Laddbox i lust (V2G) och nöd (molntjänst borta)

Jag försöker hitta vilken laddbox jag ska köpa inför upphandling (med indrag av 3-fas och elskåp i garage). Jag har delat upp mellan krav och önskemål:
Krav:

• Lastbalansering
  • ISO 15118 (V2G i framtiden)
  • Överskottsladdning (Kommer installera solceller)
  • Behöver ej sänka effekt p.g.a överhettning (Installation på södervägg)

Önskemål:

• Separat laddkabel (Kan vara bra med längre kabel för att slippa parkera om bilar när besökare behöver ladda)
  • Inbyggd skärm med laddstatus
  • Home Assistant stöd (Vet inte om jag ”behöver” det.)
  • P1-lastbalansering (Bra att slippa onödiga komponenter när jag har P1-uttag i Ellevio-boxen)
  • 22kW (Framtidssäkring. Kanske laddning från hembatteri med fler bilar?)
  • Timprisopimerad laddning (Ladda när det är som billigast)
  • Fasväxling (Osäkert vilken nytta det ger)
  • Stöd i Tibber-app (Om boxens app suger)
  • 4G (När WiFi/breband bråkar. Funkar fallback?)

Utöver dessa krav och önskemål vill jag ha en box/app som fungerar så bra som möjlig även när/om molntjänsten försvinner tillfälligt eller permanent. Jag har erfarenhet av att investera i produkter med molnstöd där bolaget senare köps upp och lägger ner molntjänsten. Ingen kul resa med all tid investerad. Esse pushar för Defa Power, så den ligger på min lista. Jag har nu Defas motorvärmarstyrning med app som använder blåtand, så jag hoppades att även laddboxappen kan använda blåtand efter installationen, men icke. Jag tittar även på Charge Apms Luna.

Vad säger ni om allt detta? Vilken annan laddbox bör jag titta på och varför? Vilka krav/önskemål täcker den? Hur har du tänkt när du valt laddbox?

1 gillning

Tack, låter som en bra kravlista för mig som inte skaffat nåt ännu. Angående ladda när det är billigast så börjar det ju komma även laddare som kan anpassas efter den nya effekt taxan också, men det kanske begränsar utbudet just nu väldigt mycket.
Bra tråd och hoppas själv på flera bra råd i tråden :slight_smile:

Som bonusönskemål är att kunna hålla nere effekttoppar för att minimera effektavgift. Kan man göra detta med Laddboxens lastbalansering, eller behöver jag börja skriva Home Assistant-script? Har redan en HomeWizard P1-mätare ansluten i elmätaren.

Skitbra tråd!
Exakt en sådan jag borde skriva, tack då slapp jag.
Dina krav mappar klockrent in på mina.

Var är alla experter som med sin vishet kan hjälpa oss amatörer (iallafall jag är amatör) :laughing:

Zaptec Go 2 kan vara värt att titta på då den kommer senare i år.

Uppfyller bla skärm, ISO 15118, lös kabel, 22kw, zaptecs egen lastbalanserare Sense ska kommunicera lokalt via Modbus med laddaren Uppdatering Sense går via molnet. Sense kopplas in i P1.

Stöd för 4G och wifi. I Go så går den inte automatiskt över till 4G om wifi är nere, vet inte hur det är i Go 2. Hittade denna information på zaptecs hemsida “If Wi-Fi is unavailable, Zaptec Go will automatically switch to 4G LTE-M (if coverage is available in your area)”. Ytterligare fallbacken i Go är att den laddar i offline läge på förinställd effekt, jag har den inställd på 7A.

Verkar vara pågång soloptimering:

Timpris optimering har de redan nu i befintliga appen.

Jag kör själv Zaptec Go. Fick med en enegic “lastbalanserare” (tredjeparts lösning) som jag snarare kallar effektvakt för den balanserar inga faser. Har i princip slutat använda den för att den är för “dum”.

Jag kör istället Home Assistant och Zaptec integration, dock går integrationen via Zaptec server så ligger servern nere blir det begränsad funktion. Det har varit 2 ggr som deras server legat nere de 2,5 år jag haft laddaren när jag märkt det. Sedan har jag även bilen integrerad för lite “smartare” lösningar.

