Långresa med Kia EV6 - Erfarenheter

Trots att jag kört min EV6 RWD över 7 000mil nu, är det mestadels pendling och få långresor, men nu gjorde jag en ToR resa GBG-Amsterdam-GBG, 259mil.

Jag har typ aldrig använt bilens navigation eftersom den är helt värdelös, men nu är man ju lite tvingad till det för att kicka igång förvärmningen, och det är inte helt trivialt. Säger jag till bilen att navigera till Ionity Helsingborg, som fixar den det, men då tar den addressen till Ionity, och förstår inte att det är en laddstation och således inte startar förvärmingen. Vad jag fick göra att att säga till bilen att köra till Ionity, välja POI - Laddstationer - Närheten av destination, och där välja Ionity. Då funkar det…
Detta är ju givetvis helt värdelöst, tacka vet jag Tesla…

Men faktiskt är detta det enda jag skall gnälla på, utöver detta så är det en fantastisk långfärdsbil, snål som en Tesla Y. Bekväm och laddar snabbt, så inte mycket tid gick åt till laddstopp.

Total förbrukning 214 wh/km, och då var det till 95% motorväg runt 120-130 kmh.
För er som gillar statistik…

laddat 542.69kwh för totalt 2734kr, allt på Ionity.

Kolumn 1 Kolumn 2 Kolumn 3 Kolumn 4 E F G H
Date Location Price Charge KWH Total
2024-04-11 Home 0.50 SEK 75,45 37,72 SEK 1 37,72
2024-04-11 Helsingborg 5.14 SEK 30,16 155,03 SEK 1 155,03
2024-04-10 Korsør 3.78 DKK 66,74 252,29 DKK 1,5405 388,65
2024-04-10 Aalbek West 0.49 EUR 49,08 24,05 EUR 11,5172 276,99
2024-04-10 Dammer Berge O 0.49 EUR 42,34 20,75 EUR 11,5172 238,98
2024-04-10 Tolnegen Noord 0.59 EUR 67,47 39,8 EUR 11,5172 458,38
2024-04-08 Dammer Berge W 0.49 EUR 56,18 27,53 EUR 11,5172 317,07
2024-04-08 Brokenlande Ost: 0.49 EUR 48,78 23,9 EUR 11,5172 275,26
2024-04-08 Fredericia 3.78 DKK 56,64 214,09 DKK 1,5405 329,81
2024-04-08 Malmö 5.14 SEK 49,86 256,27 SEK 1 256,27
542,69 KWH 2734,16
Antal körda mil 259
Förbrukning 214 wh/km
4 gillningar

Snyggt kört :+1:, alltid roligt med långresa med elbil blir en ny dimension av erfarenheter.

Kan du inte bara skriva in din destination och låta bilen själv planera in vart du ska stanna?

Jo, men inte om man vill enbart ladda på ett nätverk, i mitt fall Ionity. Det kanske går att ställa in det någonstans…Men det är inte intuitivt. Har man kört lite Tesla så vet man hur enkelt det går att göra det…
Om Hyundai/Kia skulle skrota sin mjukvara/GUI och göra om från grunden, eller bygga något på Android Automotiv så hade bilen genast känns väldigt mycker mer modern.
I övrigt så tycker jag bilen är klockren, tickar dom flesta boxar på det man vill ha.

1 gillning

Tror inte EV6 har filter och då blir det ju lite hur som helst. EV9 däremot kan mållåsa på Ionity (tror jag, måste dubbelkolla).

Håller med @Ludvig1 – Kias system är lite acquired taste.

Jag har lyckats få EV6 att filtrera ut bara Ionity, men jag kan inte berätta exakt hur nu eftersom jag inte sitter i bilen. Med den filtreringen kan man ange destinationen och sedan lägger bilen till laddstationer på vägen efter behov.
Det fungerar med Ionity och ett fåtal andra nätverk som inte är aktuella för Sverige, så det är inte klockrent.

Det finns möjlighet att filtrera på bara Ionity. Det borde funka exakt på samma sätt som för Ioniq 5. :blush:

Ah, just det, det finns filtrering i ett läge i navigatorn men inte ett annat, jag tar upp det i en medlemsvideo.

Ser man på, det funkade ju att filtrera… Jag får ta tillbaka nästan allt jag sagt och göra om resan. :smile: Tack för tipsen.

Men jag vidhåller att Kia måste göra en ordentlig uppryckning av GUIt

1 gillning

Ja, håller med till viss del. Hade varit snyggt om man kunde implementera något av designen från ccNC-systemet (EV9/nya Kona) även till EV6/Ioniq 5&6.