Lästips: Historien om Saab

DN har satt ihop en gedigen artikel om Saab, dess historia och nutid i och med Nevs. Dessvärre enbart för prenumeranter av DN eller Bonnier News som helhet. Men riktigt läsvärd.

3 gillningar

Saab har en intressant historia och Saabmuseet i Trollhättan är väl värt ett besök även om man inte är intresserad av Saab.
Hade dom haft pengar när dom gjorde 9-3 electric är frågan vart vi varit idag.

2 gillningar

Kan också varmt rekommendera Saabmuseet!

Hoppas verkligen det blir något av Emily GT och att fabriken får leva vidare.

Konstaterade nyligen att Tesla redan passerat SAAB i antalet tillverkade bilar. Min första bil var en SAAB 9-5, min nuvarande en Tesla. Första bilen är alltid speciell, en tjänstebil som jag älskade då (har aldrig ägt en Volvo!!). Hoppas att elbilsprojektet lyckas, om inte annat så för Trollhättan och Sveriges skull.

Ja det vore onekligen intressant att få se Nevs Emily GT i serieproduktion.

https://archive.ph/6WmVO

3 gillningar

Interview med Christian von Koenigsegg om sin resa som en möjlig delägare av Saab då det begav sig 2008.

Man kan ju fundera på vad Saab företaget varit om de kommit ut med elbil innan Tesla.

1 gillning

Skit, verkligen synd. Gillade SAAB, hade flera. Otroligt fina vägvagnar. 9-5 var magiskt bra och långt före sin tid.

Blir fortfarande imponerad över hur väldesignad sista 9-5 var. Jag tycker att designen står sig bra än i dag!

Gillade också Night Panel (som jag inte förstår varför fler inte har).

1 gillning

På bilfirman jag jobbade köptes det in ett antal av dom sista 9-5 som rullade av bandet bland dom var en Coca Cola brun fully loaded som jag varje gång jag idag ser en ångrar att jag inte köpte….

2 gillningar

Hade jag också ångrat. :upside_down_face: Fantastiskt fina bilar! Man undrar hur kvaliteten var på dem, jag tycker ändå att man ser en del 9-5:or.

2 gillningar

Byggkvaliten var det absolut inget fel på tighta som kassaskåp jag brukar om jag får tillfälle alltid snacka med ägaren om jag ser en och genomgående inga klagomål däremot är det vissa reservdelar som inte finns att uppbringa längre och beggat på laga.se och bildelsbasen.se börjar ta slut

Går det inte att köpa det bästa för rimliga pengar och reservdels tillgång. Så kan man köpa en av dom andra som byggdes på samma plattform, Epsilon 2 eller även kallad GM2900. Det gjorde jag i våras , och efter semestertripp genom Europa i sommar fick den av mig med beröm godkänt . Gumman som tyckte som jag att stolarna är underbara, kallar den numera Limousinen . Och då jämför hon ändå med sin Volvo .

1 gillning

Jag kan inte låta bli att fascineras över hur tidig Saab var med innovationer som knappt finns idag.
Tittar man på concept Saab 9X så var det långt före sin tid. Dörrar som låser upp när man närmar sig bilen hade man i 9X. Sedan undrar man varför det finns så få om ens någon personbil som har en smart lösning med utdragbart lastgolv som fanns i 9X. Det är fortfarande vemodigt att Saab inte fick visa vägen med elbilar, jag vågar tro att vi skulle ha varit världsledande idag med rätta finansiärer när det begav sig!

Lägger upp lite info om 9x concept och tipsar om en bra youtube kanal där det finns mångder av nostalgi för intresserade. (Det har senast lagts upp en video med 60 års Saab historia, 1946-2006) som jag själv håller på att kolla på just nu.

Mängder med Saab material har samlats hos Marcus & Manuela’s Saab Channel @MMSaabChannel för intresserade!

