Laddkurva vid olika starttemperaturer av batteri (snabbladdning)

Letat efter optimala laddkurvor vid olika batteritemperaturer vid start.
ID4 t.ex drar igång PTC värmaren (brödrosten) automatiskt vid inkoppling.
Tillverkaren eller någon intresserad borde ha dylika kurvor.
Kanske finns det ett register på förväntade laddhastigheter??
Förslag till Esse eller Gulins provkörningar ta med ett exempel på laddkurvor vid olika utetemperaturer , batteritemp och programvaruversion vid start.
Svårt att veta vad som är normalt!!

Enligt mig den bästa databasen för olika laddkurvor.

Sen är PTC värmaren till batteriet en våt värmare så mer en doppvärmare än en brödrost/vän av ordning. :slight_smile:

Tror @hans är ute efter förväntad laddkurva vid specifika temperaturer, jag tror inte det finns – det beror på så mycket på utetemp. Min erfarenhet är att det inte blir så mycket till kurva alls om batteriet inte är tillräckligt varmt utan den fortstäter på ungefär samma effekt som när den började. P7:an jag provade här är dock undantag.

Ingen brödrost? Vad är det då?

Våt värmare måste betyda ett mackjärn med rinnande ost som smälter!

En doppvärmare. :smile:

Nej men skämt åsido. Det finns interiör-PTC som både är torra och våta. Är dom torra ligger dom dikt an defrostern och värmer luften, likt en brödrost. Är det en våtvärmare så fungerar den mer som en doppvärmare som värmer kylarvätskan i interiörkretsen som sedan då värmer kupén via defrostern.

Torra PTC kan både vara HV eller 12v och många moderna dieselbilar har 12v brödrosts-PTC också. Våta PTC är alltid HV och brukar klara av mycket mer effekt. Har sett exempel på uppåt 8kw på en våt.

PTC som värmer batterierna värmer ju batterikylkretsen och då är det också i 100% av fallen en våt.

Jag tycker att bilindustrin underskattar sina elbilskunder genom att inte på ett lätt sätt presentera batteritemperaturen, de kunde lätt lägga in en relevant temperatur i laddmenyn.
En riktig laddkurva med alla parameter är troligtvis en företagshemlighet.
Önskemål vid provkörning: Presentera om möjligt batteritemperaturen innan snabbladdning.
Jag tror att era filmer kommer bli ännu mer uppskattade om ni gör detta.

Hej! Ja jag håller med både om industrin och vad vi borde göra.

1 gillning

Tack denna databas har jag missat!!
Tyvärr var det bara optimala kurvor, avviker batteritemperaturen blir det något annat.

Mercedes är outstanding här. Dom visar hela tiden max möjliga laddeffekt i hänsyn till SoC och batteritemp. I detta fallet tex så var det runt -15c ute, den kan med nuvarande temp ladda max 71kw men den indikerar också att den nu förvärmer inför stundande laddstopp. Mer än så behöver man knappt men såklart kan det bli bättre också.

Mig veterligen är Mercedes de enda som gör detta. Har sett något liknande på bild i ID7 men låter det vara osagt om det är just så eller inte.

2 gillningar

Japp alla Volkswagen ID-bilar från och med årsmodell 2024 gör det.

2 gillningar

Tack bra inlägg!
Det är så här det skall vara!
Alla bilar som har MEB platformen med eller utan förvärmning borde kunde presentera denna förväntade start laddhastighet!
Hur lång tid tar det för bilen att rampa upp till denna laddhastighet?

Enbart från 2024 för MEB dessvärre.

Det är ju väldigt beroende på yttertemp men jag har sett tider på upp till en timme vid typ -15c. Normala temperaturer längs E6 ger snarare runt 30 min. :slight_smile:

Värmaren är på 5,2kw och det är ett batteri på typ 600kg som ska värmas upp till 25c så det tar ju sin stund om man säger så.