ladda hemma med laddare utan app

Några synpunkter relaterat till informationen om enkla laddare i veckans avsnitt av Elbilsveckan.
För att ladda hemma behöver man inte en intelligent app till laddboxen. Det räcker med en lastbalanserare med app, typ Enegic.
I Enegic ställer man in när och med vilken styrka ström ska skickas till laddboxen. Man ställer också in vilken strömstyrka huset tål för lastbalanseringen.
Jag har en Zaptec Go, men gör alla inställningarna i Enegic.
Max ström är satt till 20A. Huvudsäkringen är på 25A.
Skickar ström till laddaren, 3-fas 10A, mellan klockan 01 till 12.
Kollar elpriset med elbruk.se.
Beroende på elpriset ställer jag in AC-laddningen i bilen till 60%, 70%, 80% eller 90%. När elen är billig laddar jag mer.
Om jag inte behöver ladda eller elpriset är högt kopplar jag inte in sladden för laddning.

Att jag skickar ström till laddboxen ända till 12 beror på att jag inte vet när jag ska använda bilen och vill kunna förvärma bilen när den är inkopplad till laddaren. Jag behöver inte så många kWh för en dags använding av bilen och med 3-fas 10A får jag in upp till ca 28 kWh mellan 01 till 05.
Om man har effektavgift är det också bra att kunna sänka laddströmen till 6A.

Hej och tack för trevligt inlägg – jag tror delvis kritiken som riktades från mina kollegors håll var vad Amina S tillför. Exempelvis jämfört med Zaptec Go.