Laddning i glesbygden

Alla här vet nog att totala mängden el utan problem kommer räcka till alla elbilar.

Däremot vill jag flagga utifrån egen erfarenhet att i glesbygden, där jag håller till och där elbilar har största ekonomiska vinningen kan det vara problematiskt med effekten i näten.

Hemma är det ombyggt sedan snart ett år så problemet är borta men före ombyggnationen när byn delade en 4g16 kunde jag inte ladda bilen vintertid.

Med värmepumpen på och lägsta effekt på laddboxen sjönk inspänningen periodvis till 197 volt med bottennotering på 186 volt på en fas vilket innebär att laddboxarna stryper av säkerhetsskäl. Som tur är klarade jag mig från trasig elektronik, men det finns mycket som kan gå sönder av såna dippar.

Ett problem som blev uppenbart först när jag skaffade elbil. Boven enligt elnätbolaget var alla som på kort tid bytte ut olje och vedkaminer mot värmepumpar som förbrukar hög ström under lång tid, något nätet inte var dimensionerat för när det byggdes för 40-50 talet.

Jag tror att det kan bli ett problem i framtiden om inte elnätsbolagen rappar på lite med sina uppgraderingar.

1 gillning

Jag läste på lite om detta. Och lustigt nog kör folk i sthlm mer än i norrland så man får räkna på 917mil om året (rapporten sedan 2020)
917 mil delat på ett år = 2.5mil om dagen…så säg 5kWh mer om dagen per hushåll… Det känns inte som skitmycket mer?

Handlar om att nätet inte orkar hålla stången för hög belastning över tid.

Men… 5kWh… Utslaget på en natt…känns inte skitmycket?

Intressant tråd. Nu är jag bara hobby elektriker men när spänning sjunker så brukar det vara långt avstånd till nätstation alt dålig ledningsförmåga i förhållande till strömstyrka någonstans på vägen, dvs hög resistans.
Jag vet att detta problemet finns på landsbygden men det är mer ett lokalt problem som berör just den platsen, behöver inte betyda att det är effektbrist i området. 230V systemet är lågspänning och sista anhalt till kund innan dess brukar det vara 20kV i lokalnäten.

Nån riktig elektriker kan väl fylla på som kan detta på riktigt.

Ja det är lokala problem, det verkar ibland dock gå väldigt sakta att bygga bort.

Som supporten sa när jag felanmälde, det var inte tänkt att man skulle ha elvärme och elbilar när nätet byggdes så det är inget konstigt.

Det kom ut två tekniker och justerade matade trafo på min lina, med maximalt tillåtna 253 volt ut hade jag 209 volt på svagaste fasen, under full belastning två kilometer ner på linan.

Det fick hålla tills det var ombyggt, nu ligger gött grov stadskabel och allt spänningsfall är borta.

5kWh är inte mycket att ladda men jag iaf bränner upp runt 24 varje dag på vintern, något som behöver in igen och svajar spänningen blir det tokigt.

3 gillningar

Olika elnätsägare har olika angreppssätt på det här med el- och spänningskvalitet. Mycket lokalnät i södra Sverige uppgraderades efter de stora stormarna 2005 och 2007, med nedgrävning och isolering av ledningar, men ibland glömdes eller nedprioriterades lågspänningsnätet. Nu när “nya laster” som värmepumpar, elbilar, solkraft, hemmabatterier osv som är känsligare för dålig elkvalitet så har det satt fingret på problemet ytterligare och ombyggnadstakten måste ökas även där.