Laddbox som klarar tvåfasladdning?

Kan vara en tankevurpa hos mig, i så fall så beklagar jag, men är det helt självklart att laddboxar stöder tvåfasladdning?

Bakgrunden är att vi köpte en Egolf - 2019 igår och den laddar ju 3,6kW på enfas och lite mer på tvåfas men stöder inte trefas.

Jag har beställt offert på en DEFA Power (om gubben hör av sig nån gång) med backup plan på en zaptec go.

Har kollat den eminenta sidan ladda.ac men hittar inget där heller.

Kan vara jag som övertänker men känns inte självklart för det är ju inte så många bilar som laddar tvåfas…

MG:n laddar på tre faser och det var den jag utgick från när jag beställde boxen :blush:

1 gillning

Det är lugnt, alla boxar jag testat som är inkopplade på 3-fas 16A klarar 2-fas 16A helt automatiskt. Hade flera 2-fas bilar förr, E300de, C300de, tidig EQC, samtliga körde 2-fas 7,2kW. Man måste köra med 3-fas kabel då det inte finns 2-fas kablar. Lycka till med nya bilen :+1:

2 gillningar

Skulle också förutsätta att alla 3-fas boxar klarat av en 2-fas bil utan att det blir problem (aldrig hört talas om vågor annat).

Det som alla inte nödvändigtvis stödjer, är att ta hänsyn till att bilen bara drar på två faser, vilket det kan vara behov av om man har lastbalansering/laststyrning/effektvakt. Här är det troligen sämre med stöd ifrån ett antal boxar.

Jag som övertänkte då. Är ju rätt självklart egentligen. Tack alla :blush:

Lite off topic men Defas laddare är kanon! :wink: