Fastnade för nedan kommentar i tråden “Nyheter inom snabbladdning, april 2025” och tänkte att vi skapar en tråd där vi kan tipsa varandra om laddstationer som är anpassade för oss som har något på dragkroken.
Jag börjar med att tipsa om Ionity i Mellerud, här kan man stå utan att behöva koppla loss släpet och det finns gott om utrymme för att göra en u-sväng för att lämna laddstationen efter avslutad laddning.
Tar upp en gammal tråd som blev i högsta grad aktuell för oss igår.
Vi åkte igår 28 juli Västkusten-Växjö-Västkusten med totalvikt 1300 kg.s båttrailer för att hämta hem en båt. Dragbil Volvo EC40 Twin, trailern tom dit och hemresan med ca bruttovikt 1200 kg på trailern.
Jag upptäckte då hur illa anpassade många laddstationer är för bilar med släp. Nu är en båttrailer ganska lång med hjulen långt bak men i längd väl jämförbar med en hyfsad husvagn.
Ditresan blev det stopp på Ionity Värnamo där det faktiskt gick fint att hitta en laddare där hela ekipaget kunde stå utan att blockera andra laddare trots relativt hög beläggning.
Under hemresan med last på trailern försvann procenten i batteriet fort och vi fick fylla på energi både i bilen och i oss själva i under eftermiddagen i Gislaved. Hels ville vi undvika att hänga av trailern med båten på. Vi passerade förbi Recharge där det var kört att ladda med trailern på. Vi fortsatte då bort till ELMACKEN strax bredvid för att söka lyckan där. Inte heller där var det anpassat för släp. Hade gått att ställa sig på längden där om stationen varit tom på beläggning men förmodligen hade man blockerat minst hälften av platserna. Lösningen blev förstås att motvilligt koppla av trailern och det var gott om plats att parkera den där.
Sista stoppet blev Ikea Bäckebol för att fylla på en skvätt för att komma hem. Där var det gott om laddare och gick fint att få plats med bil och trailer även om ett par tre stycken laddare blev blockerade, men många tomma platser kvar för andra.
Resan var totalt ca 60 mil. De 30 milen dit med tom trailer var förbrukningen ca 21 kWh/100km. Nollställde inte trippen där men uppskattningsvis låg förbrukningen med lastad båt på ca 40 kWh/100 km på hemresan då den totala förbrukningen på de ca 60 milen slutade på ca 30 kWh/100 km.
Sammantaget var det intressant att köra släp med elbilen. Lite ovanligt att som före laddningen på Elmacken ha någonstans runt 20% vill jag minnas och räckvidden på bilen visar ca 4 mil. Dock passade det precis att få hyfsat med elektroner i bilen på Elmacken under tiden vi själva fyllde på med energi. Funkade fint att betala med kort på Elmacken också.
Är ju bra med hästkrafter i EC 40 Twin så man märker i princip inte av speciellt mycket att man har släpet efter bilen men som sagt batteriet töms fort.
Tycker mig också sett att nyare laddstationer blir bättre och bättre för bilar med släp då man på många ställen numera kan parkera längst med stolparna. Så länge det inte finns allt för många lastbilar på el kan man väl också kan använda de laddarna om de ligger bra till. Själv vill jag helst ha tillgång till toalett och kanske kaffe och ibland lite förtäring också. Vore bra om man i Google navigationen direkt kunde se om det senare finns tillgängligt och om platsen är lämplig för bilar med släp. Chargefinder ger ju upplysning om vad som finns i närheten men inte den heller om lämpligheten för bil med släp. Upptäckte också att Googlenavigationen betedde sig lite konstigt då den inte alls verkade förstå att bilen förbrukade så mycket mer. Antar att den också räknade med t.ex 110 på motorväg vilket inte funkar med släpvagn om man vill behålla lappen. Kunde kanske varit en inställning att kryssa i för släpvagn.