Det byggs ut en hel del laddstationer för lastbilar lite varstans, men mycket i Göteborg, vilket kanske inte är så konstigt. Många åkerier börjar köpa dragbilar för trailer och container med eldrift.
Jag pratade nyligen med en av åkarna som säger att det fungerar ganska bra, men det går inte att göra långa turer idag, men gör man korta turer och många, i närområdet kan ekonomin gå ihop.
Att allt fler lastbilar runt om i städerna går över till el ser jag mycket fram emot. Luften kommer bli mycket renare och ljudnivån kommer minska markant när bussar och lastbilar går på el. Jag kan förstå charmen med en tung trailerdragare med V8 (nog har man vevat ner rutan någon gång när man drar förbi en i uppförsbacke) men det finns inget charmigt med att en brödbil gasar upp vid ett rödljus för att åka iväg.
Jag har tittat lite på en Youtube kanal Electric trucker (som tyvärr numera bara kör kanalen på tyska) där.han tycker att ccs räcker till bra och han även ser vissa nackdelar med mega Charger.
Han motiverar de ofta med vilotider och att man då passar på och laddar istället.
Jag kör ju dock inte lastbil så jag vet ju inte men hans resonemang låter ofta vettigt. De han däremot vill ha är enklare möjligheter att komma åt laddare utan att koppla loss släp och även stå vid en ccs över natten när han sover.
Ja de är helt rätt, de är en trailer dragare och den typ av lastbilar jag är van att se på e6 i Skåne.. Jo som skåning glömmer jag nog att de finns och tillåts längre ekipage i Sverige.
230kW begränsning som du ser vid laddning beror på 330A limit som är en hård limit på gamla generationen Volvo Electric. Man har helt enkelt inte dimensionerat internt kablage ner till batteriet samt CCS ingång för mer än 330A även om batteriet kan ta mer. Jag var hos Alfredsson i Norrköping nyligen och där visade Volvo ca 500kW via MCS, fortfarande modest, pratade lite snabbt med en Volvos ingenjörer och han höll med om att man är lite försiktig med laddeffekter. Inom kort har vi 800kW+ från de stora tillverkarna. För tungt lass är Scania och Volvo ledande på elsidan, Daimler trucks leder inom ladding både på CCS och MCS just nu.
Anledningen varför du kan generera 600kW via motorn och inverter är en genväg till batteriet som är högre dimesionerad än vägen via CCS ner till batteriet. Saknar data men jag skulle tippa att något av motor/inverter/batteri kommer derata ganska snabbt om du puttar in 600kW under flera minuter i sträck. Klart du skall testa på el på tunga sidan, jag tycker det är väldigt spännande, funderar själv på ta C-kort för att utforska lite gränser.
15-30sek är nog inga problem. Skulle något bli varmt så händer inget mer än att du får minskad regenerering för stunden, så kör på bara, allt detta har ingenjörerna tänkt på.
En bra regel är att på om det står specat ett viss effekt på tunga sidan så stämmer det och grejerna håller, annars skulle det bli dyrt för både tillverkare och åkare.
Vet dock att t.ex Mercedes på sina lastbilar anser effekten som en ”boost-siffra” där man kan få en effektboost under en begränsad tid, typ en serpentinväg eller omkörning, medan Scania anger effekten som kan levereras kontinuerligt och dom håller för det.
Mer pengar till laddning av tunga fordon! Energimyndigheten har beviljat stöd till ytterligare 60 publika laddstationer och 35 stationer för laddning vid lastning och lossning.
Jag har 3,7M fri höjd, så man får ställa sig utanför taket vid 6an om man behöver fullhöjd. Lite därför jag bytte till 10M. Stationen är tänkt för PB men som du säger man får göra allt man kan för att få ihop affären. Hittills har det varit negativa siffror sen 2021 men får man några åkerier som stannar regelbundet så borde det göra skillnad.
Jag kör inte åt det hållet tyvärr , men annars så hade jag gärna stannat och besökt Göstas under tiden . Sandahls Åkeri har ju några Ellastbilar som borde passera .
Jo då, jag är reggad på e-trucker appen. Men hittills extremt lite lastbilar, nån enstaka bara. Hade varit kul att testa nya kabeln med e-actros eller Scania 45R