Trots att jag kört min EV6 RWD över 7 000mil nu, är det mestadels pendling och få långresor, men nu gjorde jag en ToR resa GBG-Amsterdam-GBG, 259mil.
Jag har typ aldrig använt bilens navigation eftersom den är helt värdelös, men nu är man ju lite tvingad till det för att kicka igång förvärmningen, och det är inte helt trivialt. Säger jag till bilen att navigera till Ionity Helsingborg, som fixar den det, men då tar den addressen till Ionity, och förstår inte att det är en laddstation och således inte startar förvärmingen. Vad jag fick göra att att säga till bilen att köra till Ionity, välja POI - Laddstationer - Närheten av destination, och där välja Ionity. Då funkar det…
Detta är ju givetvis helt värdelöst, tacka vet jag Tesla…
Men faktiskt är detta det enda jag skall gnälla på, utöver detta så är det en fantastisk långfärdsbil, snål som en Tesla Y. Bekväm och laddar snabbt, så inte mycket tid gick åt till laddstopp.
Total förbrukning 214 wh/km, och då var det till 95% motorväg runt 120-130 kmh.
För er som gillar statistik…
laddat 542.69kwh för totalt 2734kr, allt på Ionity.
Jo, men inte om man vill enbart ladda på ett nätverk, i mitt fall Ionity. Det kanske går att ställa in det någonstans…Men det är inte intuitivt. Har man kört lite Tesla så vet man hur enkelt det går att göra det…
Om Hyundai/Kia skulle skrota sin mjukvara/GUI och göra om från grunden, eller bygga något på Android Automotiv så hade bilen genast känns väldigt mycker mer modern.
I övrigt så tycker jag bilen är klockren, tickar dom flesta boxar på det man vill ha.
Jag har lyckats få EV6 att filtrera ut bara Ionity, men jag kan inte berätta exakt hur nu eftersom jag inte sitter i bilen. Med den filtreringen kan man ange destinationen och sedan lägger bilen till laddstationer på vägen efter behov.
Det fungerar med Ionity och ett fåtal andra nätverk som inte är aktuella för Sverige, så det är inte klockrent.
Hittade en äldre EV6 tråd, vill dela med mig av att nya EV6 facelift klarar nu 300A på 400V-laddare dvs ungefär 135kW, de låser 450V mot laddaren i det läget. Tidigare limit var 230A på pre-facelift och EV9 har tyvärr bara 200A.