Långtidsparkering för större fordon med elstolpe

Hur ser det ut med långtidsparkeringar av garage med elstolpar för lite större och högre fordon för privat marknad idag?

Jag tittar själv på alternativ om man vill bo i flerbostadshus, men det är svårt att hitta något om man vill hitta något som kan husera högre fordon än 2,1 meter.

Har hittat några alternativ som möjligen kan skaka fram nåt alternativ, men ofta begränsas man förutom höjden på fordonet, också av att man begränsas till kommunägda bostäder, eller väldigt dyra hyror i privata alternativ.

Har sett att Aimo park är en leverantör som många bostadsrättsföreningar använder. De har egna laddare också och finns på många platser i Sverige.

En annan aktör är Storage365 som också finns på många platser runt om i Sverige och som ofta har rejäla parkeringar för husbilar. Där även vissa finns med elbilsladdare, men relativt sällsynt.

Sedan kan det finnas kommunala möjligheter också, men oftast så måste man då vara hyresgäst i den kommunala bostadsetableringen för att kunna hitta nåt där.

Finns förstås privata uthyrare och blocket, men det känns lite mera osäkert. Helst vill man ju ha nån etablerad uthyrare som kanske dessutom har larm/övervakning av garaget.

Sammantaget finns det ett hyfsat stort utbud för boende i flerbostadshus för lägre elbilar, men kan säkert bli bättre och en större mångfald på.
Sedan hoppas ju undertecknad då också att utbudet av lite högre och tyngre elbilar också kan få plats i garage framöver. Tveksamt möjligt i städer, men en bit ut på landet borde det väl finnas en större marknad på det också nu när det börjar rulla allt fler och större elbilar på våra vägar.

Tar väldigt gärna emot era erfarenheter kring övan nämnda lösningar om ni har använt dessa och vilka erfarenheter ni har av dessa.
Men tipsa gärna också om andra aktörer/lösningar som kan passa för ändamålet. Gamla hangarer, industrilokaler, lador m.m är ofta sådant som används, eller kan användas för att husera större fordon. Storage365 är väl en aktör som nyttjar den typen av byggnader, men det kan ju finnas flera som ni kanske känner till?

Formulerade om frågeställningen lite så att fokuset är på erfarenheter av aktörer, snarare än just specifik typ av fordon, då det kanske finns nån/några som använder/använt aktörer för långtidshyra av garage och vill dela med sig lite av det!

Jag har nog långtidsförvarat och vinterförvarat fler bilar/project på dom mest möjliga och omöjliga platser än någon här inne

När vi hade gården fanns det alltid plats i ladan men en vinter förvarades en dyrgrip i stallet hos hästarna inte helt optimalt Jag lät uppföra en maskinhall med gjutet betonggolv och hade helt plötsligt hur mycket plats som helst tyvärr inte skadedjurssäkert så ibland var det musbon i bilar jag hade planer på att köpa stackers

Efter flytten till Skåne så hade jag första vintern Mustangen hos en bonde i maskinhallen vid sidan om tre John Deere jag var alltid livrädd att någon skulle klanta sig och sätta en skopa i den

När jag fick nys om en oanvänd (trodde jag) hangar så hörde jag av mig till ägaren och fick veta att den är larmad kodlås med el både 230 volt och trefas belysning betonggolv skadedjurs och frostsäkrad
Jag började med två platser men när jag sålde Mustangen och köpte Golfen bestämde jag mig för att ta hem mina tre Italienskor idag har jag fem platser i en hangar jag delar med två Concord en Detlefs en Unimog Ziegler husbilar två riktigt stora husvagnar ett par veterantraktorer en Austin A35 och en kaffehörna Jag har Ctek laddare på alla min bilar och överdrag från en tysk firma som i princip är GoreTex och ett par torrbollar i varje bil just in case

Lite do’s and don’t när det gäller långtidsförvaring

ALLTID betonggolv ALDRIG stampat jordgolv i en lada

MÅSTE vara skadedjurssäkrat möss och annan ohyra kan ställa till mycket strul Moderna bilar har ett brandskyddsmedel i kabelstammar som möss är väldigt förtjusta i

Långtidsförvaring i publik parkering är att inbjuda till inbrott och skadegörelse

ALLTID ett överdrag av bra kvalitet som kan andas och inte stänger in fukt man vet aldrig vad som kan komma ovanifrån

Ta bort 12 volts batteri eller ha en laddare som är gjord att vara på permanent en längre tid

Innomhus i ett Public Storage är väl det ultimata men kommer till en ordentlig kostnad

Jag vet folk som ställer upp sina husbilar i en typ carport med ett överdrag en arme av torrbollar och en batteriladdare dom lägger enris runt hjulen mössen hatar det stickiga och har svårt att ta sig in

Lycka till

1 gillning

Vad jag hört så avskyr möss/råttor lukten av diesel. Så ställ en liten skål med diesel eller några indränkta trasor under bilen.
Har inte själv testat så vet inte om det fungerar :face_savoring_food:

Vårat garage är det inte svårt för råttor och möss att ta sig in . Men jag har inte sett någon mus eller rått skit där inne sedan grannen skaffade två katter . Dom gillar att gräva och göra sina behov på våran tomt intill garaget . Kanske är det det som håller borta mössen . Lukten av rovdjur . Älskar katter :smiling_face_with_three_hearts: .

Skulle nog inte chansa med det :fire:

Jo jag har förstått att det är dyrt med Publik storage och/eller att gå in ensam på att hyra en stor lokal med el, väme och larm m.m. Lite därför jag söker redan etablerade aktörer, eller de som har den ambitionen att etablera sig framöver och kanske ha tur att hitta nån plats i hyfsad närhet där jag kommer att bo.
Som sagt jag har bara hittat Storage365 som möjligen kan fungera, men finns det andra så tar jag tacksamt emot tips.

Vem vet det går tungt nu för flygbolagen, så de kanske ska etablera husbilsparkeringar i hangarerna istället för flygplan. Alla padelhallar som nu står mer eller mindre tomma efter att de byggdes upp som svampar under pandemin, är väl ytterligare slöseri med lokaler, när de kan användas till nåt vettigare :slight_smile:

1 gillning

Jag vet en padelhall som nu inhyser en MC Klubb och inte fan spelar dom padel

2 gillningar

Jag bjuder på en affärsidé; gratis förvaring i torr och ‘varm’ miljö mot att du upplåter nyttjande av V2G-funktionallitet i din bil. :grin:

3 gillningar

V2G och V2H kan ju helt klart bli en Win-win affärsidé med elbilshotell i utbyte av att husägaren får gratis el från bilen. Det kan nog bli verklighet på sina håll framöver :slight_smile:

1 gillning

Jag tror det kan bli en win-win med, bara att bilen leverans fulladdad efter förvaringen.

1 gillning