Nu i veckan besöktes Daftö och Daftöland och då tänkte jag att jag passar på att ladda bilen under tiden vi roade oss i parken. Parkerade vid en av laddarna som finns i närheten av receptionen och startade först parkeringen i EasyPark-appen, stoppade sedan in laddkabeln i bilen och omedelbart startade laddningen, i appen stod då laddaren som upptagen. Testade då att dra ur kabeln och sedan aktivera laddningen i appen, då stod det 0% driftsäkerhet på mitt ladduttag och det hände ingenting i appen. Stängde ner appen och satte i laddkabeln igen och gick till parken.
Väl tillbaka vid bilen efter besöket i Daftöland så var bilen fulladdad och jag kunde avsluta min parkering, laddade ca 60 Kwh till en kostnad av 92 kr (parkeringsavgiften), ordinarie taxa för laddningen var 5 per Kwh.
Vad gäller egentligen vid dessa situationer? Får EasyPark i detta fall stå för att de inte har en laddare som kommunicerar med appen eller skulle jag kunna få någon form av böter för att jag laddar trots att jag inte betalar för mig?
Kan parkeringsvakten se om jag betalar för laddningen eller ej eller ser de bara om jag har en pågående parkeringsavgift i appen?