Går det att koppla in laddkabeln för att konditionera kupén även om man inte behöver ladda? Tanken är att spara in laddcykler.
Beror på bil. Ställer du laddgränsen på det du lämnar bilen med kommer den inte ladda, däremot plocka ström från stolpen när du förvärmer. Beror också på bil.
Jag brukar ha min tidigare ID.3 och nu ID.BUZZ kopplade till laddaren hela tiden speciellt vintertid Kommer det snö eller är det kallt värmer jag kupen till bilen har töat kan behövas 4-5 30 minuters cykler då batteriet är laddat håller den bara laddningsnivån till inställd nivå
Tror du kan ha fel tanke här, så du gör nog gott i att utveckla.
Det är generellt bättre med många laddcykler inom ett litet intervall av batteriets kapacitet med få laddcykler som använder mycket av batteriets kapacitet. Så det kan vara att den optimala strategin är att ladda varje gång du kopplar in laddkabeln, helt enkelt.
Kan tipsa om Engineering Explaineds två videor kring batterikemi och slitage. Första videon fokuserar på NMC-batterier, andra på LFP-batterier.
En laddcykel är 0-100% med så 30-80 är ju bara en halv.