Lastbalansering

Hej,

Jag håller precis på att köpa min första elbil (hämtas på fredag), samt att jag håller på att få en solcellsanläggning med batteri installerat. Jag ska ha mina solceller på Boningshuset, men själva växelriktaren och batteriet i ett uthus på gården, där förövrigt inkommande matning och mätarskåp finns. Samtidigt ska jag installera en laddbox i garaget (en 3:e byggnad). Jag värmer idag upp mitt hus med en Luft/vatten värmepump och till den har jag en lastbalansering inkopplat i centralen i boningshuset (den mäter ej hela fastigheten: garage, uthus mm) utan bara boningshusets last. Detta har fungerat bra hittills (pga att jag inte haft några stora förbrukare utanför boningshuset). Nu funderar jag hur jag ska få till en smart lösning med lastbalansering för VP, Laddbox men även för laddning av batteriet till solcellsanläggningen, tanken är ju att man ska ladda det batteriet när elen är billig från nätet, men förstås också från solcellerna när de producerar.

Det löser https://perific.com/ – de har system både för laddboxen och värmen som integreras.

Tibber har länge erbjudit lösningar till privatpersoner för att göra allt det du önskar. Kräver oftast ingen elektriker, utan med hjälp av deras app löser man det mesta själv. De integrerar laddboxar, värmepumpar, växelriktare (solceller) och batterilagring genom de olika tillverkarnas API:er vilket då oftast inte kräver några ytterligare komponenter (som kan gå sönder) i systemet.

Vissa fabrikat av växelriktare har även börjat utveckla en del styrfunktioner.

Effektvakt i elcentralen behövs alltid – Tex Tibber Pulse. Den hanterar dock bara laddboxen inte värmesystemet.

Jag kör Perific lastbalanserare och Defa laddbox 22kW. Letade länge och läste på en hel del. Skitbra kombo! Två bra och stabila Appar. Defa har display = mycket trevligt
Funkar klockrent.

Ett modernt värmesystem vet vilken effekt det använder/behöver vid varje givet tillfälle. Därmed är det inte nödvändigt med ytterligare prylar som tar reda på saker som redan är kända. Sen är det ju även så att ett värmesystem (kompressordrift) inte belastar huvudsäkringar i den grad som direktverkande el/elpatron.

Behöver du använda två appar? Varför det?

Värmesystemet kan dock inte styra laddboxen – dessutom har inte värmesystemet kännedom om vilken effekttarrif som respektive kund har.

Oavsett behövs alltid effektvakt på laddboxen.

Jag har köpt en Easee max med tillhörande lastbalansering (HAN Equlazier) Det knepiga i det hela är hur man ska få till prioriteringen mellan de olika förbrukarna. Huset, uthuset och garaget. Jag vill inte att huset ska bli kallt, men jag vill kunna ladda både batteri och Elbil när tillfälle ges med avseende på effektuttag och elpris.

Vi använder ingen av dessa Appar. Men de finns om man vill ändra inställningar eller kolla saker - men det gör jag ytterst sällan. Hustrun har aldrig gjort det.
Defa’s display räcker. Ser om bilen har kabel ansluten eller ej, laddar eller ej. Laddtid, laddeffekt och överförd energi (om jag minns rätt)
Tydlig och enkel = toppklass.
Enda appen vi använder är Volvo’s (C40) där vi styr laddning, tider och maxeffekt. Perific lastbalanserare styr hur mycket “max” blir pga husets förbrukning i realtid.

Är lite imponerad över hur bra C40 laddar hemma och hos Tesla, samt (numera) stabil mjukvara. Därför ligger Polestar 2 och EX30 högt på alternativen vid mitt elbilsinköp.
Polestar 4 har vissa utmaningar, synd

Nej, inte utan att man kopplar upp det mot Tibber eller liknande.

Nja, en lasbalanserare ansluter man till elmätarskåpet och den mäter fasströmmarna som huset använder. Effektvakt sätter man mjukvarumässigt genom att lastbalanseraren ”berättar” för laddboxen den maximala ström som denna får skicka till bilens ombordladdare.

I praktiken är det få laddboxar som har riktig balansering och ännu färre bilar som kan ta emot olika ström på olika faser. Det är i praktiken en effektvakt.

1 gillning

Det är jag det :person_raising_hand: i vårat hem . Jag har kollat vilka vitvaror som går på dom olika faserna , och använder vitvaror samtligt som laddning på dagen med hänsyn till det . Ibland misslyckas det , som när pannan värmde extra varmvatten här om sistens . Men byta en propp några gånger om året ger mig inte lust att investera i lastbalansering . Ska jag investera i solceller, får det allt bli på ett hus i Spanska solkusten i så fall , eller Ölands norra udde kanske . Där jag bor är det alldeles för få soltimmar för större investeringar.

Det du kallar lastbalanserare är vad vi andra kallar effektvakt. Detta då denna typen av enheter inte kan balansera några laster. För att balansera laster krävs helt andra verktyg så som Ferroamp Energyhub.

Ser nu att de flesta har bytt namn på sina produkter till effektvakt, som tidigare kallades för lastbalanserare (vid elbilsladdning), för de kunde just balansera lasten på huvudsäkringarna. Det kvittar ju egentligen vad det heter, för det de gör är att mäta summalasten på respektive fassäkring och sen är det mjukvara som anpassar det som kan anpassas för att förhindra att någon huvudsäkring blir överbelastad med strömbortfall som följd.

Anledningen beror på att lastbalanserare låter som att den klarar att flytta laster mellan de tre faserna och på så sätt jämna ut belastningen – vad den gör är ju att den kapar effekten på alla tre lasterna till samma mininivå om en fas är överbelastad.

2 gillningar

Som esse säger och det är få som ens klarar att bryta den högt lastade fasen och köra vidare på två eller enfasläge. Oftast bryter den hela laddningen.

1 gillning

Ja, jag köper att det kan låta förvirrande med lastbalanserare, vet inte om effektvakt är så mycket bättre då “vakt” i traditionell mening betyder Till/Från. I detta fall kan “effektvakten” göra mer än att bara säga “kör” eller “stanna”, om det finns utrymme på alla faser så anpassar den laddströmmen eller dylikt till minsta gemensamma nämnare.