Hej
Tack för ett mycket bra program .
Jag ska få min första elbil nu i böjan av sept Audi Q4 e-tron
Åker mycket mellan Borlänge och Stockholm i tänsten.
Åker ca 3 000 -4 000 mil / år
Vilket abonemang skulle ni rekomendera mig.
Känns som en djungel när man ny innom detta.
Bor i villa så jag kommer att ladda hemma för det mesta.
Gå inte på Ionity. Deras antal har varit riktigt bra men ändrades nyligen, så nu är det riktigt dåligt.
Ingångna avtal gäller så några av oss kan fortfarande ladda billigt där, men inga nya kunder får dom avtalen.
Jag gissar att köerna hos IONITY kommer att bli mycket kortare inom ett halvår.
Kolla också in Tesla – där har du möjlighet att teckna ett abonnemang för 129 kronor månaden så får du rabatt med 1,5-2 kr per kWh på redan rätt låga priser.
Finns det någon fördel med abonnemang och prenumerationer även om man sällan laddar publikt? Säg att du endast gör 2-4 långresor med familjen under ett år. Får du helt enkelt någon annan fördel med ett inlåst abonnemang med bindningstid/uppsägningstid och liknande?
Jag har Volkswagens så kallade We Charge-abonnemang (heter Elli om man skaffar det märkesoberoende abonnemanget) och just nu laddar jag för 3,15 kr/kWh hos IONITY och för 3,90 kr/kWh hos övriga snabbladdare som ingår i deras nätverk. Dessa priser har dock höjts på sistone och verkar nu vara väldigt oförmånliga.
Men det finns en stor fördel med att ha ett sånt här abonnemang, och det är att man på alla dessa laddare kan aktivera laddningen enkelt med en enda app eller det medföljande kortet. Och då behöver man ju aldrig hålla på att krångla med x antal olika appar och taggar, vilket i alla fall jag uppskattar.
Jag håller med de andra här om att Tesla är ett av de bättre alternativen idag.
Som backup kan du ju också använda det Audi Charging-kort som du får med bilen (utan att teckna något månadsabonnemang). Det är en del av VW:s Elli, och innebär att du kan ladda vid flera olika operatörer med ett och samma kort. (Gissar typ 70% av alla laddare - dock ej Tesla).
Inte för att du kanske ska använda det hela tiden, men ibland kan det vara skönt att ha flexibiliteten och bara kunna svänga in vid en laddare och ladda lite om behovet uppstår. Det kan vara lite dyrare, men ibland kan också den friheten vara värd att betala för.
Bra tips. För mig känns det dyrare att betala för ett abonnemang varje månad om jag nästan aldrig är ute och långkör och laddar publikt(har laddare hemma) även om kWh-priset blir lägre och den totala kostnaden blir lägre per år än om jag betalar ett högre kWh-pris när jag väl laddar. Ologiskt, kanske. Men abonnemang som du inte använder känns ju inge bra.
Det är inte alls en ologisk tanke - laddar man ute väldigt sällan så gör det knappt någon skillnad - även om det är 2 till 3 gånger högre än priset man betalar hemma om man slår ut det på månadssnittet.
Borde ju inte vara skitsvårt för tesla att fixa att föratagången man laddar så frågar appen om man vill aktiva plug&charge för den bilen . Eftersom bilens mac adress (vad jag förstått det som) är något som kommuniceras till laddaren…
Edit: alltså när man kommer till en Tesla laddare i en icke tesla bil