Gårdagens hemresa i snöovädret bjöd på ett extra laddstopp då lite marginaler aldrig har skadat i dessa situationerna.
Så efter att ha väntat 4-5min på att de skulle ploga fram Eviny laddarna så fick vi koppla in för att ladda
Men efter ca 5min dyker det upp en bil till på denna i övrigt tomma stationen med 12x200kw ladduttag på 6 skåp hos Eviny samt ytterligare 8x300 hos ChargeNode
Och döm om min förvåning så väljer mannen samma laddare, så gick ur och bad snällt honom att ta en annan av de nu framplogade platserna men fick svarat att han ”fan laddar vid vilken stolpe han vill”
Så tack och hej och vi delade effekten vilket gav 98KW i laddning…han fick grymma 36KW på sin.
Så jag kopplade ur och körde vidare utan bufferten jag önskade.
Så frågan är hur skall vi lära folk hur laddning fungerar?
Hur skall vi få folk att förstå utan att behöva tatuera in det i pannan på dem.
Klassiker, förr var alla trevliga vid laddning, nu är många sura av oklar anledning.
Folk kommer inte lära sig detta, de är helt ointresserade. CPOer får bygga runt problemet med annan hårdvara som löser detta. Det är likadant hos mig händer dagligen där jag har dubbelsatelliter, hela sajten är tom och de står två bilar på samma satellit. Nu spelar det ingen roll på en Kempower men de verkar vara en vana som gör att man förstör för sin granne på i princip alla annan hårdvara förutom Kempower.
För några år sen berättade jag för min fru att de stolparna vi har inte delar effekt, vilket gör att en kväll ställer hon sig hos oss på en dubbelsatellit som är upptagen på ena sidan av en äldre dam. Den okända äldre damen kommer ut omedelbart och knackar på min frus ruta där hon semi-agressivt berättar att min fru är korkad, nu kommer båda ladda långsamt, ta en annan stolpe! Varpå min fru snällt flyttar på sig till en annan stolpe. Lite kul ändå.
Likadant om man kommer till en nästan tom parkering på t.ex. ett köpcentrum. Jag ställer mig ensam långt ifrån entrén (25 - 50m), för att jag är rädd om min bil.
Efter färdigt besök på centrat så är parkeringen nästan lika öde, med skillnaden att någon ställt sig exakt sidan om min bil, och gärna lite slarvigt parkerad också så att det går att slå i dörren på min bil. Korkade människor kommer det alltid att finnas…
Rullade in på en tom laddplats med 8 st dubbelladdare jag ställer mig alltid om jag kan längst bort för jag har inget intresse att prata med någon om laddkurvor laddhastighet eller räckvidd efter ett tag rullar det in en bil och ställer sig på första laddplatsen kopplar upp går iväg och köper en kaffe när han kommer tillbaka har någon ställt sig bredvid och kopplat upp till samma laddare och diskussion uppstår det viftas och pekas jag hör inte för jag lyssnar på en podcast dom håller på ett tag och det blir upphetsat under tiden har en bil till kommit in och ställt sig i mitten han tittar mot mig med en undrande blick då drar båda kombattanterna iväg lite för fort dom kunde nog inte enas om vems som var störst
Vad är det med folk är det en ny generation bilägare som har en Jag Jag Jag självuppfattning precis som Teslan (postad i annan tråd om laddetikett) parkerad på laddplats utan att ladda bara för det i julstöket var närmare till butiken än andra lediga parkeringsplatser Man undrar ju….
Funderade flera varv hur man som operatör kan hjälpa kunderna välja rätt satellit, men hur jag än vänder och vrider på det så kommer det oavsett bli dålig känsla av att operatören inte har fungerande anläggning.
Koppla från handtag och tända en röd lampa runt sålänge det finns andra lediga uttag kanske vore det bästa, rent krasst har jag bokat upp all effekt stolpen har fram tills jag ändå skall dra vidare.
Text med upplysning i display eller app tror jag inte skulle funka, för få skulle fatta det ändå.
Och ärligt… hade han inte satt sig i bilen hade jag nog tryckt på STOP på hans laddning och hoppats på att han haft Autocharge aktiverat.
Ja så vill jag hävda att det är . Folk i allmänt är väldigt bekväma och lata . När dom på min arbetsplats satte upp laddstolpar till personalen , närmast ingången , så var nästan alla varje dag upptagna av ICE bilar . Jag som då hade laddhybriden och vid den tiden hade möjlighet att ladda där för billiga 1,75 kr KWT , chansade ibland på att det skulle finnas någon plats ledig när jag kom fram och körde hela vägen till jobbet på el . En kall dag då det inte är lämpligt att lämna bilen med tomt batteri , var alla 12 platserna upptagna av icke laddbara bilar . Men då blev jag så förbannad att jag ställde mig på tvären bakom två bilar , och lyckades med min 5 meters laddkabel koppla in mig . På väg in genom lagret träffade jag dock på en av ägarna ( en 25 åring gym kille , dom flesta bilarna tillhör den åldersgruppen ) och meddelade att om han skulle vilja kunna lämna arbetsplatsen före 1900 i kväll så får du komma med ut och flytta bilen . Det hela sågs och uppmärksammades från transportledningen, och en vecka senare kom det upp förbudsskyltar om parkering för icke laddbara bilar med något bättre efterlevnad.
