Lane assist vid halt väglag

Hej
Nu är det fler inlägg än vanligt gällande Lane assist/filhållare och allt vad den funktionen heter.
Många ondgör sig på funktionen och vill stänga av den permanent mm.

Vad vill jag då med detta inlägg?

Jag tänker så här: När det är halt, och eller snö på vägen anser jag att man INTE skall använda funktionen. Man ska ha 100% kontroll själv som förare och köra bilen. Inte åka bil med Lane assist.
Allstså slå av funktionen när det är halt och snö.

Vad tycker ni andra?

Jag har alltid ansett att saker som inte fungerar året om ska inte finnas alls.
Mao ska allt utom ESP, ABS, DVV, radar och regnsensor utgå.

Håller helt och hållet med. Hela vägen från Lappland-Malmö i lördags så stängde vi av den. Dock irriterande att man måste göra det varje gång man ”startar” bilen.

Enormt irriterande hur mycket det rycker i ratten.

Har igång det lite till och från när väglaget är stökigt. Men det beror troligen på att det återaktiverat sig själv och jag glömmer att stänga av :rofl:.

Det är väl ett lag-krav att sådant skall finnas numera? Det är väl det som också gör att man måste slå av det varje gång man startar bilen?

Kan bara hålla med! Samma sak gäller farthållare och one pedal drive kan också vara knepigt vid rejäl halka.

Personligen ser jag förövrigt inte tjusningen (än) med “autopiloter”/motsvarande eftersom de fortfarande kräver så pass mycket uppmärksamhet av föraren. Jag tycker det är mer avslappnande att styra själv än att passa bilen.

Håller med. Har verkligen försökt att gilla det där med att bilen styr åt mig, men det slutar alltid med att jag styr själv ändå. Än så länge känns det som att det krävs mer energi att visa bilen att “ja, jag är med och har koll”, än att sköta allt själv.

När Autopilot och stödsystem fungerar så uppskattar jag det mycket. Använder det otroligt ofta “Motorväg” bra “Landsväg” och tycker jag kommer fram mer utvilad än tidigare. Kör I5 och tycker det har fått till det bra.

1 gillning

Jag kanske bara inte provat någon riktigt bra :man_shrugging:

Intressant att höra våra blitestare @Esse och @cgullin om deras åsikt om stöd/hjälpsystem och om det faktiskt bidrar till just hjälp och avslappning.

Adaptiv farthållare är ett system som både @Esse och jag värdesätter högt, det är ju också ett system av enklare modell som funnits i många år och som dom flesta tillverkare har löst :slight_smile: Linjeassistenter upplever jag att många andra verksr ha mer problem än mig, MG sticker ut här som katastrof (spoiler: Zeekr försökte ta livet av mig tror jag) men överlag har jag sällan problem med dessa. Vintertid är det jobbigare då många bilar misstar snö för linjer och skapar sina egna filer, här tycker jag tillverkare behöver bli bättre på att identifiera snö och hellre stänga av systemet än att falskvarna.

Styrassistenter - här är det knepigt. Vintertid är det svårt, igen pga snö. Upplever att dom fleata tillverkare har problem med snö och att systemen ofta avaktiverar sig. Problemet blir hos vissa att dom avaktiverar sig, för att några sekunder senare aktivera sig igen och sen avaktivera sig igen. Det blir en ond spiral som är frustrerande och jobbig och slutar med att man tappar koncentrationen på körningen och istället försöker få kontroll på bilen. Här skulle jag gärna se att man t.ex har en timer, om bilen slagit av styrassistenten så ska den inte gå på inom, sig 10 sekunder, även om den hittar linjerna igen.

Sen har vi det vanliga där styrassistenter många gånger är närvösa och gör ett dåligt jobb vilket väder det än är men detta är ju inte vad tråden handlar om :slight_smile:

Ni som kört en del Tesla, dom använder ju maskininlärning (AI) för att köra linjeassistenten istället för vanlig mönsterigenkänning, är Teslan på något sätt bättre än andra, och framförallt, kinesiska bilar?

När det kommer till att hålla en bil i filen, att hitta linjer, så tycker jag Teslan gör det bäst. Sen har den andra problem med sin autopilot osv men just att hitta linjerna och placera bilen gör den riktigt bra i min mening. Kinesiska bilar har problem och det märks att mjukvaran för Kina inte fungerar för Europa. Nio har både @Esse och jag klagat mycket på, det är först nu på senare tid man fått till det där, efter ett år i Sverige. Xpeng kommer nog också behöva ett år på sig för den fungerar inte idag. MG har haft över ett år på sig men dom skiter nog bara i det, inte värt att lägga tid på.

Kollade på @cgullin video på zeekr nu och fu derar på, nu när det är lite krav på att såna system ska finnas för att det är säkert och så, om dom är så dåliga så man måste stänga av dom, vad har man vunnit då?

Tycker buggar som den filbytesassistenten, knappar som inte lyser m.m är oacceptabelt och särskilt om bilen är försenad från början.

Alltså hur svårt ska det va? På rikgit alltså…

Radar och regnsensor funkar knappast året om. Så fort det snöar lite så blockeras radarn av snö i vartfall på Mazda…

Jag använder aldrig “knapparna” i min ID 4, går alltid in via skärmen och ändrar temperatur mm. Förstår ärligt talat inte varför VW över huvud taget satte in en oupplyst rad med touchknappar. Ärligt talat, jag hoppas att personerna ansvariga för det fick sparken. De har inte i bilindustrin att göra.

Samma här i min ID.3 dom knapparna har jag i princip aldrig använt och dom fyller ingen annan funktion än för YouTube Influencers att klaga högt och ljudligt på Jag lär får se på dom i min ID.BUZZ men tror att som på ID.7 är dom belysta på stora skärmen vi får se men jag skulle helst vilja haft skärmen från ID.2all med riktiga knappar

Va ju buggen på zeekrs ratt jag syftade på. :blush:

Det är jag ganska säker på att han fick :slight_smile: