Laddpriser nu när dieselpriset sänks 2024?

Nu har Dieselpriset sjunkit och ligger på 17.60-18.05. Tror ni att det kommer finnas en relation till elpriserna vid snabbladdarna? Gjorde precis en långresa mellan Trysil och Göteborg och med att laddningen på plats i Trysil (ca 5kr/kwh) så blev milkostnaden för ström nästan 15kr/milen. Laddade totalt 70 kwh hos Recharge med 30% blocket rabatt (Elton)

Så vad tror ni? Finns det en påverkan av dieselpriset eller är det helt irrelevant för priset hos snabbladdarna?

Dom är helt fristående från varandra. Varken elen (vid snabbladdning), mjölken eller månadskostnaden för Disney+ kommer sjunka bara för att skatten på fossilt bränsle sänks.

Hej! Jag håller med och tror inte det heller, även om det hade varit bra. Tror dock det kan påverka omställningstakten och intresset från både företag och privatperson om utrymmet i TCO minskar.

Visst finns det en korrelation mellan dieselpriser och matpriserna – i alla fall när drivmedelspriserna ökar.

Men framförallt @FredrikS – välkommen till forumet!

Det beror väl på vilka marginaler det finns i laddstolparna? Misstänker att man fortfarande inte går med några enorma vinster.

Det lär dröja innan man har betalat av alla investeringar i teknik och mark innan man kan börja slåss på allvar. Bensinmackarna har ett annat läge skulle jag tro.

Mackarna verkar ju som jag förstått det mer eller mindre ha självkostnadspris på bensin och diesel – det är korven, kaffet och automattvätten som ger intäkterna.

2 gillningar

Som vi sagt innan - elbilsladdarna borde lockas till just din mack för att köpa korv. Vi stannar ju i regel mycket längre än de som tankar bensin eller diesel.

Vi borde vara perfekta kunder tycker man.

2 gillningar

Sen kan man ju argumentera för att det är tveksamt gjort av regeringen att minska reduktionsplikten för fossilbränsle och på så vis tillåta att folk med fossilbil åker runt och släpper ut farligare avgaser än innan, samt till ett lägre pris (även om det nödvändigtvis inte betyder att de kör mer än innan). Man kan ju hoppas att det kommer någon form av reduktion på grön el, så att det blir ännu billigare och förmånligare med elbil.

1 gillning

Jag ska åka Arlanda-Kastrup på lördag… När jag bokade hyrbil bil denna gång så valde jag diesel för att spara lite pengar…

Sverige 2024 börjar starkt

1 gillning

Körde Malmö - Oslo ToR för 700 kronor häromveckan – jämför gärna :slight_smile:

malmö - oslo är 14mil kortar om jag såg google rätt.
Men ska absolut återkoppla på bränslekostnaden.

Jag har alltid varit ganska restriktiv med att handla på macken. Tycker det kan vara stötande med occer priser. Men nu med Elbil så har jag handlat mer än tidigare. Reser mycket i jobbet, så snabbladdar en del.

Jo, det försöker man ju vara. Men laddstoppet kombineras ju gärna med både toabesök och fika. Och då kan det ju vara det där lilla inköpet som gör att affären går ihop för macken, oavsett om det är el eller diesel man säljer mest av.

Edit: fast då började du resan med full laddning hemifrån?

Bor i Göteborg, men det jag räknade var Trysil till Göteborg via Torsby. Men jag startade resan från Trysil med 100%, men det kostar 5kr/kwh men var på stugans AC laddare. Det inräknat i priset för att få 15kr/milen.

Lägger upp reseloggen jag gjorde på semesterresan förra året.
Redan med Ellis “Medelväg” dom hade ett tag var det bra mycket billigare, när dieseln kostade 20:50. Nu när den kostar 17:90 har gamla Elli mellan precis så den klarar sig under. Dropinpriser, (extremt att ta Ionity på dropin jag vet men bil bil kan inte prata Tesla) har inte en chans mot en dieselbil varken då eller nu. Må vara att man hade behövt tanka på vägen nånstans, troligen i Tyskland, där dieseln är dyrare.
Verkligen en tydlig signal vart man vill med sin politik. Sen gråter inte jag över att det blir billigt att köra hoj och gammelbil till sommaren men har annars inget emot att betala för att tanka mina leksaker…

EDIT: Japp, resan var fantastiskt och jag saknar Amsterdam, allt gick på nästan 16k så laddningen var ingen stor puck :smiley:

1 gillning

Inräknat i priset :slight_smile:

2 gillningar

Ok då är man i Kastrup. Tankade Ingo innan bron för 41.2 liter och betalade 718:-. Man kan kanske säga att jag fuskade där för går väl en liter till över bron…isch. så säg 750:-

Om man räknar på de klassiska 2kWh/milen så skulle jag landat på 174.75kWh eftersom jag måste laddaupp till 90% innan jag lämnar bilen.
Kollade lite snabbt vad ABRP skulle rekommendera jag skulle ha stannat att ladda:
Ionity Mantorp 60.75kWh (men tog circleK för det är billigare)
Ionity Ljungby 54kWh (men räknade på circleK för den är billigare)
och CircleK på kastrup 60kWh

totalt 174.75kWh för 1042.46kr

Så ja. Diesel är just nu billigare än att köra elbil

1 gillning

På långkörning, ja. Som hyrbil hade jag också tagit en fossilbil i de flesta fall. Det är helt enkelt oftast smidigare och som din uträkning (tyvärr) visar dessutom billigare att tanka diesel än att snabbladda i dagsläget. Skulle jag dessutom bli tvungen att köra elhyrbil i tjänsten hade det blivit extra huvudvärk eftersom i princip inga laddare tar kortbetalning.

Mjo men kör du i tjänsten kan du säkert lägga in företagskortet i apparna

Det har varit billigare och det kan bli billigare om man tar tex tesla abbonemang eller bealar Elli highway…