Med Home Assistant hanterar jag prisoptimering så att det räknas ut automatiskt hur länge bilen behöver ladda och billigaste timmarna för det. Soloptimering så jag laddar med överskottsel och slutligen som effektvakt, främst på vintern. I framtiden även för effektavgift då det kommer här. Hanterar lite extra lullull som “plug and charge” så jag slipper använda appen eller rfid för autentisera mig. Man kan köra utan autentisering i laddaren om man vill, men vill ha det lilla extra skyddet mot snyltare :wink:

Zaptec har även stöd för OCCP, som jag förstått det så ska man kunna använda det för att köra laddaren lokalt med Home Assistant. Dock inte satt mig in i det fullt ut, så vet inte hur bra det fungerar. Men kan vara bra om backup om Zaptec konkar så bör man kunna använda den utan deras server. Men som sagt detta bör tittas på djupare så att det verkligen är så som jag förstått det. Det som gör mig mest sugen att prova OCCP är väl problem med internetleverantör än Zaptec.

Ja Zaptec Go 2 har jag läst om. Den hade nog varit given om det inte var för att den verkar kosta över 10kkr. Då jämför jag med Defa Power som har liknande kravuppfylllnad (minus lös kabel) men senare OCCP version (2.0.1 vs 1.6).

När det gäller rubusta lösningar (minimalt molnkrav) så har jag svårt att förstå när det måste var uppkopplat, förutom när man ska hämta tariffer från Nordpol. Det scenario jag vill undvika är att jag köper en Zaptec och så något år sedan blir de uppköpta av en firma som vill ha dem för att enbart göra boxar till BRF och företag. Molntjänsten försvinner ett år senare…. Samma scenario verkar gälla för alla laddboxar. Finns det undantag som ger vettig funktion utan moln?

Om vi för tillfället glömmer molnfriheten. Vilken box tror ni på för att få trevligast daglig hantering och som uppfyller de viktigaste av mina krav? Dessa är mina kandidater.

• Defa Power (Som Peter Esse rekommenderar)
  • Zaptec Go 2
  • Charge Amps Luna

När kan man köpa den?

Fixar alla 22kW, tror man ska satsa på en sådan.
Har 3*25A (17kW) matning till huset.
Min bergvärme Diplomat Optimum drar sällan upp emot 6kW. (modernt hus byggt med extra tjocka väggar och specialfönster som på 200m2 ligger på 11-12k kWh/år)
Ska man sedan ha solpanel med batteri som kan hjälpa till att ladda bilen, så är en 11kW-laddbox lite klen kanske?
Vi kommer ha 2 elbilar.

Vad säger experterna?

Jag har en Defa Power, men har inte samma kravlista som du har ställt upp. Funkar överlag bra, men lastbalanseringen kan (Balancer) kan haka upp sig (tappa wifi?) och då defaultar den till 3x6A (4,1 kW). Stöd för överskottsladdning har jag inte sett i dess funktioner…
Trevligt är fast kabel och displayen. Enkel installation med sa elinstallatören.

Detta känns som ett mobiltelefon dilemma måste bytas ut var artonde månad när nya funktioner dyker upp i bilar och från nätägare

Jag har två laddare hemma tyvärr körde en stuggäst ner den på stolpe då han inte visste vad som var fram och back på sin hyrda elbil laddaren klarade sig kanske för att det var en stabil OG Garo stolpen och elen fick ordentligt stryk I Italien har jag också en Garo där finns inget wi-fi eller nätverk på flera hundra meters håll

Ska jag nu vart annat år byta ut dessa för att mina nätägare byter ut och lägger till tjänster eller för att gäster i uthyrningshusen ställer krav på funktioner när dom laddar (gratis) då blir det dyrt framöver

Jag behåller nog mina OG laddboxar…

H2 har jag läst.
Zaptec Go 2 lanseras i Sverige under andra halvåret 2025. | Zaptec

Hur bra mottagning har du på WiFi vid box och Balancer? Man vill ju inte åka iväg på långresa med 40% batteri…

Har du funderat på att installera RS485-kabel för att slippa problemen med WiFi?

Angående OCPP och Zaptec go och att eventuellt kunna köra lokalt med HA som OCPP server.

Jag har passat på att ta reda på om det var möjligt eller inte, svaret från Zaptec är att det kommer inte gå. OCPP native öppnas endast för tredje part som skriver avtal med Zaptec. Så går Zaptec omkull så kommer man endast kunna köra deras laddbox som en vanlig “dum” laddbox utan molnkoppling.

1 gillning