Laddabonnemang eller inte laddabonemang, det är frågan?

Nu inför första semestern med elbil och snabbladdning, så velar jag fram och tillbaka om det är värt att ha ett laddabonnemang och vilket.

Har en ID.7 så frågan är om det är Elli eller Ionity jag ska ha eller hoppa över helt.
Är ju egentligen inget att bråka om då det rör sig om en kostnad som mott svara en lunch, för en månad. Men efter att åkt ca1900mil och bara haft 3st snabbladdningar så skulle jag kalla mig nybörjare på detta, så behöver en knuff i rätt riktning.
Hur gör ni andra inför sommar semestern?
För och nackdelar?

Finns flera trådar där användare tar upp problem med Elli, så kanske värt kolla i de också innan du bestämmer dig.

Tre snabbladdningar på 1900 mil är ju en fis i rymden kostnadsmässigt, men om du vet med dig att du ska köra mycket och ladda mycket publikt i sommar kan det ju finnas en fördel med att skaffa ett abonnemang.

Elli är väl ingen superdeal nu längre, så som det var förr. De har lite lägre pris på Ionity med 3,50kr (för 136kr/mån) på ett av sina abonnemang. Samma deal kan du få hos Ionity men för 90kr den första månaden. I båda fallen är bindningstiden en månad, så det är ju bara att säga upp det direkt om du bara vill ha det i en månad.

Elli har ju också ett dyrare abonnemang 189kr/mån som inkluderar också DC-laddare. Men priset 5,60kr är ganska hutlöst, det är vad det kostar hos många operatörer idag utan abonnemang. Dessutom är Ionity-priset högre (4kr).

Så Ionity är väl bättre av det två… men, man kan ju räkna på detta, och jämföra även utan abonnemang och hos andra operatörer.

För att Ionity Power (med 90kr/mån) ska löna sig måste du ladda minst 39 kWh under perioden. Vid ordinarie pris gäller 59 kWh. Så redan vid första laddningen kan det ju löna sig, men då är du “begränsad” till Ionity.

Laddar du däremot mer, säg fyra laddningar á 60 kWh vilket kan vara realistiskt på din bil så blir ju besparingen större. (ca 500 kr).

Så frågan är… hur mycket ska du köra? :slight_smile:

Ja, egentligen är det inte själva kostnaden. Utan vill ju ha det så smidigt till, så bra pris som möjligt. Då låter det ju som att Ionitys abonnemang är bäst som komplement. Men kommer ju inte stå att vänta om det finns lediga laddare från annan leverantör på samma ställe.
Skulle tro att det blir någonstans mellan 250-300mil i Sverige.

Ja, smekmånaden där Elli kostade 100kr/mån och det kostade 3 spänn på i princip alla snabbladdare som fanns är förbi. :slight_smile:

Tesla har ju också ett abonnemang (ca 120kr/mån(?) ) som ger ca 1,50kr rabatt mot ordinarie pris kan ju också vara fördelaktigt. Då är man ofta nere runt 3,50-4,00kr/kWh beroende på var i landet man laddar och när. Det finns gott om stationer och brukar sällan vara kö.

250-300 mil med publik laddning, vad kan krävas, 500 kWh? Då kan det ju vara värt att räkna på det i alla fall.

Ja, det lutar mot Inotiy.

Tack för hjälpen!

Det du kan fundera på också är We charge (VWs “namn/vesion” på Elli), då kan du aktivera plug and charge på Ionity för att öka smidigheten litegrann.

Sedan är ju Kristofer redan varit inne på första månaden med Ionity är 90kr med Elli/We charge är det 136kr.

Ifjol skaffade jag Ionity en månad under semestern men brydde mig inte om att vara slav under Ionity utan laddade fortfarande där det passade bäst, sparade ändå in de 90kr det kostade utan problem.

We charge Pro som kostar 189kr/månad ger 3,5kr/kWh på Ionity jämfört Elli Premium som ger 4kr/kWh som Kristofer nämnde ovan.

