Laddning på resa när Elli-avtal går ut

Hej.

Imorgon är min sista dag med mitt förmånliga Elli-avtal via VW.

Några tips på hur jag ska göra framöver. Vad har ni andra för lösningar för laddning på resa.

Tack på förhand.

Beror ju på hur ofta du åker men jag kör uteslutande Circle K nu när man slipper appar. 5,50 är inte så dyrt och jag åker så sällan nånstans.

Tesla är nog billigast att använda (även utan deras abonnemang som gör det ännu billigare). Det är i alla fall uteslutande Tesla som jag kommer att nyttja framöver.

Tesla om jag bara ska få i ett par procent för att ta mig hem (långsam laddning ned en kia)

Circle K om om de ska laddas över 20%, där går de undan.

Med en ID-bil så är i alla fall Tesla jäkligt bra, kommer oftast upp i 135 kW där. :smile:

Har man en bil med 400v är de nog bara tesla som gäller bra hastigheter, stort nätverk och just nu isärklass bäst priser

3 gillningar

Jag tycker flera i den här tråden sammanfattar det väl. Tesla om du åker 400v-bil. Jag har en Ioniq 5 och väljer oftast Circle K eller Eviny/Bilkraft nu när jag inte längre kan få en bra deal på Ionity.

Kollade på We Charge igen för att se hur prisbilden är, och de är fortfarande svindyra.

Det kan väl inte vara många som betalar för dessa abonnemang?

Bekvämt ett kort som till 90% funkar men så kostar det mig inget obegränsad laddning fram till slutet på Augusti och det är perfekt för sommarens kontinentresor

+Till ChargeFinder som har betalkort filter dax för ABRP att skärpa till sig

Jag har också kortet i bilen, dock har jag bara gratisabonnemanget (med extra hutlösa priser). Men det känns bra att kunna blippa om det uppstår ett behov någon gång.

Gillade verkligen abonnemanget under året som vi hade 3,15 kr/kWh hos IONITY och 3,90 kr/kWh hos övriga. I dagsläget är det bara Tesla och CircleK som används, så de har verkligen tappat oss som kunder.

1 gillning

Har samma fråga, jag kör mycket, men väldigt sällan mer än 30 mil om dagen så jag laddar hemma på natten. Men denna vecka skall jag köra Amsterdam ToR, ca 250 mil, räknar med att få snabbladda omkring 450kWh på 5 dagar, så jag jag behöver ett abonemang som man kan betala för bara 1 månad. Är det Elli som gäller då?
Kör EV6, så Tesla är inget alternativ.

IONITY Passport kostar 67 kr för en månad och då laddar du för 5,14 kr/kWh hos IONITY. Kanske vore ett alternativ för din del?

Tack, det verkar så, jag hade fått för mig att man var tvungen att vara medlem i minst 3 månader, men det stämmer ju inte såg jag nu när jag läste på lite.

OT, Tack Kia, för ni fixat förvärme av batteriet, men det funkar bara ner till 20% av SoC… När man är kör långresa vill man väl köra ner till omkring 10% eller lägre, men då värms inte batteriet och man står där och harvar runt 80kWh på snabbladdaren…Sån urbota dum tankevurpa av Kia ingenjörerna…

Känns nästan obrukbart då!

Funderar på att skaffa mig en Xpeng G6 när den lanseras som har 800 volts arkitektur. Kör relativt sällan långresor men när det sker blir det oftast E6:an och ibland E4:an och E22:an i södra Sverige. Är det något jag skall tänka på för att optimera mina laddstop utifrån att man har 800 volt? Vilka laddare stödjer? Vill givetvis ha ett okej pris men det är sekundärt. Snabb laddning med korta stopp är prioriterat.

Ionity och Circle K är säkrast. Finns en del mindre nogräknade med.