I mitt tycke trams finesser . Men jag hyllar gärna Saab som du . Väldigt duktiga motor ingenjörer som väl var dom som bäst lyckades anpassa motorerna till Etanoldrift . Det kunde dom ju försatt tillverka med Brasilien som en stor marknad , då dom verkar duktiga på att köra på klimatvänligt bränsle . Elbilen som deras ingenjörer i nya Kinesiska bolaget tog fram var ju en riktig skönhet dessutom .

1 gillning

Det finns ju idag på dom flesta moderna bilarna ID.BUZZ har vad jag kallar “Compton Lock Mode” inställning när du närmar dig bilen “hälsar den” men låser bara upp den dörren DU tar i handtaget smutt

@FH13 Tyvärr hade ju många SAAB problem med packningar och o-ringar i bränslesystemet på Bi-fuel bilarna som torkade sprack och läckte men på slutet löste man det med packningar och o-ringar av Viton som inte löstes upp av etanolen

Jag har ägt 5-6 Saab 900 Turbo genom åren favoriten var en ljusgrön 900 Aero Turbo Cab som varit SAAB USA Press car med ordentligt uppskruvad motor och förstärkt chassi En tidig morgon på vägen mellan LA och Las Vegas blev Nevada Highway Patrol tvungen att skicka ut en helikopter för att få stopp på mig Det resulterade i ett dygn i Clark County Jail

Jag har alltid en vit SAAB 900 Turbo Cabriolet I mina Blocket sökningar

Jo när jag skrev att det var innovationer som knappt finns idag syftade jag på annat än att bilen låser upp när man närmar sig. Det håller jag med kanske är en lite tramsigare innovation som @FH13 säger och som jag håller med om är ganska onödigt egentligen. Så svårt är det inte att trycka på en knapp på bilnyckeln. Men 2001 fanns det nog inte heller på så många andra bilar med en sådan lösning, men nu får man det “gratis” i så gott som alla bilar.
Cadillac och Mercedes-Benz hade dock funktionen från 1998 med sitt “Keyless-Go”, men det var ofta ett tillval i de högsta premium versionerna.
Skulle gärnat ha sett mycket annat från X9 i dagens moderna bilar, men deras lösning som inspirerades från flygplanets cockpit, med en stor konsolskärm och hastghetsmätare på förarskärmen har ju många anammat och dragit det på tok för långt enligt mig, där även hastighetsmätaren åkte in i konsolskärmen som på Volvo EX30. Där kan det vara bra att återgå till det säkerhetstänk våra svenska bilar innovativt också hade på den tiden igen.

Jag skulle dregla om det byggdes en liknande bil idag (4 bilar i en) med elektrisk drivlina :slight_smile:
TopGear var inne på det spåret också, men GM ville det inte. De älskar ju sina elektriska Chevrolet idag som ingen köper :roll_eyes:

https://www.topgear.com/car-news/concept/why-couldnt-saab-make-cars-cool-its-concepts

Medhåll!

Blev så glad då jag såg denna Saab nörd visa upp sin 1973 SAAB 99 med Triumph motorn.
Otroligt att den tuffat över 100 000 mil och att han har koll på alla reperationer och kostnader.
Totalkostnaden lite över 7kr/mil med allt inräknat är ju väldigt imponerande.

Jag hade ju själv som min förstabil en 1971 årsmodell av SAAB 99. Motorn var väldigt kräsen med att inte byta olja så eftersom den hade dyraste oljan så fick jag fortsätta med det. Min motor skar på en flygraka då jag ville testa toppfarten, så jag fick åka till en skrothandlare som bytte den mot en VW passat TS och hade sedan satt in en begagnad utbytesmotor som kostade 3500kr. Han körde sedan väldigt länge med den innan den försvann från registret. Kommer fortfarande ihåg mitt regnr på den CHP583 som nu bara kan beställas ut från riksarkivet såg jag. Var lite nyfiken på hur länge den levde med den begagnade Triumph motorn. Annars var lacken och karossen nog det som levde längst på den bilen.

1 gillning