Långresa till Spanien

Hej,

Vi drar till Spanien i slutet av Januari och vi har precis fått vår nya bil, en Q8 e-tron 55. Funderar på om det bästa upplägget är att skaffa ett Tesla konto och bara ladda på deras supercharger hela vägen ned? Vad tror ni om det?

För övrigt är vi supernöjda med bilen, dock inte ÅF till Audi som inte skött det så snyggt, samt det faktumet att de inte informerade om att Carplay och Android auto inte ingår. Hade vi vetat det från start hade vi krävt det, men nu verkar det lönlöst. Dom tycker nog vi är pissjobbiga kunder då vi gnällt en hel del på deras dåliga återkoppling.

1 gillning

Att ladda med Tesla är enkelt och vid laddstationerna finns många laddare. Många andra operatörer har inte lika många laddare per ställe så det kan ibland bli kö eller att man har problem med att hitta appar eller annat för att ladda.

1 gillning

Så du rekommenderar oss att testa det upplägget för vår första långa resa?

Jag tror det är smartast men andra får gärna kommentera.

Tesla är säkert bra men jag upplever att problem med köer är mindre än hemma så spelar nog ingen roll.

Ok, så då borde det vara korrekt att köra med Tesla superchargers som är öppna för andra bilar på vår resan ned till Spanien i vår Audi Q8? @cgullin , @Esse ?

Absolut! Blir att dubbelparkera oftast bara, så kan bli jobbigt om det är väldigt fullt.

Har ni funderat på vilken väg nu skall köra? Det finns ju så många alternativ.

Hej och välkommen till forumet.

Är inte detta något ni kan uppgradera i efterhand dock?

Vill också tipsa om https://abetterrouteplanner.com/ – där kan ni välja ett specifikt laddnätverk (Exempelvis Tesla) och sedan får ni ett bra rutt samt var ni skall ladda.

Jodå, men köper man en bil för millen så känns det snålt att behöva betala 3000 eller vad det nu var :slight_smile:

Kanon, då ska jag kolla in den sidan / appen!

Det kan stundtals vara liten djungel vad som ingår i de olika paketen hos Audi.

Verkligen, det finns för mycket val att göra. Men sjukt nöjd med bilen, den går så sjukt mjukt och det enda negativa är väl deras skyltavläsning - vilket är känt. Låg bredvid en järnväg på en 70 väg och hux flux fick den för sig att det var 120 eller 140 som gällde. Det var skylten för tågen :slight_smile: