Laddning på europeiska vischan?

Hej! Ny både på elbil och i forumet. Vi skaffade vår Polestar 2 i feb och är nu igång med grovplaneringen av sommarens roadtrip ner mot Langedouc i Frankrike. Vi har bilat i många år men detta är premiär för elbil, spännande!

Pga newbie i elbilstänket behöver jag lite hjälp kring laddtankar, färdplan, saker att undvika osv. Är här nån med erf av att köra ladd genom Europa så tar jag tacksamt emot input :cowboy_hat_face:

Jag har laddat ner ABRP, ChargeFinder & Chargemap och tycker mig se att det inte direkt dräller av laddare i ortern där vi ska vara, men jag har sett nån Tesla-station 3-4 mil bort och nån 150-laddare i grannstaden (Séte).

Jag tänker att detta är bra nog, vad tror ni?
Vi brukar inte köra sjukt mkt när vi väl är på plats, dagliga turer till havet, nån utflykt upp i bergen för spännande flodbad & nån vingårdssafari.
Typ dagen innan vi ska upp i bergen (5 mil ett håll) drar jag till Tesla, laddar 90%. Är det en hållbar plan?

Alperna: tidigare resor har vi tagit BMW;n upp å ner över bergen, njutit av utsikt och kunnat tanka lite var som helst, hur är det köra elbil över topparna, vågar vi göra spontana avstickare och kan räkna med att ladda relativt enkelt?

Att ladda i :de: & större städer i :fr: antar jag är enkelt, men jag har läst nånstans att man kan gajdas till stolpar som typ står bakom lås å bom - finns det nåt sätt att undvika såna i rutten? Annars tänker jag att det är bäst ha typ 3 alt på laddning vid varje planerad laddning utanför allfarsvägar och större städer?

Laddoperatörer: för att få bästa pris tänker jag skaffa abb hos Tesla & IONITY för perioden vi ör i väg (2,5 vecka), lönar sig? Bör jag även skaffa Chargemap-pass? Annat kort?

Tack för att ni läste ända hit! Och tack på förhand för all hjälp :+1::+1:

Jag körde runt en del i Frankrike/Belgien/Italien sommaren 2022, laddade mest på IONITY och hade ChargeFinder som stöd, var aldrig några problem. Var väldigt få elbilar på IONITY i Frankrike, klart större risk för kö i DE/DK/SE men det kanske har ändrats nu.
Använd ChargeFinder som planeringsvertyg är mitt tips, funkar likabra utomlands som hemma.
Njut av resan :partying_face:

2 gillningar