Laddkabel för 1-fas vanligt vägguttag

Tänkte köpa en “nödladdkabel” att ladda med från vanligt vägguttag. Eftersom man inte vet skick på kablar i en anläggning man kopplar in sig tänkte jag att en kabel där man kan ställa effekten vore perfekt. Har sett en video med Christoffer där du på slutet beskrev just en sådan kabel. Var det Evmotions Sigma du hade? Verkar som sagt väldigt bra att kunna välja mellan 6, 8, 10, 13 och 16A så man inte sätter eld på någons fastighet när man lånar lite laddning. 6A blir ju ändå 13 kWh på 10 timmar och är bättre än inget om man börjar få slut på ström ute på vischan.

Jag kan rekommendera DEFA eMove (speciellt när Mekonomen hade 25%-kampanj).

Den har temperaturövervakning i kontakten och möjlighet att ställa ner effekten. Bra lösning för kabelförvaring också. Jag har använt den i över ett halvår och är mycket nöjd.

Hej!
Jag gjorde en video med diverse kablar från Laddstoppet, kanske var den videon? Dom har ju flera lösningar idag :slight_smile: Just eMove är en laddare jag själv testat efteråt och den är ju superfin. Det jag kan klaga på är priset men å andra sidan är det nog den jag skulle kunna sova gott med just pga sina sensorer som den har.

Vilken du än väljer så är ned till 8A iallafall något jag rekommenderar, vissa går bara ner till 10A men Elsäkerhetsverket rekommenderar själva 8A som mest. Kolla också så att du inte har funktionen i din bil dock för har du det så spelar det ju ingen roll vilken inställning du har på laddkabeln :slight_smile:

Tack för svar!

Är väldigt intresserad av Metron 3fas till Typ 2 samt Metron adapter för vanligt vägguttag så är man ju helgarderad. PGA kapacitet på matning ut i garaget kommer min laddbox bara ge 6 kW men jag har en verkstad med 3-fas uttag där jag kan plocka ut 11 KW så är jag i lite tidsnöd hemma någon gång hade det varit riktigt bra att koppla in bilen där. Att jag inte valt att koppla in laddbox på det elabonnemanget beror på att kostnaden för överföring är betydligt högre än villan/garagets abonnemang men är ju helt OK att ladda ibland om jag har lite mer bråttom att fylla på energi. Dock är Metron adaptern väldigt dyr men den är ju i princip en portabel laddbox i litet format så det är väl därför dom kan ta bra betalt :slight_smile:

Jag köpte en sådan här:

Och den har fungerat felfritt! Jag använder den dessutom som enda långsamladdare och försöke använda den så mycket som möjligt. Min arbetspendling ger runt 50% kvar på min Leaf 62KWh efter fem dagar. Laddar jag över helgen så är det fullt igen på måndag (laddning mellan 15-24 timmar per vecka). Det går ju att dela upp det på flera dagar om man vill.

Det har faktiskt varit hekt ok, även om det är lite stökigt att plocka fram kabel och plocka undan den varje gång, men bor man i lägenhet och inte kan ordna en egen stolpe, så är detta smidigaste sättet jag hittat. :slight_smile:

Köpte min på netonnet, grym kvalitet!

Men hag har lite svårt att förstå varför allt skall vara så evinnerligt dyrt. Runt 3000 pix för en sketen kabel med lite elektronik i. Borde inte kosta ens en tredjedel egentligen.