Jag snabbladdar ganska sällan här i Sverige och som jag nämnde någonstans så är det nog 3 år sedan jag fick stå och vänta på att en laddare skulle bli ledig det är ofta ganska tomt på laddplatserna precis likadan ner genom Tyskland Belgien Holland Frankrike
I Italien däremot är det inte lika gödslat med snabbladdare destinationsladdare finns däremot i princip i alla städer även mindre ofta installerade av Stad/Kommun och ofta gratis För ett tag sedan hade jag felkalkylerat dagens resor och “min R5” var på 4% och blinkade om laddning jag hittar en snabbladdare med fyra platser alla upptagna och en bil som väntar framför mig Killen i bilen som väntar kliver ur och kommer fram till mig “Jag ska bara gå och ta en espresso och kommer strax tillbaka ska jag ta med en till dig?” I Italien när man tar en espresso stående vid disken på sitt lokala Cafe så betalar man ofta för två så nästa som beställer får den gratis får man en gratis betalar man så nästa får den gratis Ecco come si fa alla maniera Italiana
Jag testade att låta bilen (Renault Scenic) “autoparkera” på en parkeringsplats med många lediga rutor. Jag ställde mig långt ifrån närmaste bil och startade autoparkeringen. Det första bilen gjorde var att backa tillbaka till platsen närmast en upptagen parkeringsruta och ställa sig där, trots att det fanns gott om lediga platser utan grannar. Jag gjorde om experimentet några dagar senare, men när jag märkte att bilen var på väg att göra samma manöver igen, avbröt jag och parkerade manuellt i stället (det går ju ändå fortare).
Jag har inte känt mig lockad att använda autoparkeringen fler gånger och tror väl inte att den kan vara en huvudförklaring till att så många parkerar intill en redan parkerad bil, för det kan väl inte vara särskilt många som låter bilen välja parkeringsruta eller laddplats?
En annan delförklaring är kanske att det kan vara vettigt att parkera lagom nära en redan parkerad bil på en parkeringsplats utan målade rutor för att inte slösa med utrymmet på grund av att bilarna hamnar onödigt glest om man parkerar långt ifrån varandra och inte riktigt kan bedöma hur många bilar som får plats emellan de glest parkerade bilarna (speciellt om inte alla är så systematiska att de till att börja med tar varannan plats). Den vanan kanske sitter i när man kommer till en parkeringsplats med markerade rutor eller till en laddstation?
En ovan elbilist som laddar på en laddstation för första gången kan förstås vara ursäktad för att inte förstå att laddare oftast inte är lika oberoende av varandra som bensinpumpar brukar vara, men en ovilja att ta till sig informationen om den framförs vänligt är svårare att begripa.
Håller med om att med vänlighet kommer man långt. Som rookie på elbilar gjorde jag det misstaget på en Tesla supercharger och då upplyste någon mig vänligt om att vi delade kapaciteten på laddaren och då det fanns många lediga laddare så flyttade jag bilen. Men det är klart att det alltid finns de som är motvals. Det här med Kempower observerade jag i Vansbro nyligen, tror det var 6-8 laddpunkter och såg att alla fick typ 43 kW. Mig bekymrade det föga då jag ända maxar ut vid 75 kW och är det kallt så är det mer 15-25 kW. De har dock ett trevligt fik i Vansbro så jag tog det med ro.
Tycker operatörer generellt är usla på att skylta. Är en laddatation trasig så låt den lysa rött så man fattar osv. Och likaså, om ena handsken är upptagen, på något vis skylta att andra handsken bara ger 150 kW. Om nåhon kommer in och kan välja mellan 4st 300 kW eller 1 150 kW tror jag att den personen kommer parkera vid en 300 kW-skylt även om han inge kommer komma upp i det. Denna skylt behöver ju vara digital så när någon kopplar in sig så ändrar de sig för det lediga handsken.
Likt Kempower gör, berättar direkt på stolpen vad man kommer få ut som max.
Operatörer är helt ointresserade av det som vi tycker är intressant. De fokuserar på lägen, expansion och kommersiella egenskaper, saknar ofta helt passion för tekniken. Typiskt stora bolag i alla branscher.
Denna tråd är ju nästan spot on för mig och det etiska dilemmat jag hade igår.
Åkte hem från Arlanda i snöovädret. Familjen ville spontan käka på chopchop i Gävle, just på grund av vädret bestämde jag mig för att toppa upp på recharge på McDonalds bredvid då man aldrig vet om det blir mycket stillastående och bra med marginaler. Stod en bil vid varje laddare (150kw delat på två uttag), så tar den som matchar laddluckan. Innan jag hunnit borsta av bilen för att kunna koppla in så sticker bilen på den andra laddaren, så direkt hinner jag tänka att jag bör flytta mig samtidigt som jag visste med min relativt höga SoC och ej uppvärmt så skulle jag maxa runt 80-90kW. Så frågan gällde om jag skulle vara snäll eller egoistisk/lat. Sopar av bilen klart och bestämmer mig för att flytta bilen, men just då kommer en till bil som behöver ladda så jag kunde välja lata alternativet utan att vara egoistisk.
Jag laddar 99% på Ionity och där finns väl alltid full effekt på alla laddare. Enda gången någon bad mig flytta bilen så var det Scanias ellastbil (forskning och tester) som behövde mer utrymme.