Det är givetvis spännande att följa alla lanseringar av nya elbilar men samtidigt får jag uppfattningen att en del modeller stressas ut både när det kommer till hårdvara och mjukvara. Ex EX30 och en del kinesiska modeller.
Men samtidigt är även känslan att tillverkarna är mottagliga för feedback och låter oss beta-testa första version för att senare(typ 1 år) släppa en uppdaterad version där man åtgärdat många problem. Ett exempel här är ID4 och Q4 e-tron. Om detta stämmer, vilka modeller anser ni fått en betydligt bättre uppdaterad version under 2024 som kanske då går under radarn då nästa all uppmärksamhet går till nya bilar och deras lanseringsversioner?
Vw ID3 börjar väl bli riktigt bra nu.
Dock är IT-säkerheten en fråga att ta på mer allvar tycker jag, tillverkarna lär ju behöva skicka ut säkerhetspatchar sålänge bilarna lever och nån vill betala för uppkoppling.
Jag levde länge i tron om att vår ID 4 skulle få förvärmning av batteriet, men i och med att vi inte fick det så har min bilpolicy blivit:
om det inte finns vid lansering, så finns det inte.
2 gillningar
Är nog ett bra synsätt.
Skulle nog inte betala för något som “ska komma” heller och hoppas ingen köper bilar som inte där klara, det är enda sättet tror jag att få till en skärpning.
Jag tänkte inte om en lanseringsversion blivit bättre utan snarare om du köper den modellen idag. Exempelvis ID4. Den sågades rätt hårt när den kom men numera tolkar jag den som genomarbetad om jag köper 2024 års version. Men numera skrivs det inget om ID4 utan nu är det ID7 som får allt fokus och gissningsvis kommer även den ha barnsjukdomar och sedan blir 2025/2026 års version den man bör köpa istället.
Tycker det är olika saker, tar hellre alla funktioner även om det är buggigt, det går att fixa. Saknas funktioner så kommer dom senare, ihop med nya buggar, sen kommer en ny modell och då glömmer man den gamla och lovar guld och gröna skogar med den nya.
Jag var kanske lite otydlig när jag skapade tråden. Jag kommer inom närmaste 6 månaderna byta ut min elbil mot en ny. Och det slog mig att jag inte ens funderat på tanken att köpa en refresh av ex Kia EV6 eller VW ID4 utan allt mitt fokus går till nylanseringar så som Xpeng G6 eller Kia EV3.
Men kanske tänker jag fel här och att EV6 och ID4 2024 års modell är kanske precis vad jag behöver då man faktiskt fixat till en hel del i 2024 års modell men jag lever fortfarande kvar i omdömen och recensioner av när de lanserades för något/några år sedan.
Kan inte uttala mig om EV6 mer än att IMHO är bakdelen en katastrof designmässigt Däremot har jag kört 2024 ID.4 och med alla skrynklor utslätade och mjukvaran uppdaterad ett antal versioner så är det en riktigt trevlig bil at transportera en från A till B det enda som kanske talar emot är andrahandsvärdet men ska man köpa bilen och planerar på att behålla den en längre tid så betyder det ju mindre
Förr i tiden i bilbranschen sa man ofta att vänta till en ny modell fått sin face lift med att köpa den
Jag fick vår ID 4 i november ’22 och den har 3.2-mjukvaran. Vi är supernöjda! Den går så fint på vägen och är riktigt bekväm. Ligger ofta på 100+ kW upp till 70%.
De nya har ju dessutom förvärmning av batteriet och är bättre på alla sätt, så jag kan verkligen rekommendera den!
Vill bara notera att EV6 MY25 är den du vill ha då den kommer med de nya batteriet som är 84 ist för 77 kWh
För ID.4 är det MY24 
1 gillning