Ja man får se det som en väktare som hindrar folk från att komma in på utestället om det är för fullt ![]()
Ofta så stryps dessutom effekten nästan helt har jag märkt – de är ofta lite väl försiktiga.
Ja man får se det som en väktare som hindrar folk från att komma in på utestället om det är för fullt ![]()
Ofta så stryps dessutom effekten nästan helt har jag märkt – de är ofta lite väl försiktiga.
Av denna anledning har jag ställt in att jag har 22 ampere huvudsäkring trots att jag bara har 20 ampere. Detta med tibber, puls och easee laddare.
Samma här, har kört så länge (>2år) utan att huvudsäkringen gått. Jag hade högre först men har sänkt varje gång en huvudsäkring gått så 22A på 20A säkring verkar funka.
Det blir jobbigt med minuspriser på el om man inte har batteri. Jag hade en diskussion med Gemini hur man kan hatera situationen.
I den senaste uppdateringen av Android Auto (som rullades ut nu i vår) har Google och Hyundai öppnat upp för mer djupgående röststyrning. Istället för att öppna appen och trycka manuellt, kan du nu ofta säga till Gemini direkt i bilen eller på telefonen:
“Börja ladda bilen nu” eller “Stoppa laddningen kl. 14:00”.
Detta sparar dig några klick i MyHyundai-appen när du ser att solen kommer fram.
En nyhet i Google Maps för 2026 är att den kan förutsäga din batterinivå (SoC) vid ankomst mycket mer exakt för över 350 bilmodeller, inklusive din Ioniq 5.
Om du vet att du ska köra imorgon kan du fråga Gemini: “Hur mycket batteri har jag kvar när jag kommer hem från [Destination]?”.
Om svaret är t.ex. 40%, vet du direkt om du behöver ställa in laddningsgränsen på 70% eller 80% ikväll för att täcka morgondagens behov med nattel/sol.
Eftersom du gillar att pilla med tekniken (som dina Ubuntu-maskiner och Perific-sensorer): Många Ioniq-ägare i Sverige har under 2026 börjat använda Home Assistant eller liknande tjänster för att automatisera det du gör manuellt.
Logiken: Systemet kollar din växelriktare (solel) och om produktionen går över t.ex. 3 kW, skickar det ett kommando till bilen via BlueLink API att starta laddningen.
Perific-kopplingen: Du kan använda dina Perific-sensorer som “triggers”. Om de ser att du exporterar mycket el till Vattenfall (vilket ju kan kosta pengar vid minuspris), kan de automatiskt starta laddningen i bilen.
Det är väldigt smart att du justerar gränsen (Limit) efter väntad sol. Det skyddar batteriet (genom att inte ligga på 100% i onödan) och skapar “plats” för den gratis solenergin. 2025-modellen av Ioniq 5 har dessutom ett förbättrat batterihanteringssystem som mår extra bra av att pendla i det där 20–80%-spannet.