Laddning av min nya elbil id5

Hur långt tid tar det att ladda en id5, från typ 20-30 procent upp till 90 procent? Tänker på snabbladdare,

MVH
Charles

Beror på lite på vilken modell av ID.5 du har.
Hittade denna sida med diverse laddkurvor.

Har en 2023 PRO, om det spelar någon roll?

135 max men vad innebär det i praktiken? Behöver man app för alla? Dom som är 300 laddar, går det att använda dem?

Du kan ladda på alla men du kommer inte kunna ladda med mer än 135 kW.

10-90% ser ut att ta ca 45 min. Alla bilar har olika laddkurvor så lär dig din bil för optimal laddning.
Det kan vara bättre/snabbare att ladda bilen till en lite mindre procent och stanna oftare.
Om man har bråttom dvs. :slight_smile:

Du behöver inte app för alla. Tror nya laddare är tvungna att acceptera kort. Många tar också Swish.
Kan rekommendera att du laddar ner ChargeFinder (finns också som app).Där kan du se laddare och dess priser samt betalsätt. Filtrera på +100 kW så slipper du se alla AC-laddare.

DISCLAIMER jag är en rookie som inte ens fått min elbil så lite inte på allt jag säger. :smiling_face:
Men det finns så många kunniga och duktiga personer här så om jag är ute och cyklar så kommer någon styra upp det. :slight_smile:

2 gillningar

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag kan få! Känner mig helt förvirrad av allt som har med laddning att göra!

Men då kan jag satsa på laddare på 100+, och köra charge Finder. Tänkte prov ladda på maxi idag, men blev förvirrad så skippade det.

Får ge det en ny chans i morgon helt enkelt .

Det tar kortare tid att ladda från 10% till 80% än från 20% till 90% eftersom effekten avtar ju högre SOC (state of charge/batteriprocent) bilen har.

Ofta avtar laddeffekten drastiskt vid ca 80% (som du kan se i laddkurvan ovan) så därför är det mer eller mindre standard att inte snabbladda till mer än 80% för att spara tid.

Det är också sedvanligt att bara ladda upp till max 80% om det är kö vid laddstationen av samma anledning.

Förstår! Rookie mistake med andra ord, laddar bilen as i text och då hade bilen 40% kvar. Tar en evighet, 50 kommer den upp till men är nere på typ 27.7 och är uppe på 77%.

Så med andra ord, köra ner den till typ 10%, sen ladda till 80% går fortare?

3 gillningar

ID bilarna vill gärna börja ladda under 10%, allt över 15% som start gör att man aldrig når peak effekt på bilar -23 och äldre.

Sen avtar laddningen ganska snabbt igen när man går över 55%.

Så har man väldigt bråttom är det 5-60% som gäller och flera stopp.

1 gillning

Och glöm inte nu när det är kallare ute så når du aldrig hastigheterna i kurvan ovan då batteriet är för kallt och 2023 saknar möjlighet till förvärmning inför snabbladdning. Dock på långturer och ovanför 0 grader så har mina erfarenheter varit att batteriet lyckas behålla hyfsat bra temperatur inför laddning nummer 2 efter blivit uppvärmd av laddning 1.

Jag skulle dock säga 5-70% är helt ok laddtid, 77kwh batteriet i id bilarna hamnar vid 70% på en platå i laddhastigheten som de håller 70-80%. På sommaren räkna med ca 30-35min 10-80% och kallare lägg på 15-20min minst, iaf vid första laddningen.

Säljaren sa att det fanns värmepump på bilen? Blev jag lurad?

Värmepump har du.
Men ingen möjlighet att värma batteriet inför laddning.

Ja, man önskar ju att värmepump och funktion för temperering/förvärmning av batteriet satt ihop som ett kit i alla bilar för oss på de norra breddgraderna. Idag funkar alla olika elbilar lite annorlunda på den fronten.

Värmepump innebär i korta drag en extra modul i klimatanläggningen som gör att uppvärmningen och kylningen av kupén (och batteriet) blir effektivare. Den går inte att styra. Den sparar energi och ger något längre räckvidd i kallt väder.

Temperering/förvärmning av batteriet är en mjukvarufunktion först och främst. Det innebär att man själv (eller bilen via navigatorn) aktiverar värmning av vätskan som omger battericellerna för att batteriet ska hålla en bra temperatur vid laddning. (Ju kallare batteri desto högre resistans/motstånd i batteriet vilket innebär högre förluster och lägre effekt.) Värmaren har olika effekt i olika bilar och tar olika lång tid att värma batteriet.

Men är det så här, nu när det är ”kallare” väder så ger batteriet när det är laddat till 80% inte samma effekt ( räckvidd) som när det är 15 plus ute?

1 gillning

Ja, räckvidden påverkas negativt vid kallt väder.

1 gillning

Ja, och räckvidden påverkas såklart av många olika saker.
Vintertid är det generellt högre luftmotstånd (kall luft har högre densitet än varm luft) och högre rullmotstånd pga regn, snö och vinterdäck.
Vid kallt väder använder vi även mer energi för att värma kupén.

Allt detta påverkar såklart även bilar med förbränningsmotor, som också får högre förbrukning och kortare räckvidd.

Förbränningsmotorbilar använder dock delvis spillvärmen som alstras av motorn för att värma kupén, vilket inte elbilar kan göra, däremot kan vissa elbilar värma batteri med värme från kupén och vise versa.

1 gillning

Alltså, bilen har rullat vid inköp 1500 mil årsmodell 2023….

Laddning till 80% gav två olika resultat igår, ett på 33 mil och en på 31. Kan det skilja så pass? Fulladdning låg den på 39.

Kommer dessa siffror ändras, eller måste man göra ett batteri test eller detta är normalt under ”sämre” förhållanden?

Förlåt för min okunskap, men är helt ny på elbil och har en enorm ångest över mitt köp.

VW bilarna ändrar sin uppskattade räckvidd utifrån tidigare förbrukning så därför kan det vara olika påstådd räckvidd även om du laddat till samma procent vid olika tidpunkter.

1 gillning

33mil på 80% = 19kwh / 100km.
Ganska ok förbrukning vintertid med en ID. :ok_hand:

1 gillning

Ångest ska du inte ha. Det blir säkert bra bara du inser att räckvidden blir mindre på vintern och längre på sommaren.

Du har ju köpt en finfin bil tycker jag. Njut!

3 gillningar