Långresa med elbil

På tisdag den 14 november ber kommer jag påbörja en långresa med min Tesla Model 3 RWD ner till Spanska solkusten. Min plan är att ta ca 2 veckor på mig dit ner så jag hinner turista på vägen. Jag planerar också att besöka diverse snabbladdare på vägen. Jag vill till exempel besöka en V4 Supercharger och kanske andra intressanta ställen på vägen.

Väl därnere kommer jag att stanna där i 6 månader. Under tiden därnere kommer jag också att göra diverse resor och hitta intressanta resemål.

Ni som vill följa mig kan göra det på min nya blog https://saratillspanien.blogspot.com/

9 gillningar

Sara det låter trevligt, men du menar väl 14 november? Följer dig gärna på din reseblogg.
Var nere på en kortare resa i september i år, till Cancale på 510 mil T&R, åkte ner via broarna. Härligt att åka med elbil!

Du har helt rätt med datumen.

Så kul, jag ser fram emot en reseskildring. Jag älskar att köra bil och har flera gånger tänkt att jag ska köra till Alperna… men sedan så sitter man där och bokar ett flyg i alla fall eftersom man vill maximera tiden man får i skidbacken. Men någon gång ska det allt bli av! :slight_smile:

1 gillning

Är jätteskönt att köra långt med elbil, för mig minskat stoppen stressen, dom är liksom oundvikliga och man sitter inte och kör när man egentligen borde pausa :blush:

1 gillning

Det här ska bli kul att följa. Tack för att du delar din resa.

Kommer nog följa detta! Funderat på bilsemester med min elbil också, kanske inte till Spanien men nyfiken hur väl det funkar och hur lite det kostar jämfört med en ICE bil!

Låter härligt… blir lite avundsjuk. Speciellt efter att kört i regn och halvmörker i eftermiddags här hemma. :wink: Lycka till!

Nu är jag i Danmark. Mer info i bloggen men jag kunde inte låta bli att berätta att jag vid Koldings Supercharger stötte på 4 Tesla 3 Highland. 1 röd och 3 vita. Den röda tyckte jag var snyggast. Alla var precis uthämtade på Tesla i närheten.


4 gillningar

Jag kan heller inte undanhålla mitt besök idag på en v4 Supercharger i Peine i Tyskland. Alla stolpar är i te igång men det fanns 20 som var igång. På stället hade dom också en chokladaffär med tillhörande fik. Man blev ju tvungen att köpa choklad. :blush:





6 gillningar

Kul! Roligt reportage – fortsätt gärna :slight_smile: Skall kolla in bloggen också!

Idag när jag laddade i Angoulême i frankrike så såg jag 2 stycken model 3 highland. Dom blir mer och mer synliga.

2 gillningar

Lite intressanta observationer i Spanien är att i Tordesillas så har dom både v2 och v4 superchargers på samma plats. Det finns 4 v4 superchargers och det ser ut som dom skall montera 8 till.



I Salamanca så är v3 superchargerna avstängda nu och det ser ut som att det byggts fundament vid dom kanske för v4 laddare istället?

3 gillningar

Härlig resa, kul att följa ditt äventyr.

Medan du varit utomsocknes så har Sverige också börjat få sina första Supercharger V4. 8 har öppnat i Härnösand, och 15 är på gång i Ronneby.

1 gillning

Ser ut som att man uppgraderar V3 till V4. Intressant att man börjar med uppgraderingar så tidigt in i V4-livet. Tack för spännande rapportering i Europa :slight_smile:

1 gillning

Idag var första gången jag träffade på en supercharger där 8 av 12 platser var blockerade av ICE bilar. Denna supercharger låg vid ett shoppingcenter i Sevilla där det var totalkaos på parkeringsplatsen och folk åkte hit och dit utan hänsyn till andra bilar,

Du vet att det är fri fart i Tyskland. Du är ju i alperna samma dag. :slight_smile:

Hej!
Det är väl ändå så att det inte finns någon v4 station än bara själva laddstationer är v4 men själva stationen som för ström fram till laddstålpen är fortfarande en v3 eller har jag blivit fel informerad?

Njae är nog svaret. Den fysiska stolpen är V4 men mjukvaran i den är V3 :slight_smile:

Ja stolpen är v4 men där strömmen kommer ifrån är väl v3