Såg en film med danske Berner där kunder klagade på långsam AC laddning av VW bilar.
Eftersom jag har Home Assistant loggar jag laddhastighet,och där kan man konstatera att det varit lite sämre laddhastighet december till maj.
Berner påstår att har varit något mjukvaruproblem på vissa bilar och att volkswagen mörkat detta.
Är det fler som märkt att det varit lite långsammare laddning?
Har hört det innan.
Självklart är det alltid en mjukvara inblandad men det har andra förklaringar också.
- Bilarna behöver fortfarande lägga lite energi på att värma batteriet
- De flesta har värme i huset som är mer eller mindre beroende av el och som tar effekt från laddaren.
- Elektroniken i laddboxen håller igen för att minska värmeutvecklingen och risken för kondens.
Det kan ju såklart vara något knas med VW bilar också men det är i så fall något svårlöst för hur mycket han än vill spekulera så vinner ingen något på att inte ladda med full effekt.
Det är som du säger mycket kan påverka. Om min lite mindre laddeffekt beror på mjukvaran eller något annat står i stjärnorna.
Huvudpoängen är att kunder informeras och att tillverkaren arbetar på problemet.
Min ID.BUZZ laddar som oftast 9-11 kW men slår jag på häll ugn och diskmaskin eller tvättmaskin och torktumlare kan den beroende på hur mycket el husen drar i övrigt gå ner mot 4 kW för att sen gå tillbaka
Nu har jag fjärrvärme och belastningen är ca 300W på natten så laddningen borde ligga på ca 8kw i de flesta fall.
Jag laddar det mesta med gridreward så det kan teoretiskt vara tibber som sänker effekten.
Berner säger också att det inte gäller alla MEB bilar.
Din bil har bevisligen inte detta problem.
Jaha ja låter du någon styra din laddbox ligger troligen problemet där.
Laddat några olika MEB bilar ett otal gånger med mjukvara 3.5, 3.7 och 5.2. Ingen av dem har sänkt laddeffekten utan det är bara jag som begränsat med antingen effektvakt eller av någon anledning inte vill ladda med full effekt (tex bara ladda med solel).
Om nu det är så att vissa bilar är begränsade skulle det vara intressant att få veta vilken mjukvaru version det gäller. Förstod inte skärmdumpen var det ett seriöst brev från VAG?