För att vara Devil’s Advocate så laddar jag nu till 99.9% på laddare med kortbetalning när vi är ute och kör i Sverige och Europa visst det blir någon krona dyrare men som någon ovan sa “en piss i havet” om det inte är så att man ligger ute på vägarna året om och laddar ofta Jag har kvar mitt Ionity men sen mina fyra år obegränsat gick ut i påskas är det bara en back up jag har också We Charge men aldrig använt det

Att koppla kort eller autogiro för betalning kan bara skapa problem och vips är man som @jalle utpressad av något Tyskt inkassobolag för någon laddning man gjorde för länge sedan och inte blev fakturerad för

Är väl en bakåtsträvande OG men sen jag tog körkort (på stenåldern) har jag “tankat” först med 10 kronors sedlar sen med större valörer och på senare år med kortbetalning varför ska jag ändra mina vanor vare sig jag “tankar” ICE eller EV

Du låter som en man som vägrade att testa Panta och Ladda hos Recharge som introducerades 1 april 2023 hör jag? :smiley: :smiley: :smiley: :smiley:

2 gillningar

Låter ju som en fantastisk pryl tyvärr kommer nästan alla burkar i vårat hushåll och lönnkrogen från Tyska BorderShop ingen pant på dom…

:+1: för iden

Edit OK nu såg jag april april på mig…

En sådan utanför Northvolt (kommande energidrycksfabrik) vore nåt som kunde bli verklighet :slight_smile:

2 gillningar

Hade abb på Tesla förra sommarn när vi bilade Gbg- Kroatien ToR. Funkade fint. Kö en gång bara. Valet var detta nätverk för att vi bilade tillsammans med en annan familj som kör en Tesla.

Nu är ett Ionity abonnemang fixat.
Tack för alla input. Får skriva när semestern är klar och rapportera.

Hade också Tesla abonnemang när vi bilade i Tyskland förra året men orkar inte bry mig idag när vi bilar i Norge och Sverige Får rabatt på Circle K och tror inte jag fyllt upp på samma leverantör två gånger denna vecka. Betalar med kort där det passar. Med abonnemang börjar man leta efter vissa laddare och så strukturerad är jag inte, stannar där nästa toalettbesök blir inplanerat vilket alltid är före laddningsbehov, men passar på att ladda då. Har insett att 100 kWh batteri inte är ett behov för oss.

Kan du inte lägga in “enbart” Tesla-laddare i din bil och ta röstkommando “kör till XXXX”?
Så ska jag göra då vi köper elbil, så planerar bilen allt. Skitbra ju.

Man kan lägga in det i ABRP, men inte i vår bil. Nu tror jag vi laddade på Tesla till 90% i Tyskland för de var enklast att hitta och fungerar nästan alltid.

1 gillning

Efter bilsemester i Norge (Trondheim) så noterar jag några saker:

• många fossilbilar utanför städerna
  • Laddinfrastrukturen inte imponerande, skulle t o m säga att den är bättre i Sverige. Åkte inte bara Europaväg och rätt vad det var kom en OKQ8 mack (i Sverige) med åtminstone en snabbladdare med 2 uttag. Även centralt i Trondheim fanns det många destinationsladdare men få snabbladdare, ligger väl i utkanten av städerna.
  • Laddade bara en gång på Tesla supercharger! För övrigt noterar jag nya Teslaladdare vid Gävle bro (sydlig riktning) som inte var inkopplade. Recharge fanns det däremot många. Men varför inte kortbetalning??? Järvsö hade i princip samma laddare och där tog de kort!
  • Vänner vi besökte kan inte tänka sig elbil då de måste kunna åka 40 mil på motorväg utan stopp! Personligen måste hag ha toalettstopp (eller Mrs) långt före det!

Hursomhelst var det trevligt att köra elbil i Norge (regenerering så bra i branta nedförsbackar, inga fadande bromsar eller komma ihåg att växla ned)!

2 gillningar

Ja i Laddstationen hörde vi ju att det rullar 700000 elbilar men 2 miljoner ICE bilar i Norge . Det tar tid att byta ut en hel fordons flotta . 100 % kommer det aldrig att bli .

Det stämmer jag kommer så länge jag lever inte göra mig av med mina ICE 2 och 4 hjuliga kamrater

Var på en lokal Motorträff idag och det var över 500 bilar och inte en EV så långt ögat såg och jag tror att en stor del av deltagarna inte har några planer på att byta ut sina Klassiker mot en EV i den närmsta framtiden

1 gillning

Det är väl ändå inte det som är meningen? Klassiska bilar som hobby ser jag inga problem med utan det är vardagskörandet som borde göras med icke-fossila bränslen, åka kollektivt eller cykla. Om man kör några glassturer till stranden eller åker på motorträffar är skit samma, gillar själv att gå på motorträffar och det är få konverteringar där.