På VW ID.3 fanns Lane Assist som jag aldrig blev kompis med och stängde av för det mesta våra vägar här har ofta ingen mittlinje och ibland inga sidolinjer heller då blev den väldigt konfunderad och varnade hela tiden “kör mitt i filen” vad den nu menade med det och på motorväg pingpongade den fram och tillbaka i filen inte så kul funktion
På VW ID.BUZZ finns Travel Assist som ju mer jag kör ju mer tycker jag den är idealisk den håller en bra linje på vägen ofta lite ut till höger i filen och det känns tryggt den funkar riktigt bra vid filbyte på 2 filig väg och även vid omkörningar på enfiligt den har inga större problem med att det varken finns mittlinje eller sidolinjer och blir inte stirrig som motsvarande funktion på BMW i5 gjorde och den ville gärna ligga och slicka mittlinjen vilket kunde bli på gränsen till obehagligt i vänsterkurva med möte
Travel Assist har lite försynta varningar om man släpper ratten för länge men bara ett finger på ratten så slocknar varningen och om man vill “köra själv” fattar den det och styr inte emot i onödan Trodde aldrig att jag skulle tycka det var en bra och användbar funktion men man kan ändra sig
På VW ID.7 är Travel Assist minst lika bra men kanske lite mer finslipad
Eftersom tråden handlar om halt väglag (såg jag nu) så den veckan vi har vinter här med snö och halka stänger jag av ALLT One Pedal Driving Travel/Lane Assist Adaptiv Farthållare och kör själv
Jo min fråga kanske ligger utanför också, men tänkte som så att varje säkerhetsfunktion som utvecklas eller förbättras gör ju det för ett syfte. Antingen är det lagkrav, eller nåt som leverantörerna anser förbättrar förarens trygghet i framförandet av bilen.
Om en funktion som t ex styrassistenten har ersatts med andra funktioner som ersätter den funktionen, så vad är skälet att den fortfarande finns kvar i de bilarna. Man pratar ju till och med om att det kan vara en försämrad säkerhet att behöva bråka med den, eller fippla bort den under färd för att man glömde bocka av den.
Skälet kan förstås vara att lagen kräver att det finns kvar, alternativt att leverantörerna inte tar bort onödiga funktioner i bilarna.
Sedan för att återgå till vinterväglag och icke fungerande funktioner. Självklart bra man kan klicka bort funktioner som ändå inte bevisligen fungerar med snö på vägarna. Här hade det ju förstås varit bra om nån smart utvecklare kopplade olika konfigurerbara körlägen till olika förarprofiler som man kan namnge och aktivera på ett enkelt sätt.
Känns som man försöker uppfinna hjulet hela tiden med bilbyggandet (OBS göteborgsskämt) 
Dessa funktioner är inte samma sak. Linjeassistenten är ett lagkrav från EU som ser till att bilen håller sig i filen. Det är denna funktion som ”studsar” tillbaka bilen, som kan bråka på småvägar etc. Styrassistenten håller bilen mitt i filen och ör ett försrstöd för att underlätta på resan.
Ett är ett hjälpsystem och ett är ett säkerhetssystem 
3 gillningar
Ja och linjeassistenten är mer abrupt och kan ibland störa filhållningsautomatiken.
På min MG håller sig liljeassistenten avstängt när man stängt av den en gång och filhållningsautomatiken fungerar märkbart bättre då, även om den fortfarande är typ kass.
Tack för infon. Jag verkar ha blandat ihop funktionerna. Jag misstänkte att det ena var lagstadgat krav, men trodde att det var den bättre av de två funktionerna.
Märkligt att man inför lagstadgade funktioner som de flesta verkar verkar markera bort då det stör andra funktioner 
Hoppas tekniken förbättras, eller att man tänker om med lagkraven så att funktionerna inte slapar mera problem, än de ska avhjälpa.
Känns inte lika trevligt att byta upp sig till moderna bilar när man läser om alla problem med bråkande säkerhetssystem, men jag antar att det mesta ändå är till det bättre.