Laddhybrid eller ren elbil. Inte lätt

Kanske inte riktigt passar under enbart laddbara bilar. Köpte en ny KIA Niro PHEV 2019. Sålde den i höstas då jag köpte nya KIA Niro PHEV 2024, den kom som ny 2023 tror jag. Bor på landet och kör en del lokala sträckor men ofta fram och tillbaka till Sandviken. 7 mil totalt. Även till och från Gävle. Den nya Niron går att värma upp med el från högspänningsbatteriet. Ingen körning med bensinmortorn för att värma upp kupén. Har nu kört 680 mil med bilen. Så mycket el som möjligt. Med den gamla Niron så kunde jag ligga på en halvliter bensin per mil på vintern. Med den nya, med lite större batteri och eluppvärmning av kupén så ligger snittet för bensin på 0,2 liter per mil. + en del el i båda fallen. Köpte bilen maxutrustad när det var en kampan i höstas. 410 000 SEK. Svårt för mig att motivera att köpa en bil som enbart går på el. 60 mil till sommarstugan. Dit körde jag i höstats på 0,38 liter per mil och 8 kWh el. Snart kommer effektavgifterna på el. Då ställer jag ned bilen till max 2 kW. Vet att alla som har hybrid, PHEV eller ren elbil har olika förutsättningar. Mitt val blir oavsett KIA tack vare 7.års garantin. Detta är min 4:e KIA. Började med diesel för 10 år sen. Oj vad jag tyckte om min 7-växlade KIA Ceed, diesel, GT-Line. Saknar den.

Efter att ha läst Carup i dag om kostnader på batteribyte på en laddhybrid, som inte verkar vara ovanligt enligt artikeln. Så får det väl vara med ägande av en sån också, som pensionär. Det hade ju varit en sak om man hade kunnat skita i eldriften , och köra bilen med bara bensinmotorn med dåligt batteri. Men det verkar ju inte bilens elektronik tillåta.