Kör en ID.3 2021 och laddar nästan uteslutande hemma. Gör normalt som jag förmodar att majoriteten av alla elbilsägare gör, laddar på natten.
Nu är det dock sommar, bilen står hemma och solcellerna jobbar för fullt.
Idag har jag dragit ner laddaren från 11kW (16A) till 6A, 4,1kW för att utnyttja elen från solcellerna.
Är det några problem med att göra så?
Har läst att förlusterna vid omvandling i laddboxen blir högre, är det den enda nackdelen?
I Cupra appen , som ju är i stort sett samma bil som ID3 uppmanar dom till långsam laddning för längre livslängd på batteriet . Så för bilens skull borde det väl bara vara bra . Jag har haft på den funktionen tidigare , men eftersom jag har ställt laddaren på 10
A , och laddar när som helst på dygnet när jag behöver, så tänkte jag att det kanske är snällt nog . Komma ut på morgonen och finna att propparna har gått och bilen har låg SOC vill jag inte vara med om . Så 20 A huvudsäkringar och ladda med 10 A kör